4684
Prikaza
1
Komentar
SLAVONSKI BROD - Za svečano otvaranje jubilarnog, 30 – tog Brodskog glazbenog ljeta upriličen je sinoć u prepunoj Kazališno koncertnoj dvorani baš primjereni program fantastične, najgledanije i najpopularnije Opere "Carmen" Georgesa Bizeta, u izvođenju Hrvatskog narodnog kazališta iz Osijeka gdje je u studenom prošle godine premijerno izvedena u potpuno novom ruhu.
A otvaranju kako i priliči, osim svečanog izgleda na ulazu dvorane prethodili su pozdravi i prigodne riječi. Ravnateljica KKD-a Sanja Nuhanović nije krila zadovoljstvo i nije propustila priliku zahvaliti onima koji su do sada omogućavali održavanje svih programa proteklih godina istaknuvši prije svega Grad Slavonski Brod, Ministarstvo kulture, županiju i brojne sponzore, njezinim prethodnicima koji su razvijali ovu manifestaciju i ostavili traga, a posebnu zahvalu uputila je dugogodišnjoj brodskoj publici koja redovito posjećuje sve programe.
Da je ova manifestacija zabilježila blistave nastupe brojnih izvođača, naglasio je i zamjenik ministrice kulture, Hrvoje Manenica, uvjeren kako će i buduća nastojanja uroditi plodom. Gradonačelnik Mirko Duspara također je zahvalio svima koji su u proteklih tri desetljeća omogućavali kulturne programe Brodskog glazbenog ljeta, najavljujući ovogodišnjih 15 sadržaja koji će se besplatno za posjetitelje na raznim lokacijama odvijati kroz narednih mjesec dana, poručivši „ na nama je da samo dođemo i uživamo, a imamo na čemu".
Sinoćnju glazbenu i scensku čaroliju, operu Carmen, režirao je južnoafrički redatelj Kobie Van Rensburg, koji je osmislio i scenografiju, dirigent predstave je Filip Pavišić, kostimograf Neven Mihić, dok koreografiju potpisuje Vuk Ognjenović.
Već prvi taktovi i poznata melodija vječne Carmen od početka su dali naslutiti da će to biti večer uživanja i prave čarolije.
Da je doista riječ o vrsnom komadu potvrđuje i podatak prema kojem je ista opera od osnutka Nacionalnog kazališta 1907. godine, izvedena čak 163 puta u prethodnih devet postava, no najnovije „izdanje" ili suvremeno čitanje tradicije kroz iskorak u 3D video i projekcijsku tehnologiju scenografije, oduševilo je brodsku publiku kao i mnogobrojne do sada. Redatelj i scenograf odlučio se naime za ovaj moderni iskorak, pa nije bilo potrebe iz Osijeka vući brojnu opremu i zabijati čavle nego koristeći se suvremenom tehnologijom, projekcijskim platnom, dočarati na sceni trodimenzionalnost. Time je dobivena živost - ptica koje lete, ljudi koji prolaze s biciklima ili pahulja koje padaju, magle baš kao i u prirodi, dajući predstavi potpuno novi suvremeni izgled i na taj način ju približivši mladima a vjerojatno ubuduće i europskim te svjetskim pozornicama.
„Ovu predstavu čini posebnom pristup redatelja koji je prvi puta pripremio trodimenzionalost. Samo sitni rekviziti su na pozornici, a sve kreće od toga da je i sam redatelj imao viziju da se radi o iluziji ljubavi. Svi na sceni imaju privide ljubavi koji se međusobno isprepliću i na žalost završavaju kobno, pa je redatelj htio napraviti i privid scene, naime nema ničega na sceni osim tih fenomenalnih projekcija, rekao je dirigent i ravnatelj opere HNK-a Osijek Filip Pavišić o prvoj osječkoj 3D predstavi a vjerojatno i u Hrvatskoj. Iako su ovakve predstave u svijetu već viđene bio je ovo veliki izazov. Opera je nešto staro i nisam za to da se njena vrijednost gubi u nekim novim režijama ali sam novi pristup i nove tehnologije daju jednu novu mogućnost izražaja a sama publika ima osjećaj da gleda jednu sasvim novu predstavu", dodao je.
