2453
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD - Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost donio je 4. kolovoza 2020. odluku kojom je trgovačkom društvu Brod-plin d.o.o. iz Slavonskog Broda odobrena subvencija za kupnju energetski učinkovitih vozila i to u iznosu od najviše 336.729,36 kn (bez PDV-a). Brodska tvrtka je kandidirala kupnju šest vozila na stlačeni prirodni plin (SPP; eng. CNG - compressed natural gas). Uvjet je bio da subvencija ne može iznositi više od 40 posto opravdanih troškova kupoprodajne cijene vozila.
U obrazloženju odluke stoji kako je Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost objavio 30. lipnja 2020. javni poziv za sufinanciranje kupnje vozila te da je Brod-plin u cijelosti ispunio uvjete utvrđene aktima Fonda. Također je utvrđeno da se predmetnim projektom Brod-plina ostvaruju uštede energije te osigurava smanjenje emisije štetnih stakleničkih plinova i ostalih štetnih stvari. Fond je navedena sredstva osigurao odlukom o raspodjeli rezultata i načinu korištenja viška prihoda u 2020. godini, a u sklopu programa poticanja energetske učinkovitosti u prometu, točnije kroz subvencije trgovačkim društvima unutar javnog sektora.
- Po javnom pozivu za energetski učinkovita vozila Brod-plin je kandidirao ukupno šest vozila na stlačeni prirodni plin. Natječaj je trajao po principu „najbržeg prsta", ukupno 80 sekundi. Mi smo uspjeli u 16 sekundi poslati svoj zahtjev što je bilo dovoljno za uspješnu prijavu. Natječaj za nabavu vozila na SPP odnosio se samo na pravne osobe, tako da, nažalost, za fizičke osobe nije postojala mogućnost nabavke vozila na prirodni plin. U 2020. godini natječaj je vrijedio 22.000.000,00 kn od čega su značajna sredstva povukla vozila na struju. Dva vozila (VW Caddy 1.4 TGI) smo realizirali u prosincu prošle godine financijskim leasingom kroz javnu nabavu, a upravo je u tijeku nabava dodatna četiri SPP vozila.- za SBplus kazao je Krešimir Marijanović, dipl.ing. iz Brod-plina.
U Slavonskom Brodu se gradi peta CNG punionica u Hrvatskoj
Brod-plin d.o.o., tvrtka u vlasništvu Grada Slavonskog Broda, je nabavu vozila na prirodni plin započeo 2019. godine tako da je vlastitim sredstvima nabavio tri vozila. Uz kupnju dva vozila na stlačeni prirodni plin u prošloj godini te nabavu još četiri dodatna u ovoj godini, uz vozila na benzin i dizel, njihov vozni park će činiti ukupno 13 automobila, od kojih će devet biti na stlačeni prirodni plin. Trenutno Brod-plin svojih pet SPP vozila, nekoliko sati po automobilu, puni u vlastitoj maloj punionici, a izgradnjom velike punionice u Slavonskom Brodu, u blizini Sjeverne vezne ceste, omogućiti će se puno brže punjenje za SPP vozila. Građevinski radovi na izgradnji pete punionice stlačenog prirodnog plina u Hrvatskoj (nakon dvije u Zagrebu, jedne u Rijeci i Puli), vrijedne oko 4,5 milijuna kuna, su završeni, a u tijeku je ugradnja opreme.
- Predviđeni kapacitet brodske punionice je 325 m3/h plina (cca 230 kg/h). Prosječan spremnik vozila koja mi posjedujemo, automobila VW Up (mali gradski auto) je 11 kg plina, a VW Caddy (gospodarsko vozilo) 26 kg. Brzina punjenja je, zbog visokog tlaka plina na toj poziciji i izlaza od 30 bara, ubrzana na svega 3,5 do 5 minuta za ta naša vozila. Također punjenje autobusa i kamiona ne bi trebalo biti sporije zbog veličine spremnika. Smatramo da će kroz kratko vrijeme rasti broj vozila na SPP i da je opravdano računati na gradski promet i tranzitni promet s autoceste.- kazao je za SBplus Krešimir Marijanović, voditelj projekta izgradnje punionice.
U Brod-plinu računaju kako će, nabavkom još četiri nova vozila (SPP), uštedjeti godišnje oko 15.000 kn (bez PDV-a) zbog prelaska na alternativna goriva, što je oko 30 posto manje nego do sada. Vozila koja su kupljena i koja se planiraju kupiti su renomiranih proizvođača, imaju manju količinu emisije CO2 (do 30 posto) u odnosu na benzinska i dizelska vozila, tj. manje onečišćujućih tvari poput sitne prašine štetne za okoliš i zdravlje. U usporedbi s konvencionalnim dizelskim motorom, emisije dušikovih oksida smanjuju se do 95 posto i oko 50 posto su niže nego kod benzinskih motora. Vozila na stlačeni prirodni plin isto tako ne ispuštaju lebdeće čestice PM10 i PM2,5 koje u značajnom mjeri onečišćuju zrak u Slavonskom Brodu i okolici i povećavaju rizik od respiratornih bolesti.
