5519
Prikaza
5
Komentara
SLAVONSKI BROD – U prosincu 2021. godine Gradsko vijeće Grada Slavonskog Broda donijelo je Odluku o organizaciji i načinu naplate komunalne usluge parkiranja na uređenim javnim površinama na području grada Slavonskog Broda u kojoj je, između ostaloga, naznačeno kako će komunalnu djelatnost usluge parkiranja na uređenim javnim površinama i u javnim garažama obavljati Ustanova za gospodarenje športskim objektima Grada Slavonskog Broda, počevši od 3. siječnja 2022. godine. S tim datumom je završena 20-godišnja koncesija koju je imao isporučitelj komunalne usluge parkiranja Zajednički obrt Brod Parking.
Još u ožujku 2021. godine Grad Slavonski Brod obavijestio je javnost kako su donošenjem strateškog dokumenta budućeg razvoja prometa (Plan održive urbane mobilnosti urbanog područja Slavonski Brod) stvoreni uvjeti za kandidiranje projekata iz područja prometa na pozive za EU sufinanciranje. U istoj obavijesti je navedeno kako, zbog postupnog uvođenja koncepta Smart City, Grad Slavonski Brod planira izraditi projektno rješenje za modernizaciju sustava naplate parkiranja na području grada.
- Kako bi ovaj i buduće projekte s područja prometa mogao kandidirati na javne pozive za sufinanciranje sredstvima Europske unije te ih potom i realizirati, nužno je osigurati da Grad upravlja navedenom infrastrukturom zbog čega će komunalnu djelatnost parkiranja na uređenim javnim površinama preuzeti od tvrtke Brod-parking, koja je ovu djelatnost posljednjih 20 godina obavljala temeljem ugovora o koncesiji. Nastavno na dugogodišnju kvalitetnu suradnju te s ciljem nastavka korektnog odnosa, Grad Slavonski Brod obavijestio je trenutnog koncesionara o preuzimanju navedene komunalne djelatnosti s 1. siječnja 2022. godine, po isteku ugovora o koncesiji te je ponudio preuzimanje infrastrukture i svih djelatnika Brod-parkinga kako navedeno ne bi imalo negativne posljedice na djelatnike, a čime bi Grad ujedno osigurao stručni kadar nužan za daljnje provođenje ove djelatnosti.- stoji u objavi za javnost (od 17. ožujka 2021.) na službenoj gradskoj stranici.
A odluku o tome da Ustanova za gospodarenje športskim objektima upravlja javnim parkiralištima Grad Slavonski Brod je, navodno, donio po uzoru na slovenski grad Celje, u kojem tamošnja gradska ustanova zadužena za sportske objekte već godinama upravlja parkiralištima.
Odlukom Gradskog vijeća Grada Slavonskg Broda iz prosinca 2021. godine, naplata parkiranja na gradskim javnim parkiralištima, od početka 2022. godine, obavlja se u ulicama koje su razvrstane u dvije zone. Cijena parkirne karte u 0. zoni je 5,00 kn za sat parkiranja, a u 1. zoni 4,00 kn po satu parkiranja. Sukladno navedenoj odluci iz prosinca 2021. te njenim izmjenama i dopunama iz veljače 2022., naplata parkiranja u Slavonskom Brodu obavlja se na javnim parkiralištima u sljedećim ulicama:
1. Nulta zona (0. zona): Ulica Petra Krešimira IV, Trg Stjepana Miletića, Trg pobjede, uključujući i parkiralište oko zgrade pošte i zgrade HEP-a, Šetalište braće Radić, Ivana pl. Zajca, Matije Mesića, Ante Starčevića, Vukovarska ulica, Trg I.B. Mažuranić, parkirališni prostor sjeverno od dvorane I.B.Mažuranić, P. Preradovića ,T. Skalice, A. Šenoe, Trg žrtava rata i Trg Svetog Trojstva.
2. Prva zona (I. zona): A. Cesarca, M. Gupca, H. Badalića, S. pl. Horvata,I. Gundulića, novo parkiralištu u Ulici J.J. Strossmayera, A. Štampara, A.M. Reljkovića, Radnički trg, V. Nazora, Đ. Pilara, Borovska, Đ. Basaričeka, Kraljice Jelene, Lj. Gaja, V. Jagića (iza bolnice), J. Kozarca, Ivana Mažuranića, Antuna Mihanovića, parkiralište ispred nebodera na uglu Vukovarske i Đ. Pilara, parkiralište Klasije, parkiralište u Naselju Slavonija I, Ulica Petra Svačića, Trg hrvatskog proljeća, Ulica N. Tesle, Ulica V. Mačeka, Ulica I. Filipovića i Ulica R. Lopašića.
Cjenik povlaštenih parkirnih karti u Slavonskom Brodu | ||
1. | Povlaštena stanarska karta - izdaje se fizičkoj osobi koja ima prebivalište ili boravište u zoni naplate te ima u vlasništvu osobno vozilo |
50,00 kn mjesečno (za jednu ulicu u kojoj ima prebivalište/boravište i za alternativnu ulicu u istoj zoni |
2. | Povlaštena zaposlenička karta - izdaje se fizičkoj osobi koja je zaposlena u zoni naplate parkiranja što dokazuje potvrdom poslodavca te ima u vlasništvu ili na korištenje osobno vozilo | 100,00 knmjesečno (za ulicu u kojoj je sjedište poslodavca te jednu alternativnu ulicu u istoj zoni) |
3. | Povlaštena karta za službena vozila - izdaje se fizičkim ili pravnim osobama koje obavljaju gospodarsku djelatnost ili imaju sjedište na području grada, a imaju u vlasništvu službeno vozilo registrirano na pravnu ili fizičku (obrtnik) osobu | 250,00 kn mjesečno (za ulicu u kojoj je sjedište te jednu alternativnu ulicu u istoj zoni); 500,00 kn mjesečno za sve zone |
4. | Komercijalna mjesečna karta za sve građane | 500,00 kn mjesečno za sve zone |
5. | Povlaštena invalidska karta - izdaje se fizičkoj osobi koja posjeduje vjerodostojnu dokumentaciju o statusu invalida, ima prebivalište na području grada te ima u svom vlasništvu osobni automobil. |
300,00 kn godišnje za sve zone |
6. | Novinarska povlaštena karta - izdaje se pravnim i fizičkim osobama koje obavljaju novinarsku djelatnost | 50,00 kn mjesečno za sve zone |
Oslobođeni od naplate parkiranja | ||
1. | Vozila hitne pomoći, državni odvjetnici, vatrogasna vozila, vozila komunalnog i prometnog redarstva Grada Slavonskog Broda . | |
2. | Službena vozila MUP-a, za 12 mjesta ispred njihova sjedišta i službena vozila Državnog inspektorata, za pet parkirnih mjesta ispred njihova sjedišta | |
3. | Vozila s međunarodnom oznakom za invalide imaju besplatno parkiranje na svim parkirnim mjestima označenim za invalide, ukoliko se u vozilu nalazi osoba koja je nositelj oznake. | |
4. | Naplate parkiranja oslobođeni su dobrovoljni darivatelji krvi (muškarci sa 35 i više darivanja, žene sa 30 i više darivanja) koji imaju prebivalište na području grada Slavonskog Broda za jedno osobno vozilo u njihovom vlasništvu. |
Slavonski Brod je do 1. siječnja 2022. bio jedan od gradova sa najnižom cijenom parkiranja u Hrvatskoj
U lipnju prošle godine objavili smo članak u kojem smo analizirali treba li smanjiti cijenu parkiranja u Slavonskom Brodu. Istražili smo cijene parkinga u 30 najvećih hrvatskih gradova, uključujući sva županijska središta i Grad Zagreb. Tada smo predstavili podatke o cijeni parkinga (na razini jednog sata) u pojedinim zonama, zatim cijene dnevnih i mjesečnih karata za fizičke osobe (i/ili zaposlenike), kao i cijene povlaštenih godišnjih karata za stanare.
Cijena parkiranja u "najskupljoj zoni" naplate kod ovih 30 gradova kretala se od 40 kn/sat (Dubrovnik) pa do 3 kn/sat (osam gradova, uključujući i Slavonski Brod). Ako isključimo Dubrovnik iz analize, jer je cijena od 40 kn za jedan sat izvan svake kategorije, onda bi prosječna cijena jednog sata u "najskupljoj zoni" parkiranja osobnog vozila (za 29 gradova) iznosila oko 4,80 kn.
Cijene parkiranja u "drugoj najskupljoj zoni" parkiranja kod navedenih gradova (opet bez Dubrovnika) bila je od 10 kn/sat (Zadar) do 1,5 kn (ta najniža cijena je u Slavonskom Brodu - u 2. zoni cijena je bila 3 kn za dva sata parkiranja). Prosječna cijena jednog sata parkiranja osobnog vozila u „drugoj najskupljoj zoni" iznosila je oko 3,10 kn. Prosječna cijena dnevne karte 27 promatranih gradova (bez Dubrovnika, Daruvara i Siska) bila je oko 63 kn, dok je prosječna cijena mjesečne parkirna karte za fizičke osobe i/ili zaposlenike za 29 gradova (bez Dubrovnika) iznosila oko 159 kn.
