Uzgred budi rečeno, Grad Slavonski Brod ni prije tri godine nije mogao, niti se danas može kandidirati za kupnju prijevoznih sredstava iz fondova EU, o kojima zbore vijećnice Dizdar Grgurević i Lemaić. Naime, ta sredstva su namijenjena za točno određene hrvatske komunalne tvrtke - koje je treba(lo) sanirati zbog njihova dugogodišnjeg lošeg poslovanja i samo su one mogle javiti se na natječaj.
SLAVONSKI BROD - Osnivanje gradskog javnog prijevozničkog poduzeća bila
je 6. veljače ove godine tema
konferencije za medije nezavisnih vijećnica u gradskom vijeću grada
Slavonskog Broda, Karmen Dizdar Grgurević i Slavice Lemaić. Tom
su prigodom kazale: "Na sjednici Gradskog vijeća, još u prosincu 2017. godine, predložile
smo osnivanje javnog gradskog poduzeća za prijevoz putnika kao preduvjet
povlačenja europskih sredstava za kupnju novih električnih autobusa. To nije
važno samo zbog uštede, nego i zagađenja zraka po čemu je grad Slavonski Brod
poznat kao najzagađeniji u Republici Hrvatskoj. Većina u Gradskom vijeću tada
je odbacila naš prijedlog. Svi hrvatski gradovi koji su osnovali takva
poduzeća, besplatno su dobili nove autobuse."
Unatoč svemu, zalaganje gradskih vijećnica da Grad formira novo komunalno poduzeće i donira sredstva iz proračuna privatnim poduzetnicima, potpuno su legitimna, a koliko su prihvatljiva ostaje vidjeti na idućim izborima.
Vijećnice su se osvrnule i na sjednicu Gradskog vijeća na kojoj je
donesena odluka o davanju koncesije
javnog gradskog prijevoza požeškom APP-u na pet godina, s mogućnošću produženja
na dodatne dvije godine.
"Prema koncesijskom ugovoru, koncesionar time ostvaruje dobit od tri
milijuna i 334 tisuće kuna, a u slučaju produženja ugovora, taj iznos rast će i
na pet milijuna kuna. Jamstvo dobiti koncesionara je naknada koju će Grad
morati platiti. Planirana dobit koncesionara je, u stvari, čisti gubitak za
Slavonski Brod jer će se Brođani, prema ovom koncesijskom ugovoru, voziti
autobusima prosječne starosti 12 godina."
Vijećnice tvrde kako gradski Proračun time značajno i bespotrebno gubi
sredstva koja bi mogla biti pametnije uložena.
Nezavisna vijećnica Slavica Lemaić na navedenoj konferenciji je istaknula
kako je odluka većine o davanju koncesije zakonita, međutim, nemoralna je i
štetna za građane jer se time prazni proračun i pravi šteta.
"Javno postavljam pitanje gradonačelniku i vijećnicima koji su podržali
davanje koncesije požeškom APP-u: Zašto su unosan posao dali u koncesiju
umjesto osnivanja javnog gradskog poduzeća i kupnje novih autobusa novcima
EU-fondova?. Vinkovci i Sisak koji imaju manji proračun takvo poduzeće mogu
financirati, a Slavonski Brod ne može", kazala je Lemaić.
Isti dan, kada je održana navedena konferencija za medije, poslali smo upit
Gradu Slavonskom Brodu kako bi nam pojasnili svoj prijedlog odluke o davanju
koncesije umjesto odluke o osnivanju gradskog javnog prijevozničkog društva.
