POŽEGA - Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, vozači osobnih automobila dobili su (ne)očekivani dar. Dobili su mogućnost da u Republici Hrvatskoj s vozačkom dozvolom za upravljanje vozilom B kategorije - upravljaju četverociklom. Do prije desetak godina četverocikli su bili rijetko viđena egzotika prisutna ponajviše na pješčanim plažama luksuznih ljetovališta. Danas nam se u Hrvatskoj nudi na izbor veliki izbor proizvođača četverocikla po relativno dostupnim cijenama. Ali jedna je stvar kupiti četverocikl, a druga je stvar upravljati četverociklom na cesti ili, što je još češće, izvan ceste. Vožnja četverocikla nema puno dodirnih točaka s vožnjom automobila. Zajedničko im je samo to što i automobil i četverocikl imaju četiri kotača – i to je uglavnom sve. Upravljač četverocikla nalikuje na upravljač motocikla, ali tehnika vožnje četverocikla se bitno razlikuje od vožnje motocikla. To najviše dolazi do izražaja u vožnji zavojima gdje se četverocikl (za neiskusne vozače) pokazao naročito opasnim. - piše portal Sigurno voziti.
Pokazala je to i najnovija nesreća na području Požeško-slavonske županije, a u kojoj je sudjelovao vozač quada. Nažalost, smrtno je stradao. Kako je izvijestila Policijska uprava požeško-slavonska, u nedjelju, 2. lipnja 2024., oko 16 sati ,u šumskom dijelu iznad mjesta Kaptol, 21-godišnjak je prije stjecanja prava na upravljanje upravljao četverociklom gdje je dolaskom do zavoja udesno udario u stablo, a potom vozilom sletio u provaliju. Prevezen je u Opću županijsku bolnicu u Požegi na pružanje liječničke pomoći, ali od težine zadobivenih ozljeda je preminuo. U tijeku je daljnje kriminalističko istraživanje kojim će biti utvrđene sve okolnosti navedenog događaja.
Četverocikl je po zakonskoj definiciji "motorno vozilo s četiri kotača čija masa praznog vozila ne prelazi 400 kg ako je vozilo namijenjeno za prijevoz osoba, odnosno 550 kg ako je vozilo namijenjeno za prijevoz tereta i čija snaga motora nije veća od 15 kW". Zbog visokog težišta, širokog kruga (radijusa) okretanja, nemogućnosti naginjanja četverocikla u smjeru centra zavoja i nepostojanja diferencijala (pre)brzi ulasci u zavoj rezultiraju često slijetanjem s ceste ili okretanjem na bok. Vožnja po pravcu zahtijeva također veliki oprez, jer vozilo cijelo vrijeme zanosi u stranu, pogotovo prilikom ubrzavanja i vožnje po zemljanoj cesti ili izvan cesta. Vožnja neravnim podlogama je neudobna i naporna, jer je ovjes četverocikla tvrd, a upravljač izravan i težak. - piše portal Sigurno voziti čiji članak u nastavku prenosimo.
Ako su gume na četverociklu prilagođene cestovnoj uporabi, treba izbjegavati vožnju izvan cesta, a vrijedi i obrnuto. Četverocikli najčešće posjeduju bezstupnjevani mjenjač poput mopeda, a postižu velika ubrzanja i relativno visoke brzine vožnje. Upravo zbog toga ih vole voziti mladi kao i osobe željne uzbuđenja. Naravno, takva neprilagođena vožnja predstavlja ozbiljan rizik koji se može platiti i životom.
Naravno, vozač i suvozač na četvrociklu, zbog sigurnosti, moraju na glavi nositi propisanu, homologiranu i uredno pričvršćenu zaštitnu integralnu kacigu s vizirom. Ako se usprkos svemu, odlučite na kupnju ili vožnju ovakvog (atraktivnog) vozila, zapamtite ove preporuke i nastojite razumnom vožnjom „kompenzirati“ sve spomenute nedostatke. Vodeći računa o mogućim opasnostima i mudrim načinom upravljanja, vožnja Vam uistinu može predstavljati nemjerljiv užitak „vjetra u kosi“. Kao vlasnik četverocikla računajte i na povećane troškove održavanja (servis, gorivo, mazivo, rezervni dijelovi) u odnosu na motocikl slične zapremine motora, dok su troškovi obveznog osiguranja, registracije i tehničkog pregleda manje-više isti.
Brodsko-posavske i požeko-slavonske zelene oaze - poput jezera Petnja, Ljeskovih voda i Jankovca (Papuka) - prepune su vozača quadova. Na buku koju prozvode bune se mnogi šetači koji na izletišta odlaze upravo kako bi pobjegli od zvukova motora. Oko jezera Petnja već je zabranjena vožnja stazama namijenjenim pješacima, no Šuma Striborova koja se nalazi nadomak gradu Slavonskom Brodu doslovce je 'prerovana' gumama.
U budućnosti će, očigledno, biti potrebno udovoljiti i jednoj i drugoj strani jer raste broj vlasnika četverocikala, ali i strože regulirati kako i gdje smiju testirati dosege svojih vozila.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -