AP/SBplus
304
Prikaza
0
Komentara
POŽEGA - Dok druge županije tek započinju proces izrade svojih socijalnih planova, Požeško-slavonska županija već je usvojila Socijalni plan za razdoblje od 2025. do 2027. godine te krenula u njegovu provedbu.
Prvi cilj je proširiti izvaninstitucionalne usluge - osobito u slabije pokrivenim dijelovima županije. Taj proces uključuje uvođenje i proširenje pomoći u kući, uspostavu poludnevnih boravaka za djecu i starije te razvoj mobilnih timova. Proces potiče i organizirano stanovanje za osobe s invaliditetom i starije osobe.
Socijalni plan financiran je iz Europskog socijalnog fonda plus (ESF+) u okviru Programa ‘Učinkoviti ljudski potencijal 2021.-2027.’. Dakle, kao i u slučaju Brodsko-posavske županije i Požeško-slavonska koristi europska sredstva kako bi poboljšala sustav socijalnih usluga kroz strateško planiranje. Nositelj projekta je županijski Upravni odjel za zdravstvo, socijalnu skrb i hrvatske branitelje.
U Socijalnom planu analizirana je detaljno socioekonomska i demografska slika PSŽ, procijenjena je dostupnost socijalnih usluga za različite rizične skupine, napisani su prioriteti za daljnji razvoj te mjere, ciljevi i aktivnosti. U Planu su raspisani i detaljni načini praćenja i evaluacije provedbe plana.
U današnjem društvu sve je više ljudi koji se nalaze na marginama - posebno ranjive skupine su djeca u riziku i s teškoćama u razvoju, osobe starije životne dobi koje žive same, hrvatski branitelji i njihove obitelji, pripadnici nacionalnih manjina, izbjeglice te osobe s invaliditetom. Njihov svakodnevni život često ovisi o dostupnosti i kvaliteti socijalnih usluga - koje su, kako pokazuje analiza, neravnomjerno raspoređene.
- Rana razvojna podrška za djecu s teškoćama u razvoju u Županiji je vrlo nerazvijena. To je vidljivo iz tablice 22., koja ukazuje da se rana intervencija pruža za samo 20 djece s teškoćama, iako potrebe rane intervencije postoje za ukupno 178 djece. - navodi dokument.
Na području Požeško-slavonske županije dostupne su institucionalne i neinstitucionalne socijalne usluge (no, u ograničenom obujmu). Naglasak je na većim urbanim sredinama poput Požege i Pakraca.
Zaključak o trenutnoj dostupnosti socijalnih usluga jasno navodi da su najveći problemi nedovoljna pokrivenost područja, manjak stručnog kadra, prometna nepovezanost i neadekvatna infrastruktura.
- Pomoć u kući i osobna asistencija pružaju značajnu podršku, ali su dostupni samo dijelu korisnika zbog neravnomjerne dostupnosti i ograničenih resursa. - navodi Socijalni plan PSŽ-a.
Velik dio socijalnih usluga koncentriran je u urbanim središtima - Požegi, Pakracu i Lipiku - dok su manje sredine - Jakšić, Kaptol, Velika,… socijalno znatno manje pokrivene. Mnoge općine nemaju ni jednu licenciranu uslugu pomoći u kući, savjetovanja, boravka ili mobilnih timova. Stanovnici, u velikoj mjeri stariji i teško pokretni, često nemaju načina ostvariti i osnovnu pomoć. Takva teritorijalna centralizacija posebno pogađa osobe koje ovise o redovnoj i brzoj skrbi i podršci, a nemaju članove obitelji u blizini.
- Palijativna skrb se, putem dvaju mobilnih timova (Požega i Pakrac), provodi u domovima palijativnih pacijenata, a timovi uglavnom pokrivaju urbana područja Pakraca, Lipika i Požege, dok je dodatna potreba za uslugama mobilne palijativne skrbi posebno izražena u ruralnim i nedovoljno prometno povezanim područjima. - piše u dokumentu, gdje je naveden i broj korisnika mobilne palijativne službe na području Županije - njih točno 338.
