5605
Prikaza
6
Komentara
SLAVONSKI BROD – Nedostatak pješačkih staza na Šetalištu braće Radić u Slavonskom Brodu, uz južnu stranu Kazališno-koncertne dvorane "Ivana Brlić Mažuranić" i Gradske knjižnice, više puta smo spominjali kao problem toga prostora. Predlagali smo izgradnju staza zbog činjenice da vozači kada parkiraju svoja vozila paralelno uz kolnik moraju do Korza ići cestom ili po travnatoj površini. Posebice je otežana prohodnost za roditelje koji voze djecu u kolicima.
I dalje držimo kako je tamo potrebno izgraditi nove pješačke staze, ali ovom prigodom želimo dopuniti taj prijedlog. Naime, zbog puno puta spomenutoga problema koji se zove „Nedostatak parkirnih mjesta u centru grada" te opravdane najave Grada o micanju automobila iz nekoliko ulica u centru Slavonskog Broda, što može dovesti do problema pod nazivom „Kronični nedostatak parkirnih mjesta u centru grada", ovim člankom želimo dopuniti naš postojeći prijedlog.
Dakle, u Slavonskom Brodu na prostoru veličine oko 47.000 m2 koji je okružen na zapadu Vukovarskom ulicom, na jugu Šetalištem braće Radić, na sjeveru ulicom Petra Krešimira te na istoku Trgom Ivane Brlić Mažuranić danas postoji oko 250 parkirnih mjesta. Od navedenoga broja, oko 60 parkirnih mjesta nije u naplati i nalaze se između tri nebodera u kojima ima oko 250 stanova. Oko 190 parkirnih mjesta je u koncesiji Brod parkinga te su većinom smještena na Trgu Stjepana Miletića, uz Gradsku knjižnicu i uz objekt koji se nekada zvao Robna kuća „Vesna". Nekadašnja „Vesna" je u privatnom vlasništvo tvrtki koje su dugi niz godina u stečaju i taj objekt danas uglavnom zovemo „Ruglo na Korzu".
Parkirališna mjesta u najužem centru grada nisu dostatna ni za stanare
U razmatranje možemo uzeti i podatke da na ulazu u Tvrđavu Brod postoji oko 15 mjesta koja nisu u naplati te šezdesetak parkirnih mjesta uz zgradu uprave Brodsko-posavske županije u naplati Brod parkinga. Ukupno je to oko 320 mjesta za parking koja bi trebala biti dovoljna za vlasnike navedenih 250 stanova u tri nebodera. U slučaju da imaju jedan auto u svom posjedu, što je malo vjerojatno.
Vlasnike 250 stanova u tri nebodera muči i činjenica da 60-ak mjesta koja bi trebala biti isključivo za njih zlorabe zaposlenici obližnjih ustanova i tvrtki, ali i činjenica da ne postoji kriterij po kojemu uopće parkirati besplatno na tim mjestima, osim onoga „tko je brži, njemu djevojka". Stoga neki parkiraju besplatno uz zgradu, dok drugi moraju plaćati mjesečnu kartu za stanare u iznosu od 100 kn.
Kako je ovaj prostor od 47.000 m2 zapravo centar centra Slavonskog Broda jer je u blizini Tvrđave Brod i nekada najljepšeg kontinentalnog trga u Hrvatskoj, pa kao takav privlači brojne posjetitelje, potreba za dodatnim parkirališnim mjestima je velika. Potražnja za mjestom za parkiranje u ovome dijelu grada se značajno povećava tijekom događanja u KKD-u „IBM", pa je pravi izazov za 600-ak posjetitelja pronaći lokaciju za smještaj svoga „limenog ljubimca". A o velikm manifestacijama koje se organziraju na Korzu da i ne govorimo.
Od rekonstrukcije Korza, točnije zadnjih dvadesetak godina, postoje rasprave o opravdanosti izgradnje podzemne garaže u centru grada, pa tako i na zelenoj površini uz park na Trgu Stjepana Miletića. Nesporno je da bi podzemna garaža sa najmanje 300 novih mjesta u najvećoj mjeri riješila nedostatak parkirnih mjesta u centru grada. Pitanje je može li se uopće na toj lokaciji izgraditi garaža zbog blizine rijeke Save i nepredvidivih podzemnih voda, ali i zbog činjenice da bi takva investicija u startu iznosila od 40 do 50 milijuna kuna. Ne računajući cijenu budućeg održavanja. Prije potencijalnog i vrlo upitnog ulaganja u podzemnu garažu, potrebno je iskoristiti postojeće mogućnosti u centru Slavonskog Broda.
