4857
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD - U okviru trodnevnog edukativno-izložbenog programa koji se pod nazivom Otvaranje pogleda odvija u Muzeju Brodskog Posavlja, akademski grafičar Igor Čabraja održao je danas grafičku radionicu, 'Akvatinta-mogućnosti i alternative', po prvi put za studente Likovnih akademija.
Među njih šestero tu se našao i student kontrabasa u Grazu, povjesničarka umjetnosti iz Zadra i dvije učenice Srednje škole primijenjenih umjetnosti u Osijeku. "Neki su se već izvještili s tehnikama koje su zastupljene na nižim godinama Akademije, poput linoreza, no danas su se bavili akvatintom, tehnikom dubokog tiska. Šarolika ekipa nema doticaja s grafikom i grafičkim tehnikama ove vrste, no zainteresirani su", kaže učitelj Čabraja, dobro poznat brodskim mališanima i nešto starijoj populaciji koja se proteklih godina u nekoliko navrata okušala s osnovnom tehnikom grafike u Igorovoj radionici. "Ovo je malo zahtjevnija tehnika ali očekujem dobre rezultate, veli Čabraja, inače predavač na nastavničkom odsjeku zagrebačke Akademije likovne umjetnosti.
A umjetnička grafika kakvom se i sam bavi, ustvari, predstavlja tradicionalne umjetničke tehnike kakvima su se od davnina umjetnici koristili u svrhu reproduciranja slike pa i teksta. "Razvojem tehnologije one su zadržale ekskluzivnu notu malih naklada, autonomnog umjetničkog izričaja koji je jednako bitan kao i svaki vid izražavanja i kreativnosti koji razvija sve što razvija bilo koji umjetnički medij", pojašnjava voditelj radionice značenje grafike, poznate stoljećima iako su začeci reprodukcije apstraktnog motiva nekog ornamenta ili motiva koji nosi neko dublje ikonografsko značenje, korišteni prije više tisuća godina.
Svrha trodnevnog edukativno-izložbenog programa 'Otvaranje pogleda' je, kako kaže Danijela Ljubičić Mitrović, ustvari, otvaranje prostora za neposrednu suradnju Muzeja Brodskog Posavlja, kao i drugih ustanova u kulturi Brodsko-posavske županije i grada Slavonskog Broda, s brodskim studentima povijesti umjetnosti, umjetničkih akademija, učenicima škola za primijenjenu umjetnost… s ciljem kreiranja kvalitetnih kulturnih sadržaja - izložbenih programa, radionica, predavanja, prezentacija… namijenjenih edukaciji mladih, ali i svim zainteresiranim građanima, kako bi u što većoj mjeri osvijestili važnost vizualne kulture i vrijednosti likovne, umjetničke i kulturne baštine.
"Programom želimo omogućiti međusobno povezivanje studenata, kao i susrete s umjetnicima, likovnim kritičarima, kustosima i drugim stručnjacima, a namijenjen je prenošenju znanja, razmjeni iskustava i ideja, te realizaciji zajedničkih projekata u području likovnih i vizualnih umjetnosti kao i umjetničkih praksi koje pomiču granice interdisciplinarnim djelovanjem" navodi Ljubičić Mitrović.
Na izložbi Otvaranje pogleda koja će večeras od 20 sati biti otvorena u maloj dvorani MBP , radovima će se predstaviti Lea Zirdum, Davor Drčelić, Sara Šetina, Sara Stojanac.
Lea Zirdum studentica je druge godine Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Ove godine predstavlja ciklus od tri grafike izvedene u tehnici linoreza. Svaka grafika podijeljena je u 12 kvadratnih scena bez striktno definiranog okvira čime odaje da je riječ o povezanim scenama. Naime, riječ je o trenutcima iz sjećanja koje su u formi stripa nizane u narativni niz. Nastale su kao rezultat promišljanja o zaustavljenom vremenu, odnosno načinu na koji osoba prodire do vlastitog sjećanja prizivajući kadrirane momente. Ti momenti utjelovljeni su u naizgled odvojenim scenama koje se čitaju s lijeva na desno. Prikazani su interijeri, eksterijeri, emocionalna stanja na licima prisutnih osoba, detalji te naizgled apstraktne forme. Stil izvedbe temelji se na dinamičnim potezima dlijeta koji izmjenično naglašavaju pune i prazne prostore te ujedno sugeriraju zamrznuti trenutak kretanja u prostoru. Paralela se može povući s grafikama članova umjetničke grupe Die Brucke s početka prošlog stoljeća – oštri nizani potezi, lica koja nalikuju maskama, te mračni prizvuk scenografije.
