SLAVONSKI BROD - Maturalno putovanje, svima onima koji su ga imali sreću iskusiti, predstavlja jednu od najljepših uspomena iz rane mladosti. Generacijama koje se, vlastitim pamćenjem ili pomoću fotografija, prisjećaju doživljaja iz Barcelone, Praga, Atene ili pak s hrvatskog Jadrana, može zvučati čudno što je „maturalac“, unazad nekoliko godina, umjesto opuštene teme iz srednjoškolskih klupa, postao ozbiljna politička, ekonomska i zdravstvena tema.
Svim ljubiteljima putovanja prvo je planove pokvarila pandemija.
- Jedna od najsnažnije pogođenih djelatnosti bila je prijevoznička – nije se putovalo gotovo nigdje osim ako nije bilo nužno, što je značilo i da su školska putovanja bila u potpunosti stopirana - prisjetila se Tamara Černeka, direktorica turističke agencije 'Arriva travel'.
Da je putovati nužno, smatrala je, primjerice, Medicinska škola u Slavonskom Brodu, čiji su učenici za vrijeme pandemije upoznavali znamenitosti unutar zemlje. Ovo nipošto, kako je naglasila ravnateljica Jelena Jelinić Bošnjak, ne treba protumačiti kao „utješnu nagradu“.
- Maturanti naše škole i inače, u „normalnim“ uvjetima, često znaju odabrati Hrvatsku. Mi to kao ustanova potičemo, uvjereni da i u našoj zemlji vrijedi mnogo toga vidjeti i upoznati.
Sve je to ipak bilo premalo za turističke agencije, koje su se bile suočile s masovnim otkazivanjem unosnih aranžmana sa školama. Budući da im oni, kako tvrde u 'Arriva travelu', predstavljaju polovinu sklopljenih poslova, gubitci su bili veliki, a učenici uskraćeni za jedno od ljepših i za razvoj ličnosti važnih iskustava.
S povlačenjem zlokobnog virusa, želja za „bijegom od svakodnevice“ polako se vraćala u svoje uobičajene okvire, ali suočena s problemima nastalim za pandemije, koji nisu mogli nestati preko noći.
'Sto' problema
- Jedna od promjena kojoj je pandemija bila okidač jest i to da se putovanja ugovaraju neposredno pred samo putovanje, dok su se u predpandemijskom razdoblju ugovarala nekoliko mjeseci ranije, kako bi roditelji imali veći broj mjesečnih obroka za otplatu. Izazov s kojim se agencije susreću nakon pandemije jest i manjak djelatnika u turizmu, u svim segmentima lanca pružanja usluge: od turističkih vodiča, pratitelja i vozača pa do djelatnika u turističkim subjektima. Usto, osjeti se i pad kvalitete usluge, a velik problem bio je i nedostatak smještajnih kapaciteta na Jadranu. Odjednom su krenuli javni pozivi, više-manje u sličnim datumima, a hoteli koji primaju školsku djecu na Jadranu brzo su se popunili. Ostali hotelski smještajni kapaciteti bili su izvan budžeta roditelja, te smo morali mijenjati datume ili odgoditi za jesen - opisala je postpandemijsku situaciju Tamara Černeka.
Učenici i njihovi nastavnici ne posustaju, što se očituje i početkom ove školske godine.
- Od prije dva tjedna bilježimo veći broj zahtjeva za organiziranje putovanja. Srednje škole najviše zanimaju višednevni, a osnovne škole jednodnevni izleti - potvrdila je djelatnica 'VB toursa' iz Slavonskog Broda, dodavši da je za maturalce još rano, ali da će narudžbi i za „najputovanje“ iz školskih dana nesumnjivo biti.
- Ove godine svakako vodimo maturante na putovanje, ali zasad još ne znamo kamo. Svake godine prvo izdvojimo dvije-tri ponude turističkih agencija, među kojima onda maturanti i njihovi roditelji odaberu konačno odredište - kazala je ravnateljica Jelinić Bošnjak.
Stara dvojba
Treba li na maturalac u inozemstvo ili nekamo u domovini, tema je koja postoji koliko i sama ta putovanja te jedna od onih koja ljude dijeli na dvije skupine. Svaka pritom ima svoje argumente, no za koju god se opciju odlučili, roditeljima je uvijek važan element cijena, tj. odnos uloženog i dobivenog.
- S obzirom na to da su velika većina naših učenici putnici sa sela, za maturalna putovanja razmatramo ponude s razumnom cijenom, a to je 2000 - 2500 kuna. Iz tog razloga destinacije su najčešće „u blizini“, poput Beča, Budimpešte ili Makedonije. Među maturantima naširoko popularnu Španjolsku ne odabiremo i iz razloga što mnogi naši učenici onamo, pa primjerice u Portugal i druge zemlje putuju tijekom godine preko programa „Erazmus“ - objasnila je spomenuta ravnateljica.
Financijski aspekt maturalca dodatno je zamrsilo uvođenje eura, kao i, primjerice, nestabilne cijena goriva, koje se tiču prijevoza. Zbog svega toga, kako nam je rečeno iz 'VB toursa', turističke agencije još uvijek ne mogu izići s cijenama aranžmana, a roditelji i maturanti moraju računati na mogućnost rasta cijene kroz sljedeću godinu.
Škole su se zapravo, kako je objasnila Tamara Černeka, već prošle godine najčešće odlučivale za „skromnije“ aranžmane, u zemlji i s manjim brojem dana.
- Najtraženije domaće destinacije su Jadran i Hrvatsko zagorje, na putovanja se najčešće ide na četiri dana.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -