Grupa "Nemeček" 29. ožujka u klubu Močvara će predstaviti drugi album iz trilogije "Prokletije".
Brođanin
Vedran Živković, glazbenik i novinar Radija 92FM, odnedavno suradnik PlusPortala, u velikom intervjuu za
Nacional otkrio je planove svoje grupe Nemeček i detalje iz albuma Prokletije koji je zamišljen kao trilogija. U nastavku u cijelosti prenosimo razgovor autora
Dubravka Jagatića. Izvorni tekst dostupan je u tiskanom izdanju Nacionala i
OVDJE.
Ne događa se često da jedan glazbeni projekt izazove tako velik interes publike i kritike.
Vedran Živković prije nekoliko godina osnovao je grupu "Nemeček" koja je prvim albumom iz trilogije "Prokletije", krajem 2021. godine, ostavila brojne glazbene kritičare bez riječi, piše
Nacional.hr.
Nakon početnog šoka, slušajući distorziranu tamburu uklopljenu u mračne i teške rock ritmove i melodije inspirirane slavenskom glazbenom baštinom te tekstove povezane sa staroslavenskim običajima, album grupe "Nemeček" Prokletije našao se na vrhovima top ljestvica najboljih albuma objavljenih te godine.
Ubrzo potom pjesma grupe "Nemeček" Daj Bog uvrštena je na kompilaciju nove alternativne hrvatske scene „Zvučni zid“, dok je grupa nastojala što češće nastupati. Početkom veljače ove godine izašao je drugi album iz zamišljene trilogije "Prokletije II", na kojem su uz Živkovića glazbu stvarali Leo Beslać na sintesajzeru, pratećim vokalima i električnoj gitari te Borna Maksan na bubnjevima, udaraljkama, pratećim vokalima i tamburi.
Promovirajući album istaknuli su sljedeće: “Prokletije II pozivaju na uvid u hladni distopijski svijet kraut rocka i balkanske psihodelične baštine. Rođeni i odrasli na ravničarskoj Panoniji, potpomognuti čarima novog doba i slavonske tambure, grupa podiže balkanski zid zvuka koji evocira davna vremena, ali i ona koja tek dolaze”.
Osim sjajnim novim pjesmama, ispunjenih motivima staroslavenske mitologije i glazbene baštine ovog podneblja, na naslovnici albuma se našla slika
Ljube Babića Crna zastava ispred koje kleče dvije žene u crnini, što je pojačalo izražajnost i snagu ovog albuma te ponovo zaintrigiralo slušatelje. Grupa "Nemeček" 29. ožujka u klubu Močvara će predstaviti drugi album iz trilogije "Prokletije", navodi
Nacional.hr.
NACIONAL: Nedavno ste se vratili s turneje tijekom koje ste nastupali u Češkoj, Slovačkoj i Mađarskoj. Kakvi su dojmovi, kako vas je prihvatila tamošnja publika koja vas je prvi put čula?
Dojmovi su da je naša emigracija jaka i u zemljama bivše Austro-Ugarske, a zalihe hrane su ključ za kvalitetnu turneju. Turneja je prošla odlično. Svaki koncert i grad su priča za sebe.
NACIONAL: Kako su ljudi reagirali na vašu glazbu?
Ljudi su reagirali kako treba i svi su potrudili da se osjećamo kao kod kuće. Posebno nam je drago da smo skoro svaku večer imali nekog odavde, od Neuma, Imotskog, Zagreba i Subotice do Beograda.
NACIONAL: Koliko je za to prihvaćanje važan moment staroslavenske mitologije i balkanske i slavenske glazbene baštine koja je prisutna u glazbi Nemečeka?
Moram priznati da nisam razmišljao o tome. Ljudi na intuitivnoj razini razumiju o čemu se tu radi. Jarilo, Jurjevo, DajBog, pa ako hoćeš i Drina su jaki simboli koji svjesno ili nesvjesno rade u backendu ljudi slavenskog govornog područja, a i šire. Imaju svoju težinu i ljudi to osjećaju. Dosta ljudi mi je nakon koncerta prilazilo jer ih je zanimao tekst. Mogli su naslutiti o čemu se radi iako nisu sve razumjeli. Najpopularniji je bio naravno Jarilo.
NACIONAL: Na koji ste se način pozabavili istraživanjem tih melodijskih linija, napjeva i pristupili slavenskoj glazbi?
Inspiraciju sam crpio iz proučavanja povijesti, regionalne književnost i etnoloških istraživanja. Radoslav Katičić, Vitomir Belaj i moja profesorica Suzana Marjanić najviše su utjecali na mene. Nisam istraživao tamburašku tradiciju ili ciljano preslušavao neke tonske zapise pa ih pokušavao reinterpretirati. Moj pristup tom instrumentu je bio dosta pankerski.
NACIONAL: Što to znači kada kažete pankerski?
Tamburu sam krenuo svirati bez kalkulacija da trebam od toga nešto napraviti i tek su se kasnije kristalizirale vizija i ideja koje su dovela do rezultata. Nekad to ispadne najbolje.
Tamburu sam krenuo svirati bez kalkulacija da trebam od toga nešto napraviti. Tek se kasnije kristalizirala ideja koja je dovela do ovog. Ponekad to ispadne najbolje’
NACIONAL: I tekstualno se oslanjate na neke poganske običaje starih Slavena, ali i stavljate naglasak na neka centralna mjesta poput Jurjeva, koje je kod mnogi naroda jedan od najvažnijih dana u godini te rijeku Drinu koja u vašoj pjesmi Pored rijeke Drine odiše mračnom prošlošću koja se iščitava na razne načine. Koliko su ti momenti važni za ono što kroz pjesme Nemečeka želite naglasiti?
To je naslijeđe koje nosimo sa sobom. Sve ovo što si naveo su simboli koji žive u narodu. Jurjevo se i dan danas slavi u kršćanskim zemljama, premda je poganski običaj. O tom dvovjerju je Katičić pisao u svojim knjigama i to preporučujem svima da pročitaju. Hrvati imaju Jurjevo, Srbi Đurđevdan, Romi Erdelezi, čak i Muslimani imaju svoju verziju. Dok je Jurjevo simbol buđenja i početak novog godišnjeg ciklusa, Drina se kroz stoljeća nažalost nametnula kao simbol podjele.
NACIONAL: Zašto podjele?
Sve tri konfesije imaju tu rijeku ucrtanu u svome imaginariju kao razdjelnicu i mjesto na kojem su počinjene užasne stvari. Fascinantno je koliko smo patnje jedni drugima priuštili. Ta pjesma je najavila drugi album koji se tekstualno intenzivnije bavi tim temama. Jako ju je emotivno izvoditi na koncertima i uvijek ima katarzičan moment.
NACIONAL: Naziv trilogije Prokletije zvuči zlokobno i mračno. Zašto ste ga izabrali?
Kada sam napravio prve skice, ime se samo nametnulo. Najbolje opisuje to što trenutno radimo. Ima naravno veze s prethodnim odgovorom.
Ostatak intervjua možete pročitati
OVDJE.