Godišnja povlaštena karta stanare najviše se plaćala u Dubrovniku, Krapini, Splitu, Rijeci itd. Najnižu godišnju povlaštenu kartu plaćali su stanari u Čakovcu, Kutini, Novoj Gradiški, Pazinu, Križevcima, Virovitici i Velikoj Gorici. Do kraja 2021. godine, u Slavonskom Brodu stanari su plaćali povlaštenu kartu u iznosu od 100 kn mjesečno, pa je to iznosilo ukupno 1.200 kn godišnje, što je bilo među najvećim iznosima u Hrvatskoj. Prosječna cijena godišnje povlaštene parkirna karte za stanare za 29 gradova (bez Dubrovnika) bila je oko 684 kn.
U tom našem prošlogodišnjem članku naznačili smo kako su moguće greške u izračunu jer u slučaju kada je cijena izražena u rasponu „od-do" uzimali smo srednju vrijednost, što je u konačnici utjecalo na preciznu analizu. Najtočnije bi bilo kada bi u izračun uzimali točan broj parkirnih mjesta u svakoj zoni. Ali i iz same priložene tablice vidljivo je kakve su cijene parkiranja u navedenim gradovima, pa je lako uspoređivati ih međusobno.
Zašto je dobra vijest da je cijena parkiranja u Slav. Brodu u 0. zoni povećana 60 posto, a u I. zoni 266 posto?
Sukladno analiziranim podacima o cijeni parkiranja u 30 hrvatskih gradova, u navedenom članku smo zaključili kako prostora za korekcije tarifne politike sigurno ima, uvažavajući sve posebnosti sredine u kojoj se vrši naplata, uključujući i onečišćen zrak u Slav. Brodu. Tada smo predložili da se satna parkirna karta u 1. zoni poveća sa 3 kn/sat na 4 kn/sat, u 2. zoni s 3 kn za dva sata parkiranja na 4kn/2 sata, dok bi sve ostale kategorije mogle imati nižu cijenu, posebice stanari. Predlagali smo da se mjesečna karta za zaposlenike smanji sa 100 kn mjesečno, na diferencranu cijenu od 50 od 100 kn mjesečno. Također smo naveli da bi povlaštena karta za stanare mogla biti niža na način da se više ne plaća 100 kn mjesečno, nego, primjerice, 300-800 kn godišnje. Ovisno o primanjima stanara, pa smo predložili da umirovljenici plaćaju najmanje (300 kn godišnje, ili 25 kn mjesečno).
S obzirom na to da u centru Slavonskog Broda kronično nedostaju parkirna mjesta, posebice u blizini tri nebodera (sa 250 stanova) uz Korzo i Ulicu Petra Krešmira IV, povećanje cijene parkinga po zonama demotivirajuće djeluje za sve koji žele doći automobilom u uže središte grada. Posebice se to odnosi na Brođane koji do centra grada mogu doći pješice ili biciklom, jer je Grad Slavonski Brod zadnjih godinu dana izgradio preko 20 kilometara novih pješačkih i bicikističkh staza (ili traka).
Tako je zahvaljujući samo jednom EU projektu, za 22 milijuna kuna (s PDV-om), u Slavonskom Brodu prošle godine izgrađeno 16,5 kilometara nove biciklističke infrastrukture. Nije nam poznato u kojoj su mjeri odgovorne osobe u Gradu respektirali našu analizu kada su radili svoj izračun cijena parkiranja u Slavonskom Brodu (koji je u primjeni od 3. siječnja 2022. godine), ali je vidljivo kako su djelomično primjenili pristup koji smo mi predložili. Naime, povećana je cijena parkiranja po zonama na bazi jednog sata parkiranja, pa je tako došlo do povećanja u 0. zoni (bivša 1. zona) sa 3 kn/sat na 5 kn/sat (60 posto veća cijena), a u I. zoni (bivša 2. zona) sa 3 kn/2 sata na 4 kn/sat (266 posto veća cijena).
U slučaju da netko ne želi platiti 4 kn ili 5 kn za parking u centru Slavonskog Broda, vozač može svoje vozilo besplatno parkirati na Plavom polju (između Doma zdravlja i sjevernog ulaza u Tvrđavu Brod), ili uz Stadiona kraj Save. Obje lokacije udaljene su od Korza između 8 i 12 minuta hoda. To je slična udaljenost (oko 900 m) kao od Glavnog kolodvora (ili garaže u Importane centru) u do Trga bana Jelačića u Zagrebu.
