NOVA GRADIŠKA - Državni ured za reviziju napravio je izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji Grada Nova Gradiška. Postupci revizije provedeni su od 30. rujna 2024. do 8. srpnja 2025. godine. Izvješće je prije nekoliko dana objavila novogradiška gradska uprava na svojoj službenoj web stranici.
Predmet revizije bili su godišnji financijski izvještaji što uključuje sljedeće dokumente: Izvještaj o prihodima i rashodima, primicima i izdacima; Bilanca; Izvještaj o promjenama u vrijednosti i obujmu imovine i obveza; Izvještaj o rashodima prema funkcijskoj klasifikaciji; Izvještaj o obvezama te Bilješke uz financijske izvještaje.
Osim godišnjih financijskih izvještaja, predmet revizije bila je i usklađenost poslovanja Grada Nova Gradiška sa zakonima, drugim propisima i unutarnjim aktima koji imaju značajan utjecaj na poslovanje. Revizijom usklađenosti poslovanja obuhvaćena su sljedeća područja:
- djelokrug i unutarnje ustrojstvo,
- sustav unutarnjih kontrola,
- planiranje i izvršenje proračuna,
- prihodi i primici,
- rashodi i izdaci,
- imovina,
- obveze i vlastiti izvori,
- projekti financirani u 2023.
- javna nabava.
Nakon uvida u dokumentaciju novogradiške gradske uprave, Državni ured za reviziju izdao je bezuvjetno mišljenje o financijskim izvještajima Grada za 2023. jer su sastavljeni u skladu s odredbama Zakona o proračunu. Državni ured za reviziju navodi kako su za izražavanje mišljenja pribavljeni "dostatni i primjereni revizijski dokazi, a provjerom financijskih izvještaja u odnosu na kriterije za izražavanje mišljenja nisu utvrđene značajnije nepravilnosti".
Prema mišljenju Državnog ureda za reviziju, poslovanje Grada za 2023. u svim značajnim odrednicama obavljano je u skladu sa zakonima, drugim propisima i unutarnjim aktima. Stoga je izraženo i bezuvjetno mišljenje o usklađenosti poslovanja. Također i za ovaj segment rada novogradiške gradske uprave nisu utvrđene značajnije nepravilnosti.
Revizijom su obuhvaćena sljedeća područja: djelokrug i unutarnje ustrojstvo, sustav unutarnjih kontrola, planiranje i izvršenje proračuna, računovodstveno poslovanje, financijski izvještaji, prihodi i primici, rashodi i izdaci, imovina, obveze i vlastiti izvori, projekti financirani u 2023. te javna nabava.
Obavljenom revizijom za 2023. utvrđene su nepravilnosti i propusti koje se odnose na sustav unutarnjih kontrola, računovodstveno poslovanje i financijski izvještaji te upravljanje imovinom.
Sustav unutarnjih kontrola
Tijekom 2023. ostvareni su rashodi za tekuće donacije u iznosu od 686.718,33 eura, kapitalne donacije u iznosu od 124.042,90 eura, subvencije u iznosu od 114.926,34 eura, kapitalne pomoći u iznosu od 79.403,55 eura te pomoći proračunskim korisnicima drugih proračuna u iznosu od 38.094,34 eura. S korisnicima transfera kojima su odobrena financijska sredstva na temelju javnog natječaja zaključeni su ugovori, a korisnici sredstava dostavili su Gradu izvješća o potrošnji proračunskih sredstava. Grad je radi praćenja namjenskog korištenja sredstava obavljao kontrole na licu mjesta kod korisnika tekućih donacija, dok kod korisnika kapitalnih donacija, subvencija, kapitalnih pomoći i pomoći proračunskim korisnicima drugih proračuna Grad nije obavljao kontrolu namjenskog korištenja sredstava na licu mjesta kako je propisano odredbama Procedure stvaranja ugovornih obveza Grada .
Stoga je Državni ured za reviziju nalažio Gradu da obavlja kontrolu na licu mjesta u skladu s Procedurom. Grad ima mrežne stranice na kojima su objavljeni opći akti i odluke, proračun, izmjene i dopune proračuna, godišnji izvještaj o izvršenju proračuna, programi, službeni glasnik Grada i drugi odgovarajući dokumenti koji se odnose na područje rada Grada, a koji korisnicima Grada omogućuju pravo na pristup informacijama na jednak način i pod jednakim uvjetima. Obveza Grada je i uključiti javnost u proces donošenja odluka u vidu savjetovanja s javnošću.
Tijekom 2023., između ostalog, donesene su tri izmjene i dopune Proračuna za 2023., dvije izmjene i dopune programa javnih potreba za 2023., Izmjene i dopune Programa održavanja komunalne infrastrukture za 2023., dvije izmjene i dopune Programa građenja komunalne infrastrukture na području Grada za 2023., Proračun za 2024. i projekcije za 2025. i 2026., Odluka o izvršavanju Proračuna za 2024., programi javnih potreba za 2024, Program održavanja komunalne infrastrukture te Program građenja komunalne infrastrukture na području Grada za 2024., a prije njihova donošenja Grad nije provodio savjetovanje s javnošću. Državni ured za reviziju je u svom izvješću naveo kako su prema odredbama čl. 11. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijela javne vlasti dužna provoditi savjetovanje s javnošću pri donošenju zakona i podzakonskih propisa, a pri donošenju općih akata odnosno drugih strateških ili planskih dokumenata kad se njima utječe na interese građana i pravnih osoba. Stoga je Državni ured za reviziju naložio provođenje savjetovanja s javnošću u skladu s odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.
