12607
Prikaza
1
Komentar
SIBINJ - Kada smo od roditelja izvrsne učenice sibinjske osnovne škole dobili informaciju da pojedine predmete njihovo dijete sluša odvojeno od djece slabijeg prijašnjeg uspjeha, ostali smo u nevjerici.
No, kada smo počeli dublje raspravljati o novom modelu koji je za predmete koje učenici obično nazivaju 'teškima', uveo ravnatelj Josip Šišmanović, uvidjeli smo kompleksnost teme te niz argumenata „za“ i „protiv“.
- Meni se osobno model ne sviđa. Da, moja kći je u 'naprednijoj' skupini, ali u startu mi se ta podjela ne čini nimalo pedagoškom. Pa oduvijek smo svi sjedili u istom razredu i sve je funkcioniralo. Dokad ćemo ih dijeliti i gdje to staje? Gdje je tu motivacija tih 'slabijih' za napredovanje ili razvoj empatije i želje da pomognu kod onih kojima ide bolje? Kako se uopće osjećaju ta djeca kada ih se podijeli na dobre i loše u nečemu, kako to utječe na njihovo samopouzdanje? Nisam stručnjak, niti kritiziram, samo promišljam i pozivam na širu raspravu o ovoj temi. Osjećaj mi jednostavno govori da tu nešto ne štima. - kazao nam je otac koji je naš sugovornik vezano za ovu temu.
Ravnatelj Šišmanović, uvijek jednako otvoren za komunikaciju s medijima, ekspresno je i temeljito odgovorio na naš upit. Tvrdi kako odluka nije donesena preko noći te kako je niz internih anketa i analiza dokazao da rade dobar posao.
- Istina je kako smo u našoj školi učenike nekih razreda predmetne nastave podijelili iz određenih predmeta. Postoje zapravo dvije podjele. Jedna je vezana za nastavu tjelesne i zdravstvene kulture, a druga za matematiku, fiziku i kemiju. Učenici nastavu TZK-e pohađaju po spolu, a nastavu matematike, fizike i kemije po ranijem uspjehu na ovom ili srodnim područjima. Najjednostavniji odgovor na pitanje zašto smo to učinili je osnaživanje uspjeha djece. Malo duži odgovor zahtjeva detaljniju analizu i poznavanje specifičnosti naše škole. - počeo je odgovor ravnatelj.
Ideja o navedenim vrstama 'podjele', priznaje, došla je upravo od njega.
- O tomu sam nekoliko godina razgovarao s kolegama, ali smo s implementacijom započeli tek prošle godine ponukani rezultatima Nacionalnih ispita. Kao eksperimentalna škola, proveli smo analizu naših rezultata s kojima smo bili tek djelomično zadovoljni, a jedna od mjera poboljšanja je i ova podjela. Kako je u našoj školi običaj održati roditeljski sastanak prije početka nastavne godine, tako smo na tim roditeljskim sastancima predložili roditeljima ovakav model grupnog rada. Odmah smo napomenuli kako je raspored složen tako da ukoliko u bilo kojem trenutku oni, djeca ili mi pomislimo kako to nije dobar oblik rada, obustavljamo ovakav rad i vraćamo se iz predmeta fizika i kemija u normalan rad po razredima. Pokušaj ovakvog grupnog rada potvrdio je i Školski odbor škole pa smo krenuli u njegovo provođenje u školskoj 2022./2023. godini. - kazao nam je ravnatelj.
Novom metodom rada uspjeli su ostvariti zadane ciljeve i poboljšati uspjeh učenika.