Naime, projektom izgradnje infrastrukture u slavonskobrodskoj Tvrđavi uređene su njezine prometnice (ceste i staze), postavljena je rasvjeta i uređene telekomunikacije stoga je sada šetnja kroz jednu od najperspektivnijih kulturnih znamenitosti u jugoistočnoj Europi puno ugodnija nego ranije. Zbog postavljene rasvjete sjeverni ulaz u Tvrđavu više ne izgleda sablasno čak ni po noći.
Dramatična promjena u Slavonskom Brodu napravljena je smanjenjem povlaštene cijene parkiranja za stanare
Prije skoro pet godina (16. rujna 2017.) objavili smo članak pod nazivom Borcima za čist zrak - Skromni prilog za razmišljanje, moguće i djelovanje u kojem smo dali svoje prjedloge za smanjenje onečišćenja u Slavonskom Brodu. Naveli smo što, po našem mišljenju, mogu napraviti građani, Grad, Županija i Država kako bi se popravila kvaliteta zraka. Na taj članak podsjećamo iz razloga što smo tada predložili i da Grad poveća cijene parkiranja u centru grada, s ciljem demotiviranja građana da u centar dolaze osobnim vozilima. Naime, tada smo naveli kako je Slavonski Brod među gradovima s najjeftinijim parkiranjem u Hrvatskoj, ali i među gradovima sa ponajvećim zagađenjem zraka u RH. Na te prijedloge tada nije bilo negativnih reakcija, čak su komentari išli u smjeru da prijedlozi nisu ništa novo i da oni već postoje od ranije, ali da se ne provode.
Foto: Šetnja od Korza do Stadiona kraj Save, prema izračunu Google maps, traje od 11-12 minuta
Dramatična promjena u Slavonskom Brodu napravljena je smanjenjem povlaštene cijene za stanare jer, novom odlukom, mjesečna parking karta za stanare od 3. siječnja iznosi 50 kn, što je za 50 posto manje nego što je to bio slučaj ranije (100 kn). Ovim smanjenjem povlaštene cijene parkiranja za stanare te povećanjem cijene parkranja po zonama Grad Slavonski Brod je dramatično pogodovao Brođanima. Naime, sada stanari imaju mogućnost da za samo 50 kuna mjesečno parkiraju u ulici gdje stanuju (i u još jednoj ulici ako u njihovoj nema mjesta) i da ne brinu više toliko gdje će ostaviti svoje vozilo, a zbog povećanja cijene parkiranja po zonama poveća se i broj parkirnih mjesta dostupnih stanarima jer su sada ostali građani (Brođani i oni iz okolnih mjesta) manje motivirani da svojim vozilima dolaze u samo središte Slavonskog Broda.
Pozitivno je i ograničenje da stanari sa povlaštenim kartama mogu parkirati samo u ulici u kojoj stanuju te u još jednoj obližnjoj ulici, tako da ne mogu parkirati po cijeloj zoni za 50 kn mjesečno. U slučaju da je stanarima omogućeno parkiranje unutar cijele zone za 50 kn mjesečno onda bi takva odluka povećala promet u gradu i dodatno opteretila postojeće, ionako zagušene, parkirališne kapacitete. Parkiranje u cijeloj zoni bi u praksi, primjerice, značilo da netko tko živi u Ulici Huge Badalića i ima povlaštenu kartu kao stanar od 50 kn može parkirati bez dodatne naplate i na parkiralištu Klasije, kada ide na rekreaciju.
Kao što smo i ranije isticali, Grad Slavonski Brod mora prvenstveno brinuti o svojim građanima, a ne o onima koji u grad dolaze povremeno, stoga je povećanje cijene parkiranja na bazi sat vremena smanjilo prisutnost vozila u centru grada, što je rezultiralo većim brojem parkirnih mjesta za stanare, ali je doprinijelo i smanjenju onečišćenja u Slavonskom Brodu.
Cijena od 100 kn mjesečno za zaposlenike je demotivirala one Brođane koji rade u centru, a koji bi mogli na posao ići pješice ili biciklom, da parkiraju u blizini svoga radnog mjesta, što također dovodi do povećanja slobodnih parkirnih mjesta za stanare ili za one građane koji se kratko zadržavaju u blizini svoga odredišta (javne institucije, trgovine, ugostiteljski objekti i sl.)
