2419
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD - Danas se na slavonskobrodskom Željezničkom kolodvoru zaustavio transeuropski ekspresni vlak u koji se ukrcalo i desetak mladih Brođana, predstavnika i suradnika slavonskobrodskog Europskog doma. Oni, povodom obilježavanja Europske godine željeznice, sudjeluju u jednosatnoj raspravi koja se održava u vlaku a koju vodi zamjenica glavnog direktora Glavne uprave za mobilnost i promet pri Europskoj komisiji (DG MOVE) Maja Bakran Marčić.
Transeuropski Ekspres, poseban je vlak kojim se obilježava Europska godina željeznice 2021. Na petotjednom putu do Pariza, kamo će stići 7. listopada, stat će u više od 100 mjesta i gradova. Putuje od Lisabona do Pariza, a stao je i u Ljubljani te je na taj način povezao portugalsko, slovensko i francusko predsjedanje Vijećem EU-a. U Hrvatskoj je vlak, nakon Zagreba, bio u Slavonskom Brodu, gradu koji ove godine obilježava sto godina od osnutka prve tvornice vagona u tadašnjoj zemlji.
- Mi u godini koju je EU proglasila godinom željeznica obilježavamo i sto godina od prve tvornice vagona u Slavonskom Brodu iz koje se 'rodio' Đuro Đaković koji je ranije znao zapošljavati i deset tisuća radnika. Danas su i Đuro Đaković i Hrvatske željeznice u nezavidnoj situaciji, no i jednima i drugima pomoć može stići iz Europske unije. Mi danas u ovom vlaku kanimo poslati poruku kako su naše željeznice u jednom kaotičnom stanju. Svjesni kako se ta situacija može popraviti uz pomoć EU fondova sudjelovanje u ovoj raspravi vidimo kao savršenu priliku da predstavnici Europske komisije i svi koji dolaze vide u kakvom su stanju željeznice i što se sve treba promijeniti. - kazala nam je mlada Brođanka Dajana Ivičić.
A svi sudionici današnje rasprave već na samom putu od Zagreba do Slavonskog Broda uvidjeli su da je jedan od problema kašnjenje. Vlak je, naime, u Slavonski Brod stigao s 50 minuta zakašnjenja. Drugi je problem loša povezanost.
- Žalosno je da u Hrvatskoj, primjerice, između Zagreba i Rijeke imate samo jednu ili dvije linije, te da u godini željeznica umjesto da uvodimo nove, HŽ-a ukida linije između manjih mjesta iako zna kako su potrebne učenicima, studentima, radnicima. - naglasila je Dajana dodajući kako je današnji događaj odlična prilika da se još jednom, iz prve ruke i iskustva onih koji vlakove koriste, ukaže na njihovu važnost tim više što su trenutno, kako je kazala, 'naj eko prijevozno sredstvo'.
- Prilika je ovo ne samo za druženje mladih, nego i za promicanje održivog razvoja i zelenog EU plana koji promiče ekologiju i održivi razvoj te korištenje javnog prijevoza, u prvom redu vlaka, jer je on najefikasniji, relativno brz kada su u pitanju ostale zemlje Europske unije i ima jako niske emisije ugljikovog dioksida što je vrlo važno za zelenu budućnost Europe. - istaknula je Elodi Tijan koja zajedno s kolegicom Dajanom vjeruje da bi današnji zaključci, kada dođu do vrha Europske komisije, mogli dati konkretne rezultate te pomoći poboljšanju situacije.
Vlak je iz Broda krenuo prema Tovarniku pa nastavlja putovanje dalje, prema Šidu, Beogradu....
Transeuropski Ekspres zajedničkim su snagama pokrenuli partneri iz europskog željezničkog sektora i europske, nacionalne i lokalne institucije. Zbog različitih širina europskih željezničkih pruga Transeuropski Ekspres zapravo čine tri vlaka – iberijski vlak, standardni vlak i baltički vlak – koji će se putem sastajati. Tim se projektom nastoji upozoriti na nedostatak interoperabilnosti
- Željeznica je oblikovala našu bogatu zajedničku povijest. No ona je i budućnost Europe: jedna je od sastavnica ugljično neutralnog sektora prijevoza te predstavlja put prema ublažavanju klimatskih promjena i poticanju gospodarskog oporavka od pandemije. Transeuropski Ekspres tijekom sljedećih tjedana postat će putujući laboratorij, konferencijska sala i forum za javnu raspravu o tome kako da željeznički prijevoz postane prvi izbor za putnike i za poduzeća. - istaknula je Povjerenica za promet Adina Vălean.
Predsjednik CER-a i glavni direktor Austrijskih saveznih željeznica Andreas Matthä naglasio je važnost tog zajedničkog projekta ističući kako je Transeuropski Ekspres dokaz uspjeha Europske godine željeznice, ali i nešto što ukazuje na izazove koji su pred nama. - Članovi CER-a zalažu se za uspjeh zelenog plana. Klimatske ciljeve ne možemo postići bez snažnog europskog željezničkog sektora. Trenutačno postoji mnogo prepreka za prekogranični željeznički promet, a prelazak državnih granica vlakom vrlo je kompliciran. I dalje moramo nastojati da se teret prevozi željeznicom, a ne cestom, da građani mogu svakodnevno putovati vlakom na posao i da se dodaju dnevne i noćne linije u međunarodnom putničkom prijevozu na duge udaljenosti. Uvjeren sam da će Transeuropski Ekspres potaknuti sve da razmisle o tim pitanjima. - poručio je Andreas Matthä.
Naime, na stanicama Transeuropskog Ekspresa