No, izazovno je i pružateljima usluga. U poglavlju 3.2.1. ‘Izazovi pružatelja i područja za jačanje kapaciteta’ opisani su izazovi poput iscrpljenosti kadra, financijske nestabilnosti, preopterećenosti postojećih ustanova te manjak suradnje među institucijama.
Problem su i kapaciteti - koji su općenito nedostatni. Sve ustanove rade na granicama mogućnosti, udruge, iako imaju znanje, licence i volju, nisu financijski stabilne (primjerice, natječaji za pružanje socijalnih usluga nisu raspisani drugu godinu zaredom) te imaju zastarjelu infrastrukturu.
Pružatelji usluga su ustanove socijalne skrbi, Hrvatski zavod za socijalni rad - područni uredi u Požegi i Pakracu, udruge civilnog društva te vjerske i druge organizacije.
Nedostatak stručnog kadra posebno je vidljiv u radu s djecom i radu s obiteljima u riziku koji traže dugotrajnu psihosocijalnu pomoć.
- Podrška obiteljima djece s teškoćama u razvoju je nedostatna, a nedostaju specijalizirani programi poput socijalnog mentorstva, predaha od skrbi, organiziranog prijevoza i psihosocijalne podrške. - navodi dokument Socijalnog plana PSŽ-a.
Socijalni plan postavlja jasne, mjerljive i strateški usmjerene ciljeve kako bi se poboljšao sustav i smanjile razlike među općinama te osigurala podrška najranjivijim skupinama.
Prvi cilj je proširiti izvaninstitucionalne usluge - osobito u slabije pokrivenim dijelovima županije. Taj proces uključuje uvođenje i proširenje pomoći u kući, uspostavu poludnevnih boravaka za djecu i starije te razvoj mobilnih timova. Proces potiče i organizirano stanovanje za osobe s invaliditetom i starije osobe.
Cilj je i jačanje kapaciteta pružatelja socijalnih usluga - kroz zapošljavanje i edukaciju stručnog kadra, jačanje infrastrukturnih kapaciteta ustanova i udruga te osiguravanje tehničkih preduvjeta za kvalitetnu provedbu svih usluga.
Suradnja između Hrvatskog zavoda za socijalni rad, ustanova, udruga i lokalnih samouprava ključna je za učinkovit sustav. Plan potiče osnivanje lokalnih mreža suradnje, jačanje komunikacije i razmjene informacija.
Poseban naglasak u dokumentu stavlja se na smanjenje socijalne isključenosti i nejednakosti. Plan potiče izradu ciljanih programa kako bi se odgovorilo na specifične potrebe ugroženih skupina.
Osim nacionalnih sredstava - Plan se oslanja na korištenje EU fondova - osobito Europskog socijalnog fonda plus (ESF+). Cilj je povećati broj projekata, povući sredstva i osigurati održivo financiranje usluga koje udruge i ustanove nude.
Svi ciljevi su detaljno razrađeni kroz aktivnosti, očekivane rezultate, indikatore i rokove provedbe što ovaj plan čini i operativnim alatom.
- Praćenje je nužno realizirati na godišnjoj razini, kako bi se temeljem prikupljenih podataka moglo realizirati vrednovanje na godišnjoj i trogodišnjoj razini. Temeljem donesenog akcijskog plana županijski dionici pratit će napredak vezan za uvođenje novih usluga u okviru sustava socijalne skrbi Županije na godišnjoj razini, a koje su uslijed nužnosti uvođenja i njihove relevantnosti istaknute na nizu mjesta u okviru strateškog okvira Socijalnog plana. - navodi dokument Socijalnog plana PSŽ-a.
Na uvodnoj konferenciji u Slavonskom Brodu rečeno je da Brodsko-posavska županija tek započinje izradu svog plana, a udruge su tamo jasno poručile: ‘Mi možemo pomoći, ali bez sustavne podrške - tapkamo u mjestu.’
Socijalni plan Požeško-slavonske županije za razdoblje 2025.-2027. godine predstavlja važan korak prema sustavnijem, pravednijem i dostupnijem socijalnom sustavu. Temeljen na stvarnim potrebama korisnika, analizi kapaciteta i jasnim ciljevima, Plan nudi okvir za razvoj socijalnih usluga koje su bliske ljudima - osobito onima koji su najranjiviji i najčešće zanemareni.