Evo kako povećati parkirališne kapacitete u centru centra Slavonskog Broda
Sada dolazimo do dopune našega prijedloga koji smo spomenuli na početku članka, a koji se odnosi na Šetalište braće Radić, točnije na pojas dug oko 170 metara uz KKD „IBM". Na tih 170 metara trenutno su, paralelno uz kolnik, označena 23 parkirna mjesta u naplati Brod parkinga.
Pomoću Geoportala izmjerili smo dimenzije površina uz kolnik te došli do zaključka da bi umjesto horizontalnog parkiranja (23 mjesta) trebalo napraviti koso parkiranje, što bi donijelo najmanje 27 novih parkirnih mjesta, pa bi tu bilo ukupno 50 mjesta za parking. Također, na prilazu Šetalištu braće Radić, iz pravca Trga Stjepana Miletića, na zelenoj površini moguće je izgraditi 10 novih parkirnih mjesta.
Naravno, ovakvo pozicioniranje parkirnih mjesta na Šetalištu podrazumijeva iskorištavanje zelenih površina. Konkretno oko 800 m2 zelene površine bi trebalo zamijeniti sa novim parkirališnim prostorom i novim pješačkim stazama. Od 5 do 7 metara u dubinu i od 30 d 170 metara u širinu taj prostor bi osvanuo sa novim asfaltiranim površinama. A niti Relja i Zmaj Ognjeni ne bi bili ugroženi ovakvim prijedlogom.
Iako nije najsretnije rješenje pretvaranje zelene površine u mjesta za parking, u ovome slučaju je puno veća dobit u stvaranju novih mjesta za parkiranje koja doprinose smanjenoj potrebi za kružnim kretanjem vozila u potrazi za slobodnim mjestima i posljedično smanjenu onečišćenja lebdećim i drugim česticama. Navedenom rekonstrukcijom prostora na Šetalištu braće Radića i Trgu S. Miletića dobilo bi se najmanje 37 novih parkirnih mjesta, dimenzija 2,5 X 5,5 metara.
Umjsto podzemne garaže, na dijelu zelene površine može se izgraditi izvanulično parkiralište
Dodatna parkirna mjesta, par stotina metara dalje prema istoku, mogu se dobiti iskorištavanjem dva gradska zemljišta. O potencijalu gradske čestice u Zajčevoj ulici, gdje je nekada bilo sjedište HDZ-a, za izgradnju 15-ak parkirnih mjesta već smo pisali. Iako neki smatraju da je „grijeh" ovo gradsko zemljište od 500 m2 koristiti za parking, pa i problematično za realizirati zbog blizine pješačkog prijelaza, držimo kako je svako novo javno parkirno mjesto dobrodošlo u svjetlu najave micanja vozila (koja nisu u vlasništvu stanara) iz najužeg centra grada.
U slučaju ukidanja 50-ak parkirnih mjesta iz Zajčeve (16 mjesta) i Mesićeve ulice (35 mjesta) morat će se izgraditi novi parkirališni kapaciteti na rubu te nove pješačke zone. U posljednjem broju Glasnika Slavonskog Broda najavljeno je povećanje broja parkirnih mjesta u ulici Ante Starčevića. Riječ je o uređenju gradske parcele veličine 700 m2 u blizini Pučke kuhinje i spomenika poginuloj djeci. Tu bi se moglo dobiti novih 20-25 mjesta za parking.
Najviše novih parkirnih mjesta (oko 70) u centru Slavonskog Broda moguće je dobiti iskorištavanjem oko 2.000 m2 zelene površine između Gradske knjižnice i navedena tri nebodera uz Vukovarsku ulicu i Ulicu P. Krešimira IV. Mogao bi se napraviti izvanulični parking u koji bi se ulazilo sa sjeverne strane te zelene površine. Naravno, za takvu intervenciju u "zelenom prostoru" potrebno je promijeniti Generalni urbanistički plan Slavonskog Broda, što je zapravo najsporiji dio cijele priče. Ostatak zelene površine bi se mogao pretvoriti u park, vodeći računa da Spomenik hrvatskim branteljima i dalje bude smješten u adekvatnom prostornom kontekstu, tj. da zbog novih stabala ne bude sakriven od očiju javnosti.
Obzirom da je izgradnja 105 parkirnih mjesta u Strossmayerovoj ulici koštala 1,5 milijuna kuna, a 38 parkirnih mjesta u naselju Slavonija I će biti izgrađeno za 600.000 kuna, možemo konstatirati da izgradnja novih 150 parkirnih mjesta u centru Slavonskog Broda ne bi trebala koštati više od 3 milijuna kuna, što je 7-10 puta jeftinije nego graditi podzemnu garažu sa 150 mjesta.
