Vrijednost investicija uličnog i izvanuličnog parkirnog mjesta je 10.000 kn, dok je cijena jednog mjesta nadzemne garaže 108.000 kn, a podzemne garaže 150.000 kn.
SLAVONSKI BROD - U zadnje dvije godine SBplus je objavio više članaka na temu
neuređenog javnog parkirališta u Strossmayerovoj ulici u Slavonskom Brodu.
Između ostaloga, pisali smo kako je to parkiralište, u blizini gradske tržnice,
godinama predmet opravdanih kritika građana koji parkiraju svoja vozila na tome
mjestu, ostavljaju ih na makadamu
koji se uslijed oborina često pretvara u "kaljužu". Također, tijekom ljetnog perioda na tom parkiralištu,
koje je zapravo u samom centru grada, stvara se značajna količina prašine koja
utječe i na zdravlje ljudi na tom prostoru.
U ožujku 2019. godine pisali smo kako je Grad Slavonski Brod odgovoran za ruglo u centru grada te da nema opravdanja za tako loše stanje parkirališta.
U ožujku 2019. godine pisali smo kako je Grad Slavonski Brod odgovoran za ruglo u centru grada te da nema opravdanja za tako loše stanje
parkirališta. Predložili smo tada neka Grad Slavonski Brod krene s uređenjem
zemljišta u Strossmayerovoj ulici na način da ga asfaltira, označi parkirna
mjesta i uređenim prostorom motivira građane da na njemu parkiraju svoja vozila
i pješice odlaze na Korzo, na šetalište uz Savu, u franjevački samostan..., a
ne samo na tržnicu ili u bolnicu.
Policija od 2017. u svojim izvješćima bilježi problem "asfaltiranja parkirališta u ulici J.J. Strossmayera"
Policijska postaja Slavonski Brod PU Brodsko-posavske svake
godine dostavlja Gradskom vijeću Grada Slavonskog Broda, na znanje, Izvješće o
stanju sigurnosti na području grada Slavonskog Broda u prethodnoj godini. U
svojim izvješćima za 2017., 2018. i 2019. godinu Policijska postaja Slavonski
Brod je svaki puta bilježila uočeni „problem parkiranja u blizini gradske tržnice, odnosno
asfaltiranje parkirališta u ulici J.J. Strossmayera". Takvo izvješće brodske policije iz 2019. godine bilo nam je
povod da u lipnju ove godine pošaljemo gradskoj upravi upit na koji način Grad
Slavonski Brod planira riješiti dugogodišnji problem neadekvatnoga
(neasfaltiranoga) parkirališta u Strossmayerovoj ulici u Slavonskom Brodu, a
koje je u koncesiji Brod parkinga te u kojem bi roku to moglo biti riješeno.
- Grad Slavonski Brod svjestan je problema parkirališnog
prostora u ulici Josipa Jurja Strossmayera. U proteklom razdoblju pristupilo se
izradi projektne dokumentacije u svrhu iznalaženja prihvatljivog rješenja. S
obzirom da je izrada projektne dokumentacije u završnoj fazi te da je postupak
odabira izvođača radova u pripremi, u drugoj polovici 2020. godine očekuje se
početak realizacije istog. Projektom je predviđena izgradnja javnog
parkirališta s pristupnim cestama i pješačkim stazama te djelomična
preregulacija prometa u svrhu sigurnijeg odvijanja prometa. - odgovorila nam je Tamara Mokricki, pročelnica Upravnog odjela za komunalni sustav i komunalno redarstvo.
Grad započeo izgradnju parkirališta u Strossmayerovoj za 1,5 mil. kn
Doista, 29. srpnja 2020. godine Grad Slavonski Brod raspisao
je javni natječaj za izgradnju navedenog parkirališta, a čija je procijenjena
vrijednost bila 999 tisuća kuna (bez PDV-a). Od četiri pristigle, prihvaćena je kao najpovoljnija ponuda tvrtke PZC
Brod d.o.o. iz Slavonskog Broda u iznosu od 1.203.776,00 kn (bez PDV-a). Polovicom
listopada izvođač je krenuo s radovima na izgradnji parkirališta u Strossmayerovoj, najvećeg javnog
parkirališta u Slavonskom Brodu na kojemu se naplaćuje parking. Rok za
završetak radova je 90 kalendarskih dana od dana uvođenja izvođača u posao.