- Naša škola je na Nacionalnim ispitima koje su pisale sve škole postigla bolji rezultat iz svih predmeta, a i iz natjecanja za tjelesnu i zdravstvenu kulturu. Zadovoljstvo i mišljenje naših učenika nam je na prvom mjestu pa smo proveli i anketu među osmašima (oni su imali iskustvo rada kemije i fizike u „normalnim“ razredima u sedmom i grupama u osmom). Zamolio sam nastavnike koji su predavali predmete (TZK, Fizika i Kemija) neka napišu izvješće i na koncu svoje mišljenje nakon gotovo godine dana provođenja. Rezultati ankete i njihova izvješća predstavljeni su javno Učiteljskom vijeću i Vijeću roditelja na zajedničkoj sjednici u Društvenom domu u Sibinju povodom moguće prijave na projekt Cjelodnevne nastave. Njegovanje tog partnerskog odnosa s roditeljima nastavili smo i ove godine kada smo ovaj projekt proširili za matematiku u petom razredu. Na održanim roditeljskim sastancima prije početka godine upitali smo roditelje jesu li za ovakav grupni oblik rada ili nisu. Osobno sam upoznao roditelje s idejom, a rekao sam i kao nije problem ukoliko ne žele pokušati. Moje mišljenje je kako to donosi benefite djeci, a nakon godine dana takvog rada, u to sam sada siguran. - zaključio je ravnatelj.
Pitanje je u ovom dijelu - je li zadaća i cilj škole isključivo osigurati najbolji mogući uspjeh. Pa čak i nauštrb odgoja i usvajanja drugih vrijednosti?
Rade i na tomu da se ove podjele ne odraze na odnose među učenicima. Dosad su doživjeli jedan slučaj odnosno jednu prijavu uvrede učenika na bazi podjele.
- Učenik koji je to učinio upozoren je na neprihvatljivo ponašanje, a majka je i ove godine podržala ideju podjele jer joj je dijete sada osmi razred i smatra to dobrim projektom. Na roditeljskom sastanku upozorio sam roditelje na ovaj dio i moguće opasnosti. Onaj tko se želi narugati, uvijek će naći razlog. Zamolio sam roditelje da prijavljuju svaki oblik neprihvatljivog ponašanja kako bismo ga zajedno rješavali. - kazao je Šišmanović.
Na tjelesnom su, tvrde iz Škole, učenice sada bolje uključene u rad i lakše se pripremaju za sportska natjecanja, a na fizici i kemiji napredniji učenici s gradivom idu brže i ne moraju zaostajati zbog onih kojima ide teže. S druge strane, nastavnici se pojedinačno mogu više posvetiti onima kojima je to potrebnije, bez opterećenja da zakidaju one koji gradivo lakše usvajaju.
Projekt je dobio još jednu dobrobit - povezao je i 'izmiksao' učenike s različitih područja općine Sibinj.
Naglašavaju kako svi učenici imaju jednaku mogućnost dobiti dobru ocjenu te kako pišu iste testove i obrađuju isto gradivo - samo do cilja dolaze na drukčiji način i drukčijim pristupom.
- Imamo slučaj gdje su učenici u „osnovnoj“ skupini završili s odličnim rezultatom u sedmom razredu pa smo ih u osmom predložili za „naprednu“ skupinu, a imamo i suprotnih primjera. Imaju li učenici mogućnost tijekom godine prijeći u drugu skupinu? Da. Ukoliko učenici, roditelji ili nastavnici smatraju kako je za učenika bolje da je u drugoj skupini, promjena je moguća. - dodao je ravnatelj.
Pitali smo ih je li Ministarstvo znanosti i obrazovanja odobrilo takav rad i dobili odgovor:
„Posebnu dozvolu Ministarstva nismo tražili jer se ne radi o podjeli razreda, već o radu u grupama iz pojedinih predmeta. Nije bilo niti potrebe jer se moglo pokazati kako to nije dobro i sve bi završilo još u prvom polugodištu prošle godine.“
PlusPortal to će provjeriti s resornim Ministarstvom i njihov odgovor javno objaviti.
Iako ovako ozbiljne promjene u nastavnom procesu mogu komentirati samo stručnjaci za obrazovanje, svoje čitatelje - kao roditelje/učenike/građane - pitamo smatraju li da su ovakve vrste podjela pozitivne i dobre ili negativne i loše (u smislu dugoročnih benefita/posljedica za djecu).