Zbog oporavka tržišta i niže cijene plina, prije mjesec dana (5. travnja 2023.) samonaplatna punionica stlačenog prirodnog plina u Slavonskom Brodu (Ulica Trešnjica 7) ponovno je počela sa radom.
SLAVONSKI BROD – Kra7jem listopada 2021. godine otvorena je u Slavonskom Brodu
punionica na stlačeni prirodni plin (SPP, eng. CNG - compressed natural gas). Izgradnja i opremanje punionice projekt je trgovačkog društva Brod-plin d.o.o. za koji je ova tvrtka (u vlasništvu Grada Slavonskog Broda) izdvojila 5 milijuna kuna (s PDV-om). Danas u Hrvatskoj postoji ukupno pet punionica, uključujući ovu slavonskobrodsku. Trenutno je u funkciji jedna zagrebačke punionice (jedna za javne namjene je u pogonu; druga za potrebe ZET-a ne radi), jedna u Rijeci (javne namjene) i jedna u Puli (samo za potrebe javnog gradskog prijevoza).
- Ideja o izgradnji punionice na stlačeni prirodni plin došla je paralelno s potrebom izmještanja mjernog mjesta koje opskrbljuje distribucijsko područje grada Slavonskog Broda na ovu novu lokaciju. Punionica je, stoga, spojena direktno na transportni sustav, što omogućuje konkurentniji proizvod, u smislu smanjenja troškova za električnu energiju. Osim toga, ideja je bila smanjiti troškove osoblja. Zato je punionica projektirana kao samouslužna i samonaplatna. Osim za lokalno tržište, morali smo se pozicionirati i u regiji, s obzirom na to da u našem susjedstvu (BiH, Srbija, Mađarska, Slovenija) također imamo punionice. Uspjeli smo da naša cijena bude konkurentna. - kazao je Dalibor Bukvić, direktor Brod Plina, prilikom otvorenja punionice u listopadu 2021. godine.
U Slavonskom Brodu napravljena je punionica kontejnerskog tipa sa ugrađena dva agregata za punjenje stlačenog plina u vozila - jedan za automobile (s dva priključka) i jedan za autobuse i kamione (s jednim priključkom). Punionica stlačenog prirodnog plina za vozila će prirodni plin u plinovitom stanju tlačiti na tlak od 250 bara pri 15 °C, a koji se koristi za pogon motornih vozila (automobili, autobusi, kamioni). Napravljena je kao "Javna postaja za opskrbu gorivom" sa dvije prometne trake, jedna za automobile, a druga za autobuse i kamione (teška vozila).
Vozila Brod-plina koja koriste stlačeni prirodni plin (SPP). Foto: PLUS
- Promatramo li Europu, 900 punionica nalazi se u Njemačkoj, 1400 u Italiji. Svakodnevno raste njihov broj. Ušteda je veća od 40 posto u odnosu na vozila na konvencionalna goriva. Ekološki aspekt u ovom gradu također je veoma važan. Sva vozila Brod-Plina prešla su na stlačeni prirodni plin. Projekt smo radili od lipnja prošle godine (2020., op.a.), a u svibnju 2021. završili smo izgradnju, strojarske radove te ugradnju opreme i posvetili smo se spajanju na plinski transportni sustav. Punionica radi od 0 do 24 sata, kartični je način plaćanja. Ima veliku perspektivu kada je u pitanju prometovanje ovim dijelom autoceste, ali i u gradskom prijevozu. - kazao je na otvorenju u Slavonskom Brodu Krešimir Marijanović, voditelj projekta izgradnje punionice.
Cijena SPP-a na punionici u Slavonskom Brodu bila je u listopadu 2021. godine 7,50 kuna/kg što je bio najniži komercijalni iznos koji su vozači osobnih i teretnih vozila na SPP morali tada plaćati u Hrvatskoj. Međutim, novootvorena punionica u Slavonskom Brodu je nakon samo nekoliko mjeseci prestala sa radom. Zbog rata u Ukrajini došlo je početkom 2022. godine do velikog rasta cijene energenata u Europi, posebice plina (jedno vrijeme SPP je bio preko 25 kuna/kg) pa je Brod-plin d.o.o. donio odluku o obustavi rada punionice dok se ne stabilizira cijena prirodnog plina.