Prema troškovniku, novo će parkiralište obuhvaćati 105 parkirnih mjesta na
ukupno 2.767 m2 asfaltirane i, sukladno pravilima prometne struke, uređene
površine. Buduće parkiralište će biti na oko 60 posto
dotadašnje parkirne površine.
Polovicom listopada 2020. izvođač je krenuo s radovima na izgradnji parkirališta u Strossmayerovoj, najvećeg javnog parkirališta u Slavonskom Brodu na kojemu se naplaćuje parking.
Izgradnjom parkirališta u Strossmayerovoj ulici u Slavonskom
Brodu bit će znatno unaprijeđen sustav parkinga u gradu te će i cijeli okolni
prostor dobiti novu vizuru, međutim problemi s parkiranjem na drugim
lokacijama u Slavonskom Brodu će i dalje ostati. Na znatan dio tih problema, u
ostalim gradskim dijelovima, slavonskobrodska Gradska uprava može utjecati.
Bez neke
prevelike analize, možemo reći kako je značajan problem nedostatka slobodnih
parkirnih mjesta u Naselju Slavonija I, a nije zanemariv niti u naselju Andrije
Hebranga ili u centru grada koji svakodnevno posjeti veliki broj ljudi, što
nerijetko stanarima okolnih zgrada stvara „glavobolje".
Gradonačelnik Duspara: "Možda ćemo igralište na Slavoniji I podići tri metra višlje"
Mirko Duspara, gradonačelnik Slavonskog Broda, prije par
dana, u razgovoru za SBplus, o problemu parkiranja rekao je sljedeće:
- Pošto
smo prošli Urbanu mobilnost, u ITU mehanizmu, koju je izradio Prometni fakultet
iz Zagreba, cilj nam je što više ljudi prebaciti na pješačenje i biciklizam,
osigurati njima i parkiralište za bicikle, parkiralište za automobile. Sad
jedno radimo u Strossmayerovoj, a cilj je u ovome mandatu odraditi, možda već
dogodine, parkiralište na Slavoniji I jer neki već zabrinuto postavljaju
pitanje što će biti sa košarkaškim igralištem. Neće biti ništa, samo ćemo ga
možda podići tri metra višlje, kao što to neki gradovi imaju, a dolje ćemo imati
parking za vozila ljudi koji žive na Slavoniji i za vozila ljudi koji dolaze raditi u grad
Slavonski Brod. Jer najveća gužva na parkinzima je upravo u jutarnjim satima, od šest do 6,30, pa do dva ili tri sata. Poslije imate parkirnih mjesta gdje god hoćete.
– kazao je gradonačelnik Duspara.
Neslužbeno, SBplus je doznao kako Grad Slavonski Brod razmišlja o
izgradnji nadzemne garaže na Slavoniji I kojom bi se povećao broj parkirnih
mjesta u tome dijelu grada. Iz istog neslužbenog izvora nismo uspjeli
saznati koliko bi mogao koštati jedan takav objekt, iako je notorno da je gradnja podzemnih ili nadzemnih garaža puna skuplja od izgradnje parkirališta
poput ovoga u ulici J.J. Strossmayerova u Slavonskom Brodu. Nismo uspjeli saznati ni koliko bi
takav objekt bio velik.
Ekonomski najisplativiji sustav parkiranja je izvanulični sustav kakav je Grad primjenio u Strossmayerovoj ulici
Ova informacija o potencijalnoj izgradnji nadzemne garaže u
naselju Slavonija I potakla nas je da malo istražimo razlike koje se pojavljuju
kod različitih pristupa rješavanja nedostatka parkirnih mjesta. Najviše informacija u tu svrhu dobili smo iz više diplomskih
radova obranjenih uglavnom na Prometnom fakultetu u Zagrebu. Stoga krenuli smo od
upoznavanja s osnovnim pojmovima, sve do troškova izgradnje.
Na kraju promatranog razdoblja jedno ulično mjesto ostvari korist od oko 28.000 kn, izvanulično mjesto 101.000 kn, nadzemna garaža 59.000 kn, a podzemna garaža 48.000 kn.
Dakle, struka kaže da je parkirno mjesto projektirana površina,
označena i tehnički opremljena za smještaj i ostavljanje jednog vozila.
Parkirališna mjesta (PM) mogu biti smještena na uređenim parkiralištima, na ulici
ili u garaži, dakle, dijele se na parkirališta na otvorenom prostoru (ulična i
izvanulična) i garaže (podzemna, nadzemna…).