'Cijena javnog
prijevoza u Slavonskom Brodu među najnižima u Hrvatskoj'
Nakon čekanja skoro dva tjedna, iz Grada je stigao odgovor koji
objavljujemo u cijelosti: "Grad
Slavonski Brod je izradio Studiju opravdanosti davanja koncesije i procjenu
vrijednosti koncesije za obavljanje javnog gradskog prijevoza putnika na
području grada Slavonskog Broda. Jedno od mjerila što je za građane jeftinije,
svakako je cijena autobusne karte za građane koji koriste javni gradski
prijevoz. Cijena je već godinama nepromijenjena, a koncesionar je ne može
promijeniti bez suglasnosti Grada, što je jedan od uvjeta utvrđenih u Koncesijskom
ugovoru. Cijena gradskog prijevoza je 8,00 kn, bez obzira na liniju odnosno
zonu, dok je u ostalim gradovima sljedeća cijena:
R. BR. |
GRAD |
CIJENA |
1. |
Rijeka |
Od 10,00 do 21,00 kn (I do IV zona) |
2. |
Osijek |
Od 11,00 do 13,00 kn (I i II zona) |
3. |
Pula |
Od 11,00-15,00-20,00 kn ( I do III zona) |
4. |
Sisak |
Od 9,00 do 12,00 kn (I do II zona) |
5. |
Split |
Od 11,00 – 13,00 – 17,00 – 21,00 kn (I do IV zona) |
Tablicu je izradio Grad Slavonski Brod
Donošenje
odluke o osnivanju komunalnog trgovačkog društva za potrebe javnog gradskog
prijevoza za posljedicu bi imalo velike financijske izdatke koji, ni dugoročno,
nisu isplativi za Grad Slavonski Brod.Dakle,
cijena javnog prijevoza u Slavonskom Brodu je među najnižima u Hrvatskoj.
Ako
se dodjela koncesije usporedi s Gradom Pulom, koja ima osnovano komunalno
trgovačko društvo te kada se u obzir uzme subvencija koja se plaća za građane
koji koriste javni gradski prijevoz te financijska sredstva koja se isplaćuju
na ime subvencije trgovačkog društva i naknade gubitaka, dođe se do iznosa koji
znatno premašuje sredstva koja može osigurati Grad Slavonski Brod. Također je
bitno napomenuti kako je broj građana koji koriste javni gradski prijevoz na
području grada puno manji od broja korisnika javnog gradskog prijevoza u primjerice
Puli, koja ima oko 3.500.000 korisnika godišnje, dok ih je na području grada
Slavonskog Broda oko pola milijuna.
Za prijevoz putnika Pula ima trgovačko
društvo s ograničenom odgovornošću. U 2018.godini društvo je ostvarilo 26,7
milijuna kuna prihoda. Prihodi od subvencija iznosili su 9,9 milijuna kuna te u
ukupnom prihodu sudjeluju s 37,05 posto.
Iz priložene
tablice su vidljivi dobit odnosno gubitak gradskih trgovačkih poduzeća za 2017.
i 2018. godinu."
GRADSKA TRGOVAČKA DRUŠTVA |
2017. |
2018. |
Autotrolej Rijeka |
437.347 kn |
-9.666.307 kn |
Liburnija Zadar |
333.513 kn |
174.580 kn |
Gradski prijevoz putnika Osijek |
-3.081.214 kn |
-2.225.338 kn |
Auto-promet Sisak (Društvo ima kumulirani preneseni gubitak 17.475.769; Tekuće obveze na dan 31.12.2018. premašile su tekuću imovinu za 11.085.345 kn |
680.138 kn |
476.985 kn |
Tablicu je izradio Grad Slavonski Brod
Većina javnih
prijevozničkih poduzeća u RH posluju s gubitkom
Ideja nezavisnih vijećnica je legitimna i naoko logična te se 'na prvu' čini
kako za njezinu realizaciju nema puno prepreka. A je li to tako, pokušali smo saznati
uvidom u brojčane pokazatelje poslovanja najvećih prijevozničkih društva u Hrvatskoj
(osim zagrebačkog ZET-a) koji imaju ugovore za javni gradski prijevoz, a
analitički se naslanjajući dijelom i na metodologiju gradske uprave.
Pregledali smo podatke o financijskom poslovanju sedam gradskih javnih
prijevozničkih poduzeća te tri privatna, koja nude organizirani prijevoz u
Splitu, Rijeci, Osijeku, Zadru, Puli, Dubrovniku, Sisku, Varaždinu, Karlovcu i
Šibeniku.
Iz podataka prikazanih u naslovnoj tablici vidljivo je kako su u 2018.
godini negativno poslovali Promet d.o.o. iz Splita (-15,26 mil. kn), KD
Autotrolej d.o.o. iz Rijeke (-9,66 mil. kn), GPP d.o.o. iz Osijeka (-2,25 mil.
kn) te Autotransport iz Karlovca (-1,18 mil. kn). Preneseni gubitak iz
prethodnog razdoblja imale su tvrtke iz Splita (-118,57 mil.), Rijeke (-21,86
mil.), Osijeka (-24,90 mil.), Zadra (-1,35 mil.) te Siska (-17,45 mil.).
Privatne tvrtke koji posluju u Karlovcu, Šibeniku i Varaždinu nemaju
prenesenih gubitaka.