Zbog oporavka tržišta i niže cijene plina, prije mjesec dana (5. travnja 2023.) samonaplatna punionica stlačenog prirodnog plina u Slavonskom Brodu (Ulica Trešnjica 7)
ponovno je počela sa radom. Cijena SPP-a u Slavonskom Brodu na punionici Brod-plina je danas 1,59 eura/kg, a radno vrijeme je 0-24 h. Plaćanje se obavlja isključivo putem kartica komercijalnih banaka (VISA, AMEX, MAESTRO, itd.).
Kao što je bio slučaj i prilikom otvaranja slavonskobrodske punionice u listopadu 2021., cijena SPP-a u Slavonskom Brodu je i dalje najniža u Hrvatskoj jer na punionici u Zagrebu za 1 kg stlačenog prirodnog plina potrebno je izdvojiti 1,79 eura dok je u Rijeci cijena još veća (2 eura/kg). Primjera radi, prema podacima aplikacije
ecomotori.net, u Beogradu (Srbija) cijena SPP-a je 1,06 eura/kg, dok u Ljubljani (Slovenija) cijena iznosi 1,65 eura/kg.
- Trenutno punionicu u Slavonskom Brodu najviše koriste putnička vozila koja dolaze sa obližnje autoceste, ali uskoro očekujemo veći interes i teretnih vozila jer smo oglasili našu ponudu na svim relevantnim europskim aplikacijama koje donose podatke o lokacijama CNG punionica. S obzirom na to da je Brod-plin u dvije godine, uz subvenciju Fonda za zaštitu okoliša, nabavio 9 novih vozila na stlačeni prirodni plin, u odnosu na vozila (benzin i dizel) koja smo ranije koristili, samo na gorivu ostvarili smo uštedu od 10.000 eura godišnje. Dakle, možemo na vlastitom primjeru pokazati učinke prelaska naših vozila na CNG. - rekao je za PlusPortal Krešimir Marijanović iz Brod-plina, mjesec dana nakon ponovnog početka rada punionice.
Vozila na SPP zbog veće kalorijske vrijednosti od benzina i dizela prelaze više kilometara uz niže troškove cijene goriva. SPP ima visok oktanski broj, a time i veliku otpornost na samozapaljivanje, čistije izgaranje, a motori su tiši od benzina i dizela. SPP gorivo ulazi u cilindar u plinovitom stanju zbog čega je smanjen utjecaj korozije na dijelove motora, a također pospješuje miješanje sa zrakom. Ravnomjernije miješanje znači i potpunije izgaranje, te se javlja manje taloga čađe na svjećicama kod Ottovih motora. Ujedno je zbog čišćeg izgaranja produljen i životni vijek motora. Korištenjem SPP-a se ne zagađuje ili razrjeđuje ulje za podmazivanje, čime se produljuje vijek trajanja ulja. Nedostaci SPP-a kao plinovitog goriva su da imaju manju gustoću energije po litri odnosno vozila pogonjena SPP-om trebaju spremnik većeg volumena te je manji broj punionica u odnosu na punionice konvencionalnih goriva.
Doseg CNG vozila – Svako CNG vozilo ima dva spremnika, jedan za CNG, a drugi za benzin. Doseg vozila ovisi o veličini oba spremnika i u načelu je jednak ili veći od dometa automobila na benzinski pogon. Energetska vrijednost jednog kilograma CNG-a jednaka je 1,57 litara benzina, 1,39 litara dizel goriva i 1,98 litara autoplina. CNG vozila tvornički su razvijena i proizvedena te stoga pouzdana. Vozila su slična benzinskim vozilima, pa je i opseg održavanja sličan. Uz to se moraju održavati plinske instalacije za CNG vozila. Na web stranici
cng.si, koju je pokrenulo Gospodarsko interesno udruženje za distribuciju prirodnog plina iz Slovenije, stoje podaci kako npr. vozilo VW up može za trošak od 10 eura prijeći 180 km sa benzinom i 351 km sa CNG-om (SPP-om). Također je navedeno kako vozilo Seat Arona može za 10 eura prijeći 161 km sa benzinom, 203 km sa dizelom i 302 km sa CNG-om.