U ukupne troškove investicije ulaze troškovi kupovine zemljišta, izgradnje i troškovi za održavanje
parkirališta na godišnjoj razini. Ulična i izvanulična parkirališta cijenom su
najprihvatljivija zbog manjih troškova izgradnje i samog održavanja.
Cijena izgradnje jednog parkirnog mjesta u nadzemnoj garaži je 10 puta veća od jednog izvanuličnog
Kako cijena izgradnje ponajviše ovisi o stanju na tržištu, nije posebice teško doći do podataka o izgradnji javnih parkirališta u Hrvatskoj, kako izvanuličnih tako i podzemnih ili nadzemnih garaža. Dosta je javnih garaža izgrađeno zadnjih 15 godina i podaci o cijeni izgradnje tih objekata su lako provjerljivi.
Kao važan izvor uzeli smo podatke koje su prikupili studenti u svrhu izrade svojih diplomskih radova na Prometnom fakultetu u Zagrebu, pa su tako nekim studentima mentori za njihove radove bili i profesori koji su sudjelovali u izradi Plana održive urbane mobilnosti Urbanog područja Slavonski Brod, kao npr. doc. dr. sc. Marko Šoštarić koji je voditelj cijelog projekta izrade Plana i u kojem je sudjelovao sa još 21 suradnikom. U svim promatranim radovima cijene izgradnje su jednake.
Prema podacima iz zanimljivog diplomskog rada Marka Švajde pod nazivom "Rješenje za povećanje parkirališnih kapaciteta u gradovima" (2018.), izrađenim pod mentorstvom dr. sc. Marka Šoštarića, cijena investicije se razlikuje ovisno o sustavu
parkiranja. Tako je vrijednost investicija jednog uličnog i izvanuličnog parkirnog
mjesta 10.000 kn, cijena jednog mjesta u nadzemnoj garaži je 108.000 kn, a u podzemnoj 150.000 kn. U istom radu navodi se kako promatrano razdoblje za ulični i izvanulični sustav
parkiranja iznosi 25 godina, a promatrano razdoblje za nadzemnu i podzemnu
garažu iznosi 30 godina. U promatrano razdoblje ulazi i vrijeme potrebno za
izgradnju sustava, pa je za izgradnju uličnog mjesta potrebno tri mjeseca,
za izvanulično parkiralište šest mjeseci, dok je za nadzemnu i podzemnu garažu
potrebno dvije godine.
"Kod uličnog i izvanuličnog sustava parkiranja dolazi do
isplativosti već u ranoj fazi promatranog perioda čak i sa minimalnom
popunjenosti i minimalnom cijenom sata parkiranja od dvije kune. Takav rezultat
opravdava niska cijena investicije i niski troškovi održavanja. Isto tako,
velika je prednost uličnog i izvanuličnog sustava parkiranja kratko vrijeme
izgradnje, što omogućuje ostvarenje prihoda već prve godine. Rezultati sustava
uličnog i izvanuličnog parkiranja veoma su slični zbog jednake cijene
investicije i održavanja po parkirnom mjestu. Jedina razlika je, već spomenuto,
vrijeme izgradnje koje je za ulični sustav parkiranja procijenjeno na tri
mjeseca, a za izvanulični sustav parkiranja na pola godine", stoji u navedenom radu Marka Švajde koji je također surađivao na izradi Plana održive urbane mobilnosti Urbanog područja Slavonski Brod.
Godina povrata sredstava kod sustava uličnog parkiranja je nakon 5 godina, kod izvanuličnog 2 godine, kod nadzemne garaže 15 godina, a kod podzemne garaže nakon 19 godina. Na kraju promatranog razdoblja jedno ulično mjesto ostvari korist od oko 28.000 kn, izvanulično mjesto 101.000 kn, nadzemna garaža 59.000 kn, a podzemna garaža 48.000 kn.
"Ekonomski najisplativiji sustav parkiranja je izvanulični
sustav, nakon njega slijedi nadzemna garaža, zatim podzemna garaža, dok je
ulični sustav parkiranja ekonomski najlošija opcija na kraju promatranog
razdoblja. Rezultati ekonomske isplativosti razlikuju se od financijske, pa je tako sustav izvanuličnog parkiranja ekonomski najisplativiji. Izvanulični
sustav parkiranja često je nemoguće rješenje u središtima gradova zbog
nedostatka slobodnih površina", zaključuje diplomant Švajda.
