/ 29
5138
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD - U svečanoj prigodi obilježavanja Dana grada i Međunarodnog dana muzeja, sinoć je u slavonskobrodskom Likovnom salonu "Vladimir Becić”, suradnjom brodske Galerije umjetnina i Gradskog muzeja Karlovac, otvorena osma po redu izložba Hrvatski triennale akvarela.
Triennale živi već 22 godine, a princip je da se svake tri godine održava premijerno u Brodu, a potom u Karlovcu, pa je ove godine čast pripala našem gradu.
Proteklih godina, prema riječima ravnateljice galerije umjetnina Romane Tekić, kroz triennale je prošlo jako puno doajena slikarstva druge polovice 20. stoljeća u Hrvatskoj, no ove je godine bilo puno prijava i mladih umjetnika što svjedoči o opstojnosti akvarela iako ga neki doživljavaju tradicionalnom tehnikom. „Na triennale su se podjednako prijavili oni koji već dugi niz godina slikaju u tehnici akvarela kao i oni koji su izašli iz komfora svojih primarnih likovnih tehnika i okušali se u ovoj lijepoj ali i iznimno zahtjevnoj tehnici".Na poziv za izlaganje odazvalo se 163 autora, a odbor za odabir radova u sastavu mr. Sonja Švec Španjol, prof. Dino Trtovac i prof.Tomislav Buntak odabrao je 79 autora iz cijele Hrvatske koji daju izgled 8. hrvatskom triennalu akvarela. Među njima su i četiri Brođana; Ivica Kurtz, Branimir Pešut, Josip Majić i Josip Šimić (i bivši Brođani Rajko Svilar te Eugen Varzić) što svjedoči o Slavonskom Brodu kao gradu koji njeguje tradiciju akvarela.
Do sada je triennale okupio preko tristo autora koji u svojim biografijama rado citiraju podatak o sudjelovanju u ovoj manifestaciji koja je postala zaštitnim imenom za suvremenu domaću akvarelističku scenu.
„I na ovogodišnjem triennalu može se vidjeti da akvarel kao tehnika živi, i da je kao tradicionalna tehnika podobna za suvremeni izričaj, da je i dalje interesantna suvremenim umjetnicima", kazala je Sonja Švec Španjol. Prema njezinim riječima ove je godine možda malo veći akcent na mladim generacijama, koje su tek stasale s akademije a koje je akvarel zaintrigirao, no mogu se vidjeti i tri eksperimentalna djela. „Dva su trodimenzionalna koji su otišli u skulpture ili objekte dok je treći rad Dane Sladetić koji izgleda kao crna površina zato što ima termodinamički sloj pa kada se rukama prekrije otkriva zapravo jedan tradicionalni figurativni prikaz ili sliku".
Švec Španjol naglašava kako je bilo iznimno teško odabrati pobjednike. No, ipak su se složili da velika otkupna nagrada pripadne Zdravku Miliću, iz Labina, koji je ostao u tradicionalnom izričaju s radom 'Nebeska podmornica'.
Autor je, priznaje, iznenađen nagradom, a rad je iz desetgodišnjeg ciklusa vezan uz sumeransku predaju odnosno za njihovo pismo koje se koristilo prije pet tisuća godina. „Što se tamo dešavalo, koji termini su korišteni…poput nebeske podmornice koja je vjerojatno imala višenamjensku ulogu, a sav taj sadržaj smještam u neko moje istarsko područje" pokušao je prof. Milić objasniti ideju Oksimorona, hibridne letjelice koja spaja nebo i zemlju. "Spojem nespojivog autor potiče naš um na oslobađanje od pretpostavljenog te ulazak u sferu kozmičkog i imaginarnog" ,riječi su Švec Španjol.Rad je nazvao 'Starost' i kaže kako mu je uvijek teško dati ime slici jer radi se više o emociji koju pokušava prenijeti na papir. „Kad nešto završite ostaje trag. Na toj bazi memorije zapravo radim svoje radove i ovaj akvarel je upravo tako nastao" rekao je autor.
Glavna nagrada i pohvala pripale su međusobno vrlo različitim radovima, pokazujući širinu spektra korištenja akvarela.
Oba nagrađena autora sudjelovala su i na prvom triennalu akvarela 1998. godine te na njih još nekoliko, podsjetio je Branimir Pešut, bivši ravnatelj Galerije i sudionik triennala, prisjećajući se nekih umjetnika kojih više nema, a svojim su djelom i likovnom poetikom obilježili triennale. Među njima su bili Predrag Goll kao pokretač triennala, Vanja Krmpotić, Zvonimir Balog, Ivica Antolčić, Daniel Butala, Edo Murtić, Ivan Lovrenčić, Živko Haramija, Vojo Radoičić, Vasko Lipovac, Đorđe Petrović, Vanja Krmpotić, i mnogi drugi.
Zanimljiv rad nazvan „U đardinu" nastao je kombiniranom tehnikom a autorica Nikolina Šimunović kaže kako je riječ o radu iz novog ciklusa. Akvarel u kombinaciji sa staklom djeluje višeslojno, a akvarelom se, kaže mlada umjetnica, može poigrati na različite načine i nimalo nije dosadan. Rad je prvi put predstavljen i to u Slavonskom Brodu.