4003
Prikaza
1
Komentar
SLAVONSKI BROD - Krajem tjedna u slavonskobrodskog tvrtki Đuri Đaković obilježena je 98. godišnjica rada i postojanja Grupacije. Bila je to i prigoda da se zaposlenici i Uprava prisjete poginulih branitelja, bivših zaposlenika Đure Đakovića koji su u Domovinski rat hrabro krenuli upravo iz proizvodnih pogona Đure Đakovića.
Đuro Đaković Holding d.d. osnovan je 1991. godine na temelju ugovora o osnivanju, a osnivači su: Hrvatski fond za razvoj, Hrvatsko željezničko poduzeće i tadašnje Složeno poduzeće Đuro Đaković, kako stoji u povijesti na službenoj stranici Grupacije.
Prema tadašnjem Zakonu o poduzećima radne organizacije Đure Đakovića transformirane su u dionička društva ili društva s ograničenom odgovornošću, a svoj kapital prenijele na Hrvatski fond za razvoj, kasnije Hrvatski fond za privatizaciju, a isti je dionice i udjele dodatno uložio u Đuro Đaković Holding d.d. i na taj način postao većinski vlasnik. Dana 19.rujna 2016. godine Đuro Đaković Holding d.d. promijenio je ime u Đuro Đaković Grupa d.d.
Danas, Đuro Đaković čine Đuro Đaković Grupa d.d. kao matična i menadžment tvrtka grupacije i četiri društva, u kojima je Đuro Đaković Grupa d.d. većinski vlasnik. Grupaciju danas čine Đuro Đaković Specijalna vozila d.d, Đuro Đaković Strojna obrada d.o.o. i Đuro Đaković Energetika i infrastruktura d.o.o. te Đuro Đaković Industrijska rješenja d.d. koja su, nažalost, pred gašenjem.
Tvrtke su organizirane u tri poslovna područja: Obrana, Transport i Industrija i energetika koje nude potpunu uslugu prilagođenu potrebama klijenata, od kompletnih rješenja do pojedinačnih proizvoda, dijelova i komponenti, kao i usluge servisiranja i održavanja.
Godine 1921. održana je glavna osnivačka skupština dioničara i upis u trgovački registar te je započela izgradnja tvorničkih zgrada, a osnivači su Prva Hrvatska štedionica u Zagrebu, Slavonija d.d. za industriju drva u Brodu, Slavonsko trgovačko društvo ugljena Kauffman i drugovi u Brodu na Savi, Tvornica za strojeve i željezničku opremu Kistarcs te Jugoslavenska banka d.d. u Osijeku.
Zadatak Tvornice bio je gradnja i popravak vagona i lokomotiva, željezničkih mostova i mosnih konstrukcija, fabrikacija strojeva i svakovrsnog saobraćajnog oruđa i opreme, podizanje i tjeranje pomoćne industrije koja je u savezu sa svim tim proizvodima, preuzimanje izgradnje i opreme željeznica, pogon željeznica pod vlastitom upravom ili zajedno s drugima i slično.
Generalnim ravnateljem imenovan je Andrija Kiraly, a upravnim ravnateljem Mavro Donath. Izgradnja tvorničkih zgrada započela je u svibnju 1921. godine. Tvornica je u lipnju 1922. započela proizvodnju i popravak vagona, a godinu kasnije tvornica zapošljava 1200 radnika.
Među prvim poslovima od 1926. do 1938. su: most preko Tise kod Titela, prvi teretni vagon, proizveden prvi parni kotao, prva tramvajska kola za potrebe Beograda, proizvedeni i montirani prvi rezervoari za potrebe kemijske i procesne industrije, prvi izvoz mosta za Grčku, prva mosna dizalica vlastite konstrukcije, prva lokomotiva normalnog kolosijeka i prvi motorni vlak za prugu Sarajevo - Mostar.
Godine 1941. tvornica privremeno prekida rad zbog značajne materijalne štete koju je pretrpjela prigodom bombardiranja, a 1947. mijenja ime u Đuro Đaković Industrija lokomotiva, strojeva i mostova Slavonski Brod
Već 1952. broj radnika je udvostručen, a realiziran je i prvi izvoz 410 vagona za turske željeznice, dok je za potrebe domaće željeznice izrađeno 208 lokomotiva iz postojećeg programa. Zaključen je i ugovor s tvrtkom Babcock Wilcox o poslovno-tehničkoj suradnji
Prvu dizel lokomotivu 20 KS Đuro Đaković proizveo je 1955., a nakon toga su 'izbačene' i prve dizel lokomotive 50, 100 KS i 180 KS.
Početkom šezdesetih tvornica mijenja naziv u Đuro Đaković Industrija šinskih vozila, industrijskih i energetskih postrojenja i čeličnih konstrukcija Slavonski Brod, a proizvodni program uskoro je proširen opremom za naftnu petrokemijsku industriju. Osnovan je i Izvanredni studij Fakulteta strojarstva i brodogradnje Zagreb u Slavonskom Brodu, danas Strojarski fakultet u Slavonskom Brodu
Na pragu sedamdesetih Đuro Đaković je najveći proizvođač Steambloc kotlova u svijetu. U tom razdoblju proizvedeno je 60 tisuća tona čeličnih konstrukcija, uglavnom mostova, a montirano je 200 tisuća tona čeličnih konstrukcija vlastite i tuđe proizvodnje, od čega je montaža 48 mostova u zemlji i inozemstvu. Kompletna postrojenja i čelične konstrukcije su napravljene za Željezaru Skopje, Smederevo, Zenicu i Sisak, a izgrađen je značajan broj mosnih, portalnih i lučkih dizalica.
Bile su to zlatne godine koje se više nikad nisu ponovile.
Godine 1983. ĐĐ Specijalna vozila započinju serijsku proizvodnju tenka M-84, ĐĐ Elektromont usvaja program proizvodnje aparata za tople i hladne napitke i uređaje za igre na sreću, a ĐĐ Bešavne boce program proizvodnje čeličnih boca ubadanjem, a ĐĐ Inženjering realizirao je gradnju tvornice šećera u Šapcu i Požarevcu i TE–TO Ljubljana. Osim toga, počela je gradnja TE Plomin II snage 200 MW u suradnji s tvrtkom Sulzer iz Švicarske
Sredinom osamdesetih u Đuri Đakoviću zaposleno je ukupno 16.339 radnika.
Novija povijest Đure, nažalost, nije tako sjajna, a članice grupacije bore se za opstanak. No, lijepo je prisjetiti se sjaja nekadašnjeg industrijskog giganta.