Računovodstveno poslovanje i financijski izvještaji
Grad je obvezan voditi poslovne knjige i sastavljati financijske izvještaje prema propisima o proračunskom računovodstvu. U poslovnim knjigama rashodi u iznosu od 1.298.361,35 eura i prihodi u iznosu od 98.893,74 eura nisu evidentirani na propisanim računima Računskog plana. Sredstva u iznosu od 35.600,00 eura koja su doznačena Gradu od Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine za provedbu projekta Rekonstrukcija Željezničke ulice evidentirana su u okviru tekućih pomoći proračunu iz drugih proračuna i izvanproračunskim korisnicima, a trebala su biti evidentirana u okviru kapitalnih pomoći proračunu iz drugih proračuna i izvanproračunskim korisnicima. Iz navedenih razloga je Državni ured za reviziju naložio da se prihodi i rashodi evidentiraju na propisanim računima Računskog plana u skladu s odredbama Pravilnika o proračunskom računovodstvu i Računskom planu, a kako bi ispravno bili iskazani i u financijskim izvještajima.
Upravljanje imovinom
Za učinkovito i uspješno upravljanje imovinom, važno je uspostaviti jedinstven (integrirani) sustav upravljanja imovinom koji sadrži cjelovite i ažurirane podatke o svim oblicima imovine i s njom povezanim troškovima i obvezama. Grad je u srpnju 2002. donio Odluku o stjecanju, raspolaganju i upravljanju nekretninama u vlasništvu Grada te u 2010. i 2014. izmjene Odluke. Navedenom Odlukom utvrđena su pravila postupanja tijela Grada u vezi sa stjecanjem nekretnina te raspolaganjem i upravljanjem nekretninama u vlasništvu Grada, osim postupaka davanja u najam stanova, zakupa poslovnih prostora te davanja na korištenje javnih površina koji su uređeni posebnim općim aktima. Međutim, Grad nije donio strategiju upravljanja i raspolaganja imovinom, kojom se definiraju srednjoročni ciljevi i smjernice upravljanja i raspolaganja imovinom uvažavajući gospodarske i razvojne interese Grada te nije donio godišnji plan raspolaganja nekretninama u svom vlasništvu, kojim je potrebno odrediti kratkoročne ciljeve i smjernice upravljanja imovinom i provedbene mjere u svrhu provođenja strategije.
Obveza donošenja strategije upravljanja i raspolaganja nekretninama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nije propisana, ali je jedno od pitanja u Upitniku o fiskalnoj odgovornosti na koje je Grad negativno odgovorio, a prema Planu otklanjanja slabosti i nepravilnosti za 2024. očekivani rok otklanjanja slabosti i nepravilnosti je 30. prosinca 2025. Svrha strategije je, temeljem utvrđivanja ekonomske, financijske i proračunske podloge te utvrđivanja potreba i stanja nekretnina u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, postaviti okvire za realizaciju programa i sustava upravljanja i raspolaganja nekretninama u narednim razdobljima. S obzirom na to da nije donesena spomenuta strategija, nije donesen ni godišnji plan kojim bi se odredili kratkoročni ciljevi i smjernice upravljanja i raspolaganja nekretninama i mjere u svrhu provedbe strategije.
Zato Državni ured za reviziju preporučuje donošenje strategije upravljanja i raspolaganja imovinom, kojom je potrebno odrediti srednjoročne ciljeve i smjernice upravljanja i raspolaganja imovinom uvažavajući gospodarske i razvojne interese Grada te godišnji plan upravljanja i raspolaganja imovinom, kojim je potrebno odrediti kratkoročne ciljeve i smjernice upravljanja imovinom i provedbene mjere u svrhu provođenja strategije.
Tijekom 2023. Grad je prodao dva poslovna prostora ukupne površine 640,37 m² na temelju provedenih javnih natječaja u siječnju i studenome 2023. Za prodaju navedenih poslovnih prostora u ukupnom iznosu od 66.857,46 eura ovlašteni sudski vještaci izvršili su procjenu nekretnina te su izrađeni procjembeni elaborati. Grad nije procjembene elaborate dostavio nadležnom procjeniteljskom povjerenstvu na mišljenje o usklađenosti s odredbama Zakona o procjeni vrijednosti nekretnina.
Državni ured za reviziju preporučuje prije zaključivanja ugovora kojima se upravlja i raspolaže imovinom dostaviti procjembene elaborate nadležnom procjeniteljskom povjerenstvu na mišljenje, odnosno na ocjenu usklađenosti s odredbama Zakona o procjeni vrijednosti nekretnina u cilju korištenja i raspolaganja nekretninama u vlasništvu Grada na transparentan način odnosno pažnjom dobrog gospodara.
Grad Nova Gradiška je u svom očitovanju Državnom uredu za reviziju naveo da u cijelosti prihvaća Nacrt izvješća o obavljenoj financijskoj reviziji za 2023.