Doseg SPP (CNG) vozila i cijena goriva
Svako CNG vozilo ima dva spremnika, jedan za CNG, a drugi za benzin. Doseg vozila ovisi o veličini oba spremnika i u principu je jednak ili veći od dometa automobila na benzinski pogon. Na web stranici cng.si koju je pokrenulo Gospodarsko interesno udruženje za distribuciju prirodnog plina iz Slovenije stoji kako je energetska vrijednost jednog kilograma stlačenog prirodnog plina jednaka: 1,57 litara benzina, 1,39 litara dizel goriva i 1,98 litara autoplina.
Na istoj slovenskoj web stranici stoje podaci kako npr. vozilo VW up može za trošak od 10 eura prijeći 180 km sa benzinom i 351 km sa CNG-om (SPP-om). Također je navedeno kako vozilo Seat Arona može za 10 eura prijeći 161 km sa benzinom, 203 km sa dizelom i 302 km za CNG-om.
Cijena benzina (Eurosuper 95) je danas oko 10,30 kn/l, cijena dizela (Eurodizel) je oko 9,82 kn/l, cijena autoplina (LPG ili UNP) je oko 4,90 kn/l dok je cijena stlačenog prirodnog plina na punionici u Rijeci 9,94 kn/kg (za komercijalnu uporabu), a u punionici u Puli je cijena 6,89 kn/kg (samo za gradski prijevoz).
Cijena CNG-a u europskim zemljama različita, usporedbe radi, u Sloveniji (5 punionica) je cijena 0,92 eura /kg, u Srbiji (26 punionica) 0,80 eura kg, Poljskoj (23 punionice) 0,87 eura/kg, Portugalu (10 punionica) 0,92 eura/kg, Njemačkoj 1,03 eura/kg (868 punionica) itd.
Vlada RH smatra da SPP konkurira el. energiji u segmentu tržišta alternativnih goriva u prometu
Odlukom Vlade Republike Hrvatske 6. travnja 2017. godine donesen je Nacionalni okvir politike za uspostavu infrastrukture i razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu (NN, broj 34/17), kojim se propisuju razne mjere potrebne za ostvarivanje nacionalnih ciljeva u ovom području.
Alternativna goriva definiraju se kao goriva ili izvori energije koji služe, barem djelomično, kao nadomjestak za izvore fosilnih goriva u opskrbi prometa energijom i koji imaju potencijal doprinijeti dekarbonizaciji prometnog sustava te poboljšati okolišnu učinkovitost prometnog sektora, a između ostalog uključuju: električnu energiju, vodik, biogoriva, sintetička i parafinska goriva, prirodni plin (stlačeni – SPP i ukapljeni – UPP) te ukapljeni naftni plin (UNP).
U Nacionalnom okviru navedeno je kako uporabom alternativnih goriva u sektoru prometa očekuju se mnogi pozitivni učinci među kojima su smanjenje emisija CO2 i ostalih štetnih plinova, povećanje prekograničnog prometa građana, stvaranje novih radnih mjesta u proizvodnji i postavljanju infrastrukture za alternativna goriva na području cijele EU, povećanje investicija u materijale i usluge za građenje i održavanje infrastrukture te povećanje razvoja i konkurentnosti europskog gospodarstva.
U Vladinom dokumentu je naznačeno kako je stlačeni prirodni plin pogodan kao alternativa naftnim derivatima u cestovnom prometu na kratke i srednje relacije, gdje relativnom niskom cijenom preinake vozila na SPP, jeftinijom nabavnom cijenom vozila i kraćim vremenom potrebnim za punjenje, konkurira električnoj energiji u ovom segmentu tržišta alternativnih goriva u prometu. Ograničenje predstavlja slaba izgrađenost infrastrukture, a kod osobnih vozila i smanjenje prostora prtljažnika kod velikog broja modela vozila.
Nadalje u istom dokumentu stoji kako je ukapljeni naftni plin (UNP; eng. LPG - liquid petrol gas), tzv. autoplin dostupan kroz brojnu infrastrukturu za punjenje i ima relativno nizak trošak početnog ulaganja u plinsku instalaciju. Značajna razlika u cijeni UNP-a i benzina te relativno kratko razdoblje povrata investicije već je rezultiralo dobrom pokrivenošću kopnenog dijela hrvatskog teritorija punionicama za UNP te prihvaćanjem ovog oblika goriva od strane korisnika. Ograničenje, međutim, predstavlja veća količina emisije od električne energije i prirodnog plina, koja u nekim tvarima (NH3, N2O, CO, CO2) dostiže ili čak i premašuje emisije klasičnih benzinskih i dizelskih goriva.