Davor Drčelić student je treće godine Umjetničke akademije u Splitu i na ovogodišnjoj izložbi predstavio je dva autorska rada. Riječ je o portretima Karola Jozefa Wojtyle (pape Ivana Pavla II.) u mlađim danima i Lyndona Johnsona (američkog predsjednika koji preuzima mandat netom nakon Kennedyeve smrti) u tehnici ulja na platnu. Oba djela izvedena su u stilu fotografskog realizma bazirajući se na crno-bijelim fotografijama koje ograničavaju paletu na tonsko gradiranje. Ipak nije riječ o ''čistom'' fotografskom realizmu s minucioznim detaljima već se osjeti potez kista – osobito na premazu portreta Karola Jozefa Wojtyle. Portret Lyndona Johnsona seciran je na 4 plohe koje spojene čine jedinstven prikaz. I u ovom slučaju osjeti se slikarska reinterpretacija, osobito u zamućenoj pozadini i na odjeći portretiranog koja se ritmično lomi, tehnički parirajući odsjaju stolice na kojoj Johnson sjedi. U oba portreta implementiran je visok stupanj psihologizacije – benevolentnost i staloženost osjete se kod pape Ivana Pavla ll., dok je Johnson prikazan u trenutku rasprave na način koji neki moderni autori nazivaju ''bjesomučna muževnost''. Oba djela otkrivaju ozbiljan pristup slikara u tehničkom pogledu, kao i objedinjavanju psihičkih i emotivnih stanja portretiranih osoba. Autor uzore nalazi u Luc Tuymansu, Gerhardu Richteru i Marien Dumas.
Sara Šetina učenica je četvrtog razreda Škole za primijenjenu umjetnost i dizajn u Osijeku. Njezini radovi uglavnom su printane grafike koje crta preko računalnog programa. Riječ je o fantastičnim bićima i snovitim scenografijama koji potiču maštu u kreiranju alternativnih svemira. Neki likovi mogu vas podsjetiti na protagoniste Tolkienovih romana. S tehničke strane, ovi radovi pokazuju doseg izražaja kojeg omogućavaju računalni programi – magličasto sjenčanje, radijantne boje, svjetlosni naglasci, te izmjenično izoštravanje i blendanje pojedinih dijelova. Ponegdje tehnika može podsjetiti na slikanje sprejom radi glatkih prijelaza. Među grafikama našlo se i jedno djelo u tehnici ulja na platnu koje vjerojatno utjelovljuje lika iz kompjutorske igrice. Na ovom primjeru dobro se zamjećuju tehničke razlike između grafičkog oblikovanja i fizičkog slikarstva. Iako je u oba slučaja riječ o sličnoj tematici, žarkim bojama i snovitom okruženju, jasno se čitaju razlike sadržane u mekoći tonskog prijelaza i radijaciji boje.
Sara Stojanac pohađa Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, a iza sebe ima završene tri godine Umjetničke akademije u Osijeku. Na ovogodišnjoj izložbi ''Otvaranje pogleda'' izlaže 8 autoportreta u kombiniranoj tehnici. Svoje lice najčešće prikazuje enface ili iz tročetvrtinskog profila koristeći kemijsku olovku, marker ili tuš. Površinu oblikuje nervoznim i nagomilanim potezima, točkanjem ili križanjem linija, a izrazi lica variraju od sreće preko neutralnosti do gotovo potpunog crnila. Svaki autoportret uokviren je tekstualnim isječcima iz novinskih članaka koji ponegdje grade torzo ili neutralnu pozadinu. Implementirajući natpise u građenju volumena vlastitog tijela aludira na izgrađenost osobe posredstvom vlastitih misli, što može podsjetiti na citat iz Knjige životnih zakona John Templetona gdje navodi: ''Lijepe misli izgrađuju lijepu dušu.'' Isto vrijedi i za djela Sare Stojanac koja prikazuje raznovrsnost vlastitih psihološka stanja potkrepljujući ih izrescima iz novinskog tiska.