Potrebno je značajno povećati parkirališne kapacitete u centru grada
Dakako, većom cijenom parkiranja i proširenjem zona naplate povećava se i prihod Ustanove za gospodarenje športskim objektima grada Slavonskog Broda koja ta sredstva treba koristiti za unapređenje gradske sportske infrastrukture. Ujedno se omogućava i smanjenje sufinanciranja ove ustanove od strane osnivača (Grad Slavonski Brod) što tu gradsku instituciju približava samoodrživom statusu. Smanjenjem gradskih sredstava za sufinanciranje Ustanove za gospodarenje športskim objektima oslobađaju se sredstva Grada Slavonskog Broda za ulaganje u unapređenje prometne infrastrukture, uključujući izgradnju novih parkirališnih kapaciteta, po uzoru na izvanulična parkrališta u Strossmayerovoj (105 mjesta) i u Naselju Slavonija I (38 mjesta).
Unatoč pozitivnim promjenama koje je za Brođane donijela nova cjenovna politika parkiranja primjećujemo kao je potrebno u gradu napraviti i reviziju starih parkirnih mjesta. Na više lokacija u centru Slavonskog Broda uočili smo da određena parkirna mjesta doprinose smanjenoj preglednosti u slučaju kada je potrebno uključenje u promet iz određenih sporednih ulica na glavnu ulicu. Naprimjer, to je slučaj sa uključivanjem iz Gajeve ulice u Ulicu Petra Krešimira IV, posebice kada je riječ o kretanju prema istoku (lijevi skretač). Slična je situacija i sa uključivanjem u promet iz Ulice Tome Skalice u Ulicu Petra Krešimira IV te iz ulice Đure Basaričeka, također, u ulicu Petra Krešimira IV.
Također, potrebno je voditi računa i o posebnim parkirnim mjestima za dostavna vozila, pa bi tako bilo dobro uz Korzo ostaviti nekoliko parkirnih mjesta isključivo za tu namjenu, dok taj prostor ne postane pješačka zona. A bilo bi dobro provjeriti i dimenzije parkirnih mjesta jer su na nekim mjestima ona uska, a na drugim predugačka.
Nekoliko smo članaka ranije objavili na temu povećavanja parkirališnih kapaciteta u centru Slavnskog Broda te smo u tom smislu dali i nekoliko prijedloga koji ne iziskuju velika ulaganja. Pisali smo kako, umjesto skupe podzemne garaže, povoljno i brzo do novih 150 parkirnih mjesta u centru, kao i o još jednoj lokaciji u centru Slavonskog Broda na kojoj može biti izgrađeno parkiralište sa 150-200 mjesta.
A da je potrebno značajno povećati broj parkirnih mjesta u užem centru grada potvrđuju nam i sami stanari nebodera uz Korzo koji navode da je sada došlo do apsurdne situacije. Oni svjedoče kako je smanjenje povlaštene mjesečne cijene parkinga za stanare rezultiralo puno većim interesom građana, koji žive u tom dijelu grada, za kupovinom karte po cijeni od 50 kn mjesečno, pa u kasnim poslijepodnevnim satima stanari vrlo brzo zauzmu sva parkirna mjesta uz Korzo. Oni koji, s posla, dođu do svojih zgrada u večernjim satima teško pronalaze slobodno parkirno mjesto. A posljedica je to i činjenice da mnogi vozači (koji tu ne žive) radije parkiraju par metara od odredišta na Korzu nego da svoj automobil ostave malo dalje, npr. na parkiralištu Klasije, ili kod Doma zdravlja.
S obzirom na to da vlada velika potražnja za parkirnim mjestom uz Korzo onih koji tu ne stanuju, postavlja se pitanje treba li još povećati cijenu parkiranja u užem centru grada, pa da sat vremena bude 10 kn, a ne 5 kn? Dakako, ovo je samo retoričko pitanje. Ipak, držimo da je rješenje za centar Slavonskog Broda u proširenju pješačkih zona te u povećanju parkirališnih kapaciteta na rubu te zone.
U svakom slučaju, učestalo "piskaranje" potpisnika ovoga uratka o parkiranju u Slavonskom Brodu rezultiralo je dodatnim troškovima za istoga. Zbog proširenja zone naplate, za razliku od stanara u Slavonskom Brodu, autor ovoga teksta plaća 100 kn mjesečno za povlaštenu zaposleničku parkirnu kartu. Netko bi rekao da radimo u korist vlastite štete. Valjda nije tako.
Od kada invalidne osobe placaju povlesteni cijenu parkiranja, jel njima nije dovoljno samo ona oznaka na autu i mogu parkirati samo na mjestima predviđena za osobe sa invakiditetom?
Gazda, samo deri! I zaposli još svojih. No mercy!