SLAVONSKI BROD / NOVA GRADIŠKA / POŽEGA - S obzirom na to da su slavonske županije odnosno izborne jedinice koje ih obuhvaćaju temelj pobjede HDZ-a na izborima, vrijedi istaknuti rezultate novog GONG-ovog istraživanja o tomu kako botovi pomažu HDZ-u u pobjedama. Vidljivo je to i na lokalnim portalima Brodsko-posavske i Požeško-slavonske županije tijekom nemilosrdnih izbornih utrka. Prostori za komentiranje tada su prepuni evidentno nepostojećih osoba i lažnih komentatora.
Jerko Jere Kotarac, Tino Topić Top i Tomo Toky Marinković - neki su od profila koji lajkaju objave službene Facebook stranice HDZ-a, a zapravo se radi o stranačkim botovima - lažnim profilima s ukradenim profilnim fotografijama. Naime, mnoštvo botova, programa koji automatizirano izvršavaju zadatke s ciljem imitiranja ljudske aktivnosti, daje podršku HDZ-ovom vrijeđanju opozicije i manipulira građanima u superizbornoj godini, pokazala je Gongova analiza.
Nakon prosvjeda 11 oporbenih stranaka, održanog 17. veljače u Zagrebu, HDZ je opoziciju u svojim objavama na službenoj Facebook stranici izvrijeđao kao “natražnu ljevicu”, “razularene bijesne revolucionare” i “rusofile”. Time je zapravo ponizio i sve građane i građanke koji su podržali prosvjed kao “lijenčine, neradnike, putinofile, destruktivce i antidomoljube“, a te su objave bile popraćene s velikim brojem lajkova HDZ-ovih pratitelja.
Pregledavajući HDZ-ovu Facebook stranicu, zapazili smo da njihove objave komentira, lajka i dijeli niz profila s neuobičajeno malim broj pratitelja i aktivnosti. Iako se na prvu čine kao privatni profili građana i građanki, svi su ti profili zapravo registrirani kao stranice, i to u nepovezanim kategorijama: komičar, satira, glazba, zdravlje i ljepota i slično. Također, datum izrade stranice se nerijetko ponavlja, pa primjerice postoji nekoliko profila izrađenih na datume 13. lipnja 2023. i 9. veljače 2024. godine.
Sve su to znakovi koji ukazuju na umjetno stjecanje naklonosti i stvaranja dojma popularnosti putem botova. Naime, ako se profil registrira kao page (stranica), to omogućuje jednostavno korištenje chatbota za automatizirano upravljanje komunikacijom te stranice. Botovi mogu izvršavati različite zadatke: objavljivati novi sadržaj, komentirati sadržaj i lajkati postove kako bi iskazali potvrdu ili odobrenje.
Provlačenjem profilnih fotografija tih stranica kroz Google Image Search opciju smo utvrdili da to nisu izvorne fotografije tih stranica, već fotografije raznih profila koji “plutaju” internetom već deset godina na X-u, Pinterestu i raznim forumima. Recimo, profilna je fotografija stranice Martin Filipović, osnovane 13. lipnja 2023., zapravo popularna šaljiva fotografija muškarca iz 2013. godine, koji u kožnoj jakni pozira pred kamerom, dok se u zrcalu iza njega vidi da je to ujedno i jedina odjeća koju nosi. Drugi je primjer profilna fotografija stranice Jerko Jere Kotarac, osnovane 19. listopada 2023., koja je pak preuzeta fotografija repera iz engleskog govornog područja, koji kroz pet kratkih Youtube videa ranije u istoj godini pokazuje svoje umijeće brzog repanja. Uostalom, to i sami možete vidjeti kroz priložene dokaze:
S obzirom na to da se građani i građanke u svom konzumiranju društvenih mreža ne bave ovakvom detekcijom, mogu zadobiti lažan dojam masovnosti podrške nekim idejama i stavovima. Takvi pokušaji manipulacije sviješću putem umjetnih profila se naziva astroturfingom, stvaranjem iluzije spontane i prirodne podrške političkoj stranci te time pokušajem privlačenja podrške birača. U Gongu smatramo da je ovo neetična i netransparentna politička kampanja i manipulacija javnosti, jer se umjetno stvara dojam da postoji široka podrška vladajućoj opciji uoči službenog početka izborne kampanje, unatoč brojnim korupcijskim aferama koje prate Vladu Andreja Plenkovića.
Takvim se tehnikama i metodama u svojoj izbornoj kampanji koristio i Aleksandar Vučić, i to u takvoj mjeri da je u konačnici s X platforme uklonjeno 8.000 lažnih profila koji su hvalili lik i djelo srpskog predsjednika.
Sporna je dakako i sama komunikacija HDZ-a kojom se u ovoj analizi nismo posebno bavili. No službena komunikacija vladajuće stranke već je bila predmet Gongove analize zbog njihovog vrijeđalačkog diskursa kakav ne priliči mainstream strankama i potkopava demokratsku političku kulturu.
Krajem 2023. godine Gong je objavio analizu vrijeđalačkog diskursa komunikacije HDZ-a na Facebooku. Službena Facebook stranica HDZ-a već tri godine objavljuje sadržaj obilježen takvim diskursom, u kojem se učestalo omalovažava, ismijava i proziva niz političkih aktera s jezikom primjerenijem grubim anonimnim internetskim komentarima, zaključio je autor Matej Mikašinović-Komšo.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
-
marketinghr04.03.2024. u 13:14
Ne komentiraju, po nalogu stranke, jer svojim komentarima pokazuju koji je domet HDZ...Komentari, ako se i pojave, bivaju glupi...Istina se ne može pobijediti!
-
-