Na nov i zanimljiv način ispričana je priča puna emocija i strasti, o ljubavnom trokutu lijepe Romkinje Carmen, koja živi daleko ispred svog vremena i vojnika Don Joséa te torera Escamilla, kao i njezin tragični završetak.
Od prvog momenta na pozornice se osjetila strast lijepe Carmen koja je pjesmom ponavljala „ljubav je poput ciganskog čeda, zakon ne priznaje" okupirajući srca svih muškaraca no posebno spomenute dvojice, koji su ljubavlju zaslijepljeni.
Za tenora Domagoja Dorotića , koji već deset godina igra ulogu Don Joséa, novi prikaz predstave je veliki izazov. „Radili smo kao da su kulise oko nas, imali smo markirane smjerove na pozornici, a 3D animacija vizualno je vrhunski sve odradila. U principu nije bilo komplicirano", kazao je Dorotić o potpuno novom pristupu u osječkom kazalištu.
U naslovnoj ulozi gledali smo i slušali Irenu Parlov, kojoj je ovo treća produkcija Carmen." Ovo mi je 29-ta izvedba i moram priznati da je teška uloga, dijapazon je velik, zahtjevna je jer se zaista moraš dati na sceni ali je volim i osjećam tu ulogu snažno. Izazov je donijeti na scenu ono što je Bizet zamislio. Za mene je Carmen jedna snažna žena, senzualna, osjećajna a s druge strane vrlo borbena. Zna se izboriti sa životnim nedaćama zna šta hoće i ne odstupa od toga, živi za slobodu žene i zbog toga mi je iznimno draga.Uvijek sam priželjkivala dobiti Carmen a svaka mezosopranistica to želi", rekla je Parlov.
Dalibora Hanzaleka prvaka osječke opere vidjeli smo u ulozi Escamilla."Scena u Brodu je fantastična a akustika jako dobra što je za nas sve važno. Predstava je po meni jako dobro napravljena, a ova uloga me prati još iz mladosti. Scenografija je vrlo zanimljiva sa svjetlosnim efektima svjetskog režisera",izjavio je Hanzalek.
Osječki gosti primjećuju kako brodska publika pokazuje puno interesa prema klasičnoj glazbi, pa se svi nadaju dubljoj suradnji s osječkom operom.
Redatelj najnovije Carmen u osječkom HNK, Kobie van Rensburg i sam je inače tenor s dugogodišnjom pjevačkom karijerom, koji posljednjih godina režira na europskim pozornicama, a u njegovom se opernom repertoaru može naći više od 50 vodećih uloga.
Osim solističkih uloga pjevača koji su i glumili i plesali, u sinoćnjoj predstavi vrijedno je spomenuti i Katarinu Toplek u ulozi seoske djevojke Micaële, ali i ostale brojne uloge u kojima su nastupili Blaž Galojlić, Robert Adamček, Predrag Stojić, Zvonimir Ivanović, Jasna Komendanović, Stefany Findrik i ostali vojnici, radnice u tvornici duhana, Cigani i Ciganke, krijumčari. Svoj doprinos predstavi dali su i solisti, zbor, orkestar i plesna skupina osječkog HNK, dječji zbor „Osječki zumbići" i vokalni ansambl „Brevis". Pohvalu svakako zaslužuje i kostimograf Neven Mihić koji je soliste i svih 125 sudionika na sceni obukao u dojmljive kostime.
Atraktivnosti predstave pridonio je i koreograf Vuk Ognjenović, unoseći živost s plesnim prizorima.
Unatoč dužini trajanja opere izvedene u četiri čina, popularni Bizetov evergrin donio je brodskoj publici još jednu čaroliju na suvremeni način, što je ova već odgojena publika znala nagraditi desetominutnim iskrenim pljeskom.
Volio bih da se ipak vise spomenuo orkestar i dirigent Filip Pavišić, inače i dobitnik nagrade Hrvatskoga glumišta. Jer je očito da operni orkestar može zvučati jako, jako dobro, ako ima ruku ispred sebe, koja zna što radi. Povremena pokirvanja... Prikaži sve orkestra preko solista mogu se pripisati tek nedostatku probe u dvorani. SVaka dvorana ima svoju akustiku i donosi ju na svojstven način. Poput otiska prisa kod ljudi: jedinstveno! Ali slažem se s autoricom...bila je ovo večer uživanja...