Javna poduzeća
veliki dio svojih prihoda ostvaruju od gradskih subvencija
Tvrtke kojima su osnivači jedinice lokalne samouprave ostvaruju od 15 do
37 posto prihoda iz gradskih proračuna po osnovi subvencija javnim
prijevoznicima kako bi određene kategorije građana imale povoljniji prijevoz.
Radi se u prvom redu o umirovljenicima, učenicima, zaposlenim osobama sa manjim
primanjima itd. U subvencijama prednjače grad Rijeka (45,88 mil.), Split (32,42
mil.), Osijek (21,36 mil.) i Dubrovnik (21,20 mil.), što su puno veći iznosi
nego što za subvencije daje Slavonski Brod (3,8 mil.).
Za razliku od javnih poduzeća, privatni prijevoznici u Varaždinu,
Karlovcu i Šibeniku imaju puno manje prihode od subvencija (od 0,7 do 8,92
posto) te većinu svojih prihoda ostvaruju na zahtjevnom domaćem i međunarodnom
tržištu prijevoza putnika.
Samo poslovanje prijevoznika ovisi i o broju linija, jer nije isto ako
tvrtka ima prijevoz putnika većinom samo u gradskom prijevozu (5-8 linija) ili
ako vozi putnike i na prigradskim, županijskim, međužupanijskim i međunarodnim
linijama.
Nije uloga Grada vođenje trgovačkih društava
Lokalne samouprave: općinske, gradske i županijske,
nemaju zadaću baviti se biznisom, a po prelasku iz socijalističkog u
kapitalističko društvo i država bi se time trebala baviti u najmanje mogućoj
mjeri jer je znanstveno dokazano kako je upravo država, barem na ovim prostorima, najgori
gospodar.
Stanovnici Brodsko-posavske županije još se sjećaju neslavnoga kraja
brodskog javnog prijevozničkog društva Slavonijatrans koje je 2012. godine, nakon mukotrpnog stečaja i likvidacije, izbrisano iz sudskog registra. A ta je tvrtka bila sinonim prijevoza putnika preko 50 godina na ovome brodsko-posavskom prostoru.
Uglavnom, privatni sektor je jeftiniji od državnog. Osim toga, Grad u
postojećim trgovačkim društvima i ustanovama ima previše neekonomskih
komponenti koje, u konačnici, opterećuju gradski proračun, odnosno porezne
obveznike.
I najzad, uzgred budi rečeno, Grad Slavonski
Brod ni prije tri godine nije mogao, niti se danas može kandidirati za kupnju prijevoznih
sredstava financiranih iz domaćih i fondova EU, o kojima zbore vijećnice Dizdar Grgurević i Lemaić. Ta sredstva su namijenjena za točno određene hrvatske komunalne tvrtke - koje je treba(lo) sanirati
zbog njihova dugogodišnjeg lošeg poslovanja.
Naime, 2017. godine poziv za nabavu autobusa iz EU fondova bio je namijenjen operaterima koji, citiramo, "obavljaju uslugu javnog gradskog i prigradskog prijevoza čiji su osnivači jedinice lokalne i/ili regionalne (područne) samouprave te koji imaju prosječno 1 milijun prevezenih putnika u zadnjem trogodišnjem razdoblju koje prethodi tekućoj godini, prosječno 1,5 milijuna prijeđenih kilometara u zadnjem trogodišnjem razdoblju koje prethodi tekućoj godini te koji imaju u trenutnom voznom parku manje od 40% vozila koji zadovoljavaju Euro normu 5 i 6".
Unatoč svemu, zalaganje gradskih vijećnica da Grad formira novo komunalno poduzeće i donira sredstva iz proračuna javnim poduzetnicima, potpuno su legitimna, a koliko su prihvatljiva ostaje vidjeti na idućim izborima.
Ono pak što je nekorektno jeste vrijeđanje vijećnika i neistine koje Slavica Lemaić iznosi kada tvrdi kako je odluka većine da ne formiraju prijevozničko komunalno poduzeće: "nemoralna i štetna za građane, jer se time prazni proračun i pravi šteta". Naime, odluka većine vijećnika je legitimna, a ne nemoralna dok se, zahvaljujući upravo toj odluci, proračunska sredstva Grada štede, a ne rasipaju - kao što bi bilo da se kojim slučajem usvoje prijedlozi vijećnica Lemaić i Dizdar Grgurević.