Godina povrata sredstava kod sustava uličnog parkiranja je
nakon pet godina, kod izvanuličnog dvije godine, kod nadzemne garaže 15 godina, a kod
podzemne garaže nakon 19 godina. Na kraju promatranog razdoblja jedno ulično
mjesto ostvari korist od oko 28.000 kn, izvanulično mjesto 101.000 kn, nadzemna
garaža 59.000 kn, a podzemna garaža 48.000 kn.
Gradnja izvanuličnog parkirališta u Strossmayerovoj je 10 puta jeftinija od potencijalne izgradnje nadzemne garaže u naselju Slavonija I
Ispod našega članka pod naslovom Grad Slavonski Brod odlučio urediti ruglo u centru grada jedan od komentatora je napisao: "Zašto ne bi digli jednu javnu garažu za parkiranje tu? Prostor je ogroman, garažica na cca 2-3 etaže, blizina Korza, bolnice, tržnice i općenito većine sadržaja vezanih za centar pa naplaćujte parking do mile volje".
Obzirom na cijenu izgradnje parkirališnih mjesta koje smo ovdje prezentirali uzimajući razne pristupe (tipove parkirališnih prostora) možemo zaključiti kako je ekonomski najopravdanije bilo izgraditi u Strossmayerovoj ulici u Slavonskom Brodu izvnaulično parkiralište jer će 105 PM Grad platiti 1.203.776,00 kn (bez PDV-a) što po jednom PM iznosi 11.464 kn. U slučaju da se Grad odlučio na izgradnju nadzemne garaže na istoj lokaciji ukupna investicija bi bila 11.340.000 kn (bez PDV-a) ili 108.000 kn po jednom PM. Da je kojim slučajem Grad odlučio izgraditi podzemnu garažu sa dvije etaže i 210 parkirnih mjesta ta bih investicija ukupno koštala 31.500.000 kn ili 150.000 kn po jednom PM.
Zbog činjenice da je parkiralište u Strossmayerovoj ulici iza 16 sati radnim danom skoro prazno nameće se zaključak kako je 105 parkirnih mjesta u ovome trenutku dovoljno za potrebe posjetitelja brodske tržnice, bolnice.... U slučaju da se ukaže potreba za dodatnim kapacitetima, parkiralište u Strossmayerovoj se može širiti u "nadzemlje" ili "podzemlje". A ostala je prazna i gradska parcela pored ove na kojoj se gradi parking.
S druge strane, zbog vrlo skučenog prostora samoga Naselja Slavonija I, u kojem se nalazi veliki broj stambenih jedinica, ali i brojne ustanove i poslovni subjekti (Gimnazija, Centar za socijalnu skrb, Mirovinsko, Porezna uprava, Narodne novine, PBZ banka...) vremensko korištenje tamošnjih parkirališnih prostora je puno duže nego u Strossmayerovoj te izgradnja nadzemne garaže nije tako neopravdana.
Međutim, bez obzira na razmišljanje o nadzemnoj garaži na takvom prostoru, ne treba zanemariti ni postojeće mogućnosti proširenja parkirališnih kapaciteta na Slavoniji I. Tu u prvome redu mislimo na zelenu površinu između zgrade Gimnazije i poslovnog objekta u kojem se nalazi Porezna uprava, kao i na zemljište na kojem se trenutno nalaze stari spremnici Brod-plina. Oba zemljišta su u vlasništvu Grada Slavonskog Broda.
Kao jedno od rješenja za poboljšanje parkirališnih kapaciteta u centru grada nameće se i pitanje veće upotrebljivosti ogromne površine iza Doma zdravlja na Plavom polju, a koja je sastavni dio Tvrđave Brod. To veliko parkiralište može primiti nekoliko stotina automobila, no potrebno ga je urediti kako bi građani, nakon uređenja komunalne infrastrukture u Tvrđavi, bili motivirani ostaviti svoje vozilo na tom mjestu i pješice, pa i noću kroz osvijetljeni i uređeni prostor, uputiti se kroz Tvrđavu prema Korzu.
Kako je tema unapređenja prometne infrastrukture u gradu Slavonskom Brodu poprilično opširna i zahtjevna, ostala naša promišljanja planirati ćemo za neke buduće članke.