Dakako, ako se želi uvesti stvarne promjene i smanjiti onečišćenje u gradskom prometu, pored povećanja parkirališnih kapaciteta u centru Slavonskog Broda, nužno je i mijenjati tarifnu politiku, tj. mora se povećati cijena parkiranja te početi naplaćivati većinu javnih parkirališnih površina u centru koja su do sada bila besplatna. No, o tome ćemo pisati u posebnom članku.
A analiziranje koliko je realizacija navedenih prijedloga povoljna i brza te uopće provediva ostavljamo gradskoj upravi Grada Slavonskog Broda na prosudbu, a čitateljima na kritiku.
(nastavak prethodnog upisa) Spomenutim izmještanjem prigradskog prometa, koji danas tutnji ispred ulaza u tvrđavu dobila bi se nova parkirališna mjesta uz kolnik između kružnog toka i ulaza u tvrđavu (Vukovarska) također i uz Šetalište braće Radića sve do Mosta (uredilo... Prikaži sve bi se kao jednosmjerna ulica). To je nezanemarivi broj novih parkirališnih mjesta u središtu grada, uz tvrđavski prostor koji će s vremenom postajati sve atraktivniji kako se u njega budu dodavali novi sadržaji.
Jedna od mjera koja bi mogla donijeti ne mali broj parkirališnih mjesta u najužem središtu grada bila bi izgradnja kružnog toka na spoju Gupčeve i Široke ulice (P. Krešimira IV). Time bi se dokinuli trakovi za lijeve i desne skretače... Prikaži sve duž velikog dijela Široke i kratkog odsječka Gupčeve ulice čime bi se stvorio prostor za nova parkirališna mjesta uz rubove kolnika. Prema postojećem prometnom rješenju cijeli jedan trak Široke ulice, od Gupčeve do Trga pobjede, služi za ukras. Nakon toga Zajčeva i dio Mesićeve bi komotno mogle postati pješačka zona. S druge strane veliku zelenu površinu sjeverno od Koncertne dvorane ne bi trebalo dirati. Ona je ostatak nekadašnjeg tvrđavskog obrambenog pojasa. I tu bi možda trebalo ići korak dalje te bez milosti ukloniti dio Vukovarske ulice između ulaza u Tvrđavu i Šetališta braće Radića (zavoj), a sadašnji promet preusmjeriti na novu ulicu koja bi se izgradila s druge strane tvrđave. Taj ogromni ružni zavoj, kao i predimenzionirana Vukovarska (nekada Đ. Salaja), izgrađen je kako bi se olakšalo prijevoz ugljikohidrata cisternama iz rafinerije u B.B. No nakon izgradnje ZVC i novog GP-a, to je ostao simbol barbarske devastacije tvrđavskog prostora budući da zavoj prelazi preko mjesta gdje je nekada stajao istočni bastion hornwerka. Bastion bi se nakon toga mogao rekonstruirati čime bi se dobio izvanredni vidikovac uz obalu Save.
To su vrli urbanisti, arhitekti i građevinarci iz SBPlusa zakljucili da bi to tu moglo biti jer i njima pase da sto blize autom dodju do redakcije.
Zelene površine u centru pretvarati u parking, ne dolazi u obzir! Ima dovoljno mjesta za parkiranje na Klasijama, ali teško je prošetati se 100 metara. Svi bi najradije da parkiraju ispred stola na Korzu na kojem ispijaju kave, ali to... Prikaži sve se tako ne radi u većim gradovima.
Oni strucnjaci Peter Tot Djerdj i Sudar su grcevito optuzivali rafineriju kao jedinu koja zagađuje zrak u SB i borio se za njezino gasenje ili uvođenje plina, kad sam im se ovdje u komentarima usprotivio i napisao da rafinerija cini... Prikaži svei jedan mali dio zagađenja a najvece zagađenje je granicni prijelaz i kamioni koji cijelu noc rade u mjestu kad je zima i gust promet u centru grada onda je pocela pljuvacina....neki dan ga slusam kad su ga pitali oko zagađenja a rafinerija ne radi vec godinu dana onda je poceo namatati i mucati kako eto sad moraju vidjeti odakle dolazi zagađenje pa ovo pa ono....lezilebovici osnovali udrugu, mlate lovu i pridaju muda pod bubrege neukom narodu i kad ga vidim u gradu to cu mu u facu i reci....nek idu kopati krumpire bit ce korisniji.