Što je o znaku tau napisao teolog i sociolog, franjevac dr.sc.Špiro Marasović, prenosimo u nastavku:
Znak tau, kao simbol života, susrećemo već u starom Egiptu i u kulturama s kojima je dolazio u doticaj starozavjetni Božji narod.
U Starom zavjetu na nj nailazimo kod proroka Ezekiela gdje stoji zapisano: Prođi posred grada Jeruzalema i upiši znak ´tau´ na čelo svih koji zapomažu i uzdišu nad grozotama počinjenima u Gradu (Ez 9,4). Taj će znak biti znak raspoznavanja koji će označene spasiti od smrti zatorne.
Tau je jednostavno križ Isusa Krista... To, dakako, ne znači da taj znak ne nose i neki drugi koji nisu neposredno povezani uz franjevačke redove i uz franjevačku duhovnost.
Sama pak riječ tau ime je zadnjega slova hebrejskoga alfabeta, a znači znak, biljeg, pečat. U tom ga je smislu onda i spomenuo prorok Ezekiel.
Kako taj znak ne samo da ima oblik križa, nego neki teoretičari i danas, a posebice to vrijedi za srednji vijek, drže da je to izvorni oblik križa na kojem je raspet i Isus Krist, on je prihvaćen kao najsvetiji znak, kao znak spasenja, tj. kao Kristov križ. U tom je značenju onda tau prilično prisutan u kršćanskoj ikonografiji.
Međutim, za njegovu suvremenu proširenost i sve učestalije korištenje imamo zahvaliti sv. Franji Asiškom. Naime, sveti je Franjo tim znakom zapečatio neke svoje spise, primjerice poznato Pismo bratu Leonu, te tako uveo tau u tipično franjevačku ikonografiju. Stoga možemo primijetiti kako se u nekim franjevačkim grbovima znak križa pojavljuje ponekad u obliku tau, a ponekad na nama uobičajeni način. U tom je smislu tau postao specifičnim obilježjem, na neki način simbolom trećega franjevačkog reda, zbog čega ga nalazimo i u grbu pok. šibenskog biskupa Srećka Badurine, koji je pripadao redu franjevaca trećoredaca.
Iz istoga razloga tau, i danas, kao svoj znak, nose pripadnici svjetovnoga franjevačkog reda, pripadnici i simpatizeri FRAM-e, odnosno franjevačke mladeži.
A kako su redovnici svih triju franjevačkih redova u nas prisutni još od života samoga sv. Franje, odnosno kako su pripadnici tih redova u našem narodu prilično brojni i danas, a franjevačka duhovnost postaje za mnoge mlade ponovno sve više privlačnom, to se i sve učestalije uočavanje znaka tau oko nečijega vrata tumači uglavnom tom činjenicom.
To, dakako, ne znači da taj znak ne nose i neki drugi koji nisu neposredno povezani uz franjevačke redove i uz franjevačku duhovnost.
Tau je jednostavno križ Isusa Krista na kojem smo opečaćeni njegovom krvlju i, kao takvi, uskrsli smo u novi život.
(dr. fra Špiro Marasović, Vjera u pitanjima)
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
BStipic03.08.2013. u 23:09
Dakako, ovo ne objašnjava Ezekiela samoga (predmetni tekst) pogotovo ne u potpunosti. Starozavjetni Bog je Bog Nad vojskama, Osvetnik, i nositelj puno drugih atributa kojim su ga ljudi atribuirali. Ništa se ne može promatrati izvan konteksta, pa ni ovaj ili... Prikaži sve slični dijelovi Staroga Zavjeta, a osnovni kontekst mu je često vrlo zamršeno ispreplitanje dviju i inače vrlo povezanih povijesti: Povijesti židovskog naroda i Povijesti Spasenja. Pred temom Zla u svijetu sam malen da bih ju ja rješavao, ali po uzoru na Krista uvijek mogu reći: "Apage Satanas!"
-
BStipic03.08.2013. u 23:01
Pokojni Špiro (umro je prije tri mjeseca) je također citirao Ezekiela i objasnio značenje znak (slova) tau kao biljega, pečata. U jednom svojem znanstvenom radu Špiro kaže da je tu "riječ o uže teološkoj temi koja se uvijek iznova postavlja... Prikaži sveja pred zid mysteriuma iniquatatis – nedokučivosti fenomena zla u svijetu. Kako se spasiti iz stanja nespašenosti na socijalnoj razini? On sugerira da je potrebno nadići diskontinuitete moralnoga i vjerskog života te diskontinuitet življenja na socijalno-političkoj razini.
-
Mile_Jerkovic03.08.2013. u 22:14
"Prođi gradom Jeruzalemom i znakom 'tau' obilježi čela sviju koji tuguju i plaču zbog gnusoba što se u njemu čine!" A drugima reče na moje uši: "Pođite za njim gradom i ubijajte bez milosrđa. Oči vaše neka se ne sažale... Prikaži sve i nemajte smilovanja. Pobijte starce, mladiće, djevojke, djecu i žene; istrijebite ih sve do posljednjega. Ali na kome bude znak 'tau', njega ne dirajte. Počnite od mojega Svetišta!" I oni počeše od starješina koji stajahu pred Domom. I reče im: "Oskvrnite Dom moj i napunite mu predvorje truplima! Krenite!" I oni iziđoše te zaredaše ubijati gradom. (Ezekiel 9:4-7)
-