5682
Prikaza
2
Komentara
SLAVONSKI BROD - Epidemija koronavirusa netaknutima nije ostavila ni brodskoposavske obrtnike. Istovremeno, njihovo poslovanje znatno se promijenilo, ali je došlo i do novosti u samoj strukturi djelovanja, točnije, nadležnosti nad pojedinim poslovima. Stoga smo odgovore o tim promjenama potražili od čelnice Županijske obrtničke komore koju smo potražili na njezinom primarnom radnom mjestu - u slavonskobrodskom Salonu Ivaniš.
- Obrtnička je komora ustrojena na takav način da zastupa interese svih naših obrtnika koji su podijeljeni prema ciljanim skupinama te djelatnostima koje obavljaju. Cilj oba moja mandata je pokrenuti sustav koji je bio trom te da naše obrtnike informiramo o svim novostima u poslovanju. - za SBplus kazala je Jelena Ivaniš, predsjednica Županijske obrtničke komore Brodsko-posavske županije u drugom te ujedno i posljednjem mandatu koji traje do 2022. godine.
Koronavirus utjecao je i na funkcioniranje komore koja je morala pomagati svojim korisnicima od kojih je većina na nekoliko tjedana morala 'staviti ključ u bravu'. Ipak, to nije utjecalo na smanjenje, nego na povećanje broja obrta u Brodsko-posavskoj županiji jer su se, očigledno, neki morali okrenuti samozapošljavanju.
- Bili smo na raspolaganju obrtnicima od sedam ujutro pa gotovo do ponoći. Šestero djelatnika naša dva udruženja, novogradiškog i slavonskobrodskog, stajalo je na raspolaganju obrtnicima telefonskim putem ili putem e-pošte. Cilj je bilo upoznavanje obrtnika s novonastalim situacijama i okolnostima te mogućnostima prilagodbe kako bi što bezbolnije prošli kroz ovu krizu. Prvi na liniji bili su prijevoznici. Pokušali smo im pomoći kako bi mogli nastaviti s radom. Stožer je organizirao karantenu u Hotelu Zovko. Mi smo sa Crvenim križem nastojali ispuniti sve za normalno funkcioniranje, prvenstveno, dostavu hrane jer tijekom putovanja nisu smjeli napuštati vozila. Lunch paketi i ostale potrepštine su im dostavljani u hotel. Imamo dobro ustrojen sustav preko Aide gdje se nalaze svi podatci, tako da je informiranje bilo pravovremeno i potpuno. - kazala je Ivaniš, naglasivši kako su povratne informacije bile pozitivne i pohvalne, ali je bilo i onih koji zbog vlastite informatičke (ne)pismenosti nisu bili zadovoljni organizacijom rada.
Iznenađujuć je podatak da je u posljednj vrijeme (tijekom svibnja) otvoreno desetak novih obrta. Mladi ljudi, tumači Ivaniš, osmislili su sami rješenje čime će se baviti u ovim nešto težim vremenima. U njihovom modernom pogledu na poslovanje i tržište, smatra, leži uspjeh. Sveukupno je sada u Brodsko-posavskoj županiji registrirano 2150 obrta, što je, u usporedbi s nekadašnjih 4000, i dalje premalo, ali pomaci se ipak vide. Iz vlastitog iskustva Ivaniš je ukazala i na neke novine u sadašnjem sustavu funkcioniranja frizerskih salona.
