3077
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD/POŽEGA - Dolaskom ljepšeg vremena započela je i sezona poljodjelskih radova koje poljoprivrednici obavljaju svojim traktorima, motokultivatorima, radnim strojevima i njihovim priključcima, čime je zapravo započelo i njihovo učestalije sudjelovanje u prometu na cestama.
Nažalost, nerijetko vozači traktora, zbog nepažnje, uzrokuju prometne nesreće u kojima najčešće sami najteže prolaze, često i gubeći živote. Iako je, primjerice, prošle godine bilo slučajeva teških prometnih nesreća u kojima su sudjelovali traktoristi, početak ove godine, kada je u pitanju Brodsko-posavska županija, prošao je bez njihovog stradavanja i težih nesreća. Za razliku od Brodsko-posavske, na području Požeško-slavonske županije prva ovogodišnja žrtva u cestovnom prometu je bio upravo vozač traktora, koji je na cesti izgubio nadzor nad neregistriranim i neosiguranim traktorom i sletio u putni kanal, a potom na poljoprivrednu površinu gdje je pao s traktora i smrtno stradao.
"Analizirajući podatke o sudjelovanju razmatrane kategorije vozila u prometnim nesrećama na području PU požeško-slavonske, vidljivo je da su u razdoblju od posljednjih pet godina (2014-2018), traktori sudjelovali u 90 prometnih nesreća. U tim nesrećama smrtno je stradala jedna osoba, deset ih je teže, a 15 lakše ozlijeđeno", izvijestio je policijski službenik za odnose s javnošću PU požeško-slavonske Goran Matijević.
Vozači traktora najčešće uzrokuju prometne nesreće zbog nepropisnog kretanja vozila po kolniku, odnosno zbog ne držanja vozila na dovoljnoj udaljenosti od desnog ruba ceste, a ono što je dodatno otežavajuća okolnost je da sve to nerijetko čine u kombinaciji s vožnjom pod utjecajem alkohola. Upravo to je razlog zbog kojeg, u najvećem broju prometnih nesreća u kojima sudjeluju, traktoristi slijeću s ceste. Uz to vrlo česte su i nesreće u šumskim predjelima i prilaznim putevima gdje učestalo dolazi do prevrtanja traktora, prikolica i radnih strojeva, čemu 'kumuju' neiskustvo vozača, veliki nagibi terena u šumi ili na poljoprivrednim površinama uz česte slučajeve alkoholiziranosti zbog koje dolazi do precjenjivanja vlastitih vozačkih sposobnosti. Djelatnici obje policijske uprave, i brodsko-posavske i požeško-slavonske, ukazuju i na podatak kako nisu rijetki niti slučajevi nepropisnog prijevoza ili smještaja tereta, odnosno nesklad između snage i mogućnosti traktora u odnosu na silu koja se nastoji svladati. Putnici na tim vozilima, najčešće stradavaju zbog pada na tlo uslijed nepravilnog prijevoza na vanjskim dijelovima karoserije traktora, priključaka i priključnih vozila koja nisu namijenjena prijevozu putnika (npr. na spojnoj poluzi na stražnjoj hidraulici traktora, na stepenicama traktora, blatobranima traktora, na raznim traktorskim priključcima, stranicama priključnih vozila i sl.).
Kako bi se broj takvih nesreća sveo na najmanji mogući broj policija apeliramo na vozače traktora i radnih strojeva da:
- uvijek vode računa o tehničkoj ispravnosti i valjanosti registracije traktora i priključnih vozila, naročito upravljačkog i kočionog mehanizma te signalizacije.
- po život je opasna zabluda da se za rad u šumi ili polju mogu koristiti neregistrirani, a time i tehnički neispravni traktori te da se ne mora posjedovati vozačka dozvola, jer se do tih prostora također dolazi cestama, a upravo na takvim terenima tehnička ispravnost, znanje i vještine stečene kroz vozački ispit i osposobljavanje za rukovatelja traktorom s radnim priključkom predstavljaju najznačajniji element sigurnosti;
- prilikom obavljanja poljodjelskih radova i pogotovo za vrijeme radova u šumi ne skidaju s traktora kabinu, vrata, zaštitni okvir ili druge sigurnosno konstrukcijske elemente koji pri prevrtanju sprječavaju ispadanje iz vozila, prignječenja i slično;
- vode računa o konfiguraciji terena kojim se kreću (uspon, nagibi, nizbrdice i dr.) te količini tereta koji prevoze ili vuku kako bi izbjegli potiskivanje, zanošenje i prevrtanje traktora;
- prilikom rada s vitlima za izvlačenje drvne mase, vode računa o tehničkim mogućnostima traktora i vitla, a da pravac sile vuče uvijek treba biti približno u pravcu kretanja traktora, dok je kod skretanja najbolje, ako je moguće, opustiti vučnu silu zbog mogućnosti zanošenje i prevrtanja;
- ne voze pod utjecajem alkohola i drugih psihoaktivnih tvari;
- vode računa o atmosferskim prilikama (vrućina, sparina, kiša i dr.) i utjecaju istih, te da vozači starije životne dobi ili osobe s težim zdravstvenim problemima u takvim uvjetima, kada se loše osjećaju ili kada su umorni, ne započinju vožnju;
- na traktorima koji su prvi puta registrirani u Republici Hrvatskoj nakon 1. siječnja 1983. godine mora biti ugrađena sigurnosna kabina ili okvir koji vozača štiti od ozljeda u slučaju prevrtanja traktora;
- traktorom ima pravo upravljati vozač kojemu je izdana važeća vozačka dozvola vozačke dozvole izdane za kategorije A1, A2, A, B, C1, C, D1, D i H vrijede za vozila kategorije AM, F i G;
- na traktoru se smije prevoziti onoliko osoba koliko ima ugrađenih sjedala, odnosno koliko je upisano u prometnoj dozvoli, ne prevozite djecu na traktoru, jer nisu zaštićena kao djeca u automobilima;
- na traktorskim priključcima zabranjeno je prevoziti osobe, osim na priključnim vozilima-prikolicama gdje je dopušteno prevoziti najviše pet osoba, s time da ne stoje i da ne sjede na stranicama prikolice;
- za vrijeme kretanja traktora nije dozvoljeno uskakati, iskakati, otvarati vrata i naginjati se izvan vozila;
- prilikom prijevoza tereta isti mora biti tako raspoređen i pričvršćen da ne ugrožava sigurnost sudionika u prometu i ne nanosi štetu cesti i objektima na cesti, da ne umanjuje stabilnost traktora i ne otežava upravljanje traktorom, da ne smanjuje preglednost vozaču traktora i da se ne rasipa po cesti te da ne zaklanja svjetlosne i svjetlosno-signalne uređaje na vozilu, registarske pločice i druge oznake na vozilu.
U idućem razdoblju policija će tako posebnu pozornost usmjeriti na nadzor prometovanja vozača traktora i radnih strojeva.