Osim Bradleyja, Oružane snage Republike Hrvatske 'pojačat će se' novih zrakoplovima, helikopterima i brodovima.
SLAVONSKI BROD - Potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar obrane Ivan Anušić te načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga general-pukovnik Tihomir Kundid, obišli su danas proizvodne pogone tvrtke Đuro Đaković Specijalna vozila d.d. u Slavonskom Brodu, kao i borbena vozila pješaštva Bradley.
Foto: Ž.G.
- Trenutno su u ovoj radionici četiri Bradleyja. Do kraja godine njih ukupno osam bit će isporučeno Oružanim snagama Republike Hrvatske. Ovaj mjesec stiže prvih šest borbenih zrakoplova Rafalea, potpisan je ugovor i za nove Black Hawk helikoptere, tako da će ih biti 12 na raspolaganju, a u naredna dva dana obići ću i splitsko brodogradilište. Četrnaest godina nakon potpisivanja ugovora i neisporuke obalnih ophodnih brodova, počet će izgradnja prvog takvog broda. Prvog u nizu od takva četiri koji su već odavno trebali biti isporučeni. - kazao je ministar Anušić.
Podsjetimo, prva 22 od ukupno 89 Bradley vozila, stigla su krajem 2023. u Slavonski Brod na popravak.
Foto: Ž.G.
- U trenutcima kada se Europa suočava s najvećim izazovima, pokazali smo sposobnost i odlučnost da se pozicioniramo kao centralno mjesto za obrambenu industriju regije. Američki tim tvrtke Bae Systems koji je s nama ima trideset godina iskustva i tu će biti dvadeset njihovih stručnjaka. Problema uvijek ima. Sve je propisano američkim standardima i na vozilima će biti odrađeno 500 zasebnih operacija. Paralelno rade američki i naš stručnjak, tako da suvajamo znanja i za dvije godine ćemo biti kompetentni centar za takva vozila. - kazao je
Marko Ćosić, predsjednik Uprave Đuro Đaković Grupe, dodavši kako će prvi obnovljeni Bradley biti spreman do kraja lipnja te kako je grupacija u protekloj godini ostvarila najveći rast i razvoj u proteklih 30 godina.
Foto: Ž.G.
Osnovne informacije o Bradley vozilima
Borbeno vozilo Bradley (BFV – Bradley Fighting Vehicle) oklopno je vozilo na gusjenicama za prijevoz vojnika do kritičnih točaka bojišnice, kao i pružanje paljbene potpore iskrcanim postrojbama. Učinkovito je u napadima na više vrsta ciljeva, uključujući neprijateljske vojnike i oklopna vozila. Dosad je proizvedeno više od 8000 primjeraka, a u dvama osnovnim modelima 6724 primjerka: pješačko borbeno vozilo (IFV – Infantry Fighting Vehicle) M2 dizajnirano za prijevoz vojnika i izvidničko (konjičko) borbeno vozilo (CFV – Cavalry Fighting Vehicle) M3 za izvidničke misije i borbu s tenkovima. Trenutačne inačice u uporabi su IFV-ovi M2A2 i M2A3 i CFV-ovi M3A2 i M3A3. I M2 i M3 imaju tročlanu posadu, koju čine ciljač i zapovjednik u kupoli, te vozač smješten ispod poklopca, lijevo u prednjem dijelu tijela. Raspolaže s četirima periskopima, tri naprijed i jedan s lijeve strane. Središnji prednji periskop može se zamijeniti pasivnim noćnim periskopom.
U dvočlanoj kupoli ciljač sjedi u lijevom dijelu, a zapovjednik u desnom. Ciljač i zapovjednik imaju kombiniranu dnevnu/termalnu spravu s povećanjem od x4 i x12 te periskope za motrenje naprijed i sa strane. U slučaju oštećenja postoji i pričuvna dnevna sprava. Svaki član posade ima izlazni otvor koji se otvara prema natrag. Sve do inačice ODS, M2 prevozi šest pješaka za iskrcaj i ima po dvije puškarnice s obiju strana vozila kao i na izlaznoj rampi. Vojnici ulaze u vozilo i izlaze iz njega preko velike hidrauličke rampe na stražnjem dijelu tijela. Na rampi su s lijeve strane ugrađena vrata. Na krovu odjeljka za pješaštvo nalazi se i otvor s poklopcem, koji služi za ponovno punjenje TOW-a. M3 ima zapečaćene puškarnice i uz posadu prevozi dva izvidnika, ali ima mnogo veću zalihu streljiva.
Motor Cummins VTA-903T snage 600 KS (500 KS u prvoj inačici) nalazi se desno od vozača. Motor je povezan s hidromehaničkom automatskom transmisijom HMPT-500-3EC tvrtke General Electric. Najveća je brzina 61 km/h (u vodi 6,4 km/h). Autonomija kretanja je oko 400 kilometara. Potrebno je do 15 minuta za pripremu kretanja po vodi. Od inačice M2A2 i M3A2 poboljšan je i prijenos snage do gusjenica, a pročistač ulaznog zraka proširen je da se omogući nesmetan rad snažnijeg motora. Postavljena je i veća ispušna cijev, a izmjene su urađene i na prigušivaču ispušnog zraka. Poboljšan je i ovjes. Sustav ovjesa sastoji se od torzijskih šipki, a na svakoj strani vozila nalazi se šest dvostrukih potpornih kotača, obloženih gumom, s većim razmakom između trećeg i četvrtog. Tu su i dva noseća valjka, a pogonski zupčanik je naprijed. Na prvom, drugom, trećem i šestom kotaču nalaze se hidraulični amortizeri. Gusjenice imaju gumene obloge koje se mogu mijenjati.
M2 i M3 zaštićeni su aluminijskim zaštitnim oklopom sa svih strana, a odostraga je razmaknuti laminatni oklop. Tijelo Bradleyja napravljeno je od slojevite aluminijske strukture s umetnutim pancirnim pločama, ima kosi prednji dio, ravni krov te izdignuti stražnji odjeljak za pješaštvo. Pokrov vozila i podvozje izrađeno je od titanija. S bočnih strana i s prednje strane moguće je postaviti ploče eksplozivno-reaktivnog oklopa. Kupola je od pancirnog čelika i titanija. Kombinacija aluminija i titanija u izradi vozila smanjuje masu uz zadovoljavajuću razinu zaštite u odnosu na pancirni čelik, ali znatno povećava cijenu. Model M2/3A2 opremljen je dodatnim oklopom na tijelu i kupoli kojim je zaštićen od pogodaka granata kalibra 30 mm, prije toga bio je otporan tek do kalibra 14,5 mm. (Izvor:
Hrvatski vojnik)
Foto: Ž.G.