- Kolegice i kolege u svim su segmentima prihvatili promjene. Istina je da nam je rad otežan. Moramo se puno baviti organizacijom rada kako se klijenti, primjerice, ne bi susretali. Zato u danu nije moguće primiti jednak broj mušterija kao nekad. Higijena u frizerskim salonima, pak, nije ništa novo. Onaj tko posao obavlja savjesno, i ranije je dezinficirao alat, prostor, prao te mijenjao ručnike i slično. To se uči u školi. S druge strane, žao mi je jer stvaramo veliku količinu otpada, s obzirom na to da je puno materijala jednokratno. No. ono što je najbitnije, klijenti su sada zadovoljniji jer se puno više baziramo na vrijeme koje provodimo s njima. Ranije smo u sat vremena raditi istovremeno s dvije ili tri osobe. Dok se nekomu 'prima' boja, mi smo šišali drugoga. Toga sada nema jer istovremeno ne može biti toliko ljudi u salonu. Pokušavamo paziti na sve jer se susrećemo i s ljudima koji dolaze iz inozemstva. Svi želimo biti lijepi i uredni, tako da su frizerski saloni uistinu nedostajali ljudima. - opisuje.
Obrtnicima je, ipak, čak i bez koronavirusa te u normalnim okolnostima i dalje otežano funkcioniranje u odnosu na ostale. U nevolji su manje-više prepušteni sebi.
- Prošle godine renovirala sam salon čime sam obilježila trideset godina rada i dvadeset dvije godine svog salona. Uredila sam prostor kako bi bio moderniji, svježiji, prozračniji. No, nitko nije računao na koronavirus, a uređenje je predstavljalo veliki trošak. Svaki obrtnik se za takvo što mora zadužiti. Uvijek imamo liniju kreditiranja gdje je potrebno zadužiti se kod poslovnih banaka jer nitko od obrtnika ne barata prevelikim novcima. Drugačije ne možemo opstati. No, sve je prilično jednostavno; koliko radiš, toliko imaš i novaca. Uvijek to gledam prema sebi jer, ako me nema u salonu, nemam ni dovoljno novaca. Obrtnicima su problem i bolovanja ako rade sami, bez drugih zaposlenih. Naime, obveze i dalje postoje, a nikoga na njihovu mjestu nema da zaradi za sve što je nužno. - pojasnila je Ivaniš.
Najbitnija promjena ovog mandata predsjednice Komore zasigurno je činjenica da će licenciranje najesen biti ponovno vraćeno u nadležnost Komore.
- Od Agencije za strukovno obrazovanje preuzeli smo ponovno naukovanja. Do 2013. godine to je bilo pod ingerencijom obrtničkih komora da bi potom prešlo u poslove Agencije. Sada su nam te ovlasti vraćene. Pozitivna je to promjena jer u svakom trenutku imamo informaciju 'gdje' su nam djeca koja se obrazuju za obrtnička zanimanja. Dok je to Agencija vodila, nismo znali koliko imamo slobodnih mjesta, tko prima ili ne prima naučnike i slično. Sada je došlo i do promjene da će obrtnici koji imaju petnaest godina radnog staža moći otvoriti svoj obrt, a neće morati izlaziti na majstorski ispit. Morat će, tek, polagati radnu pedagogiju. - otkrila je Ivaniš novosti.
Naposljetku je pozvala sve obrtnike na suradnju, ali i kritiku te konstruktivne prijedloge.
- Zna se kako funkcionira piramida. Pravila dolaze odozgor, a problemi odozdo. kroz rad cehova i sekcija, na svojoj razini, trebamo odrađivati posao i probleme plasirati prema vrhu - Hrvatskoj obrtničkoj komori. Oni to potom prezentiraju Vladi, kroz pojedina nadležna ministarstva. Pozdravila bih svoje obrtnike i poručila im da su uvijek dobrodošli gosti u našim uredima. Imamo novog pravnika, tako da se ne trebaju bojati otvoriti vrata za bilo što. To su naše kuće, naši besplatni servisi koji su svima na raspolaganju. - zaključila je Jelena Ivaniš.
Kakva majstorica takva i frizura.....koga ona frizira osim nas obrtnika. Nek stane pred novouređeni svoj salon da skupi novca za frizuru....jadnica pa se mora sama reklamirati. Izgleda jako samodopadno po onoj sliku svoju ljubim.