2350
Prikaza
1
Komentar
SLAVONSKI BROD - Unazad par tjedana, sukladno vremenskim mogućnostima, cestari su krenuli u obilježavanje horizontalne signalizacije na državnim i gradskim cestama u Slavonskom Brodu. Iako se radi o redovnim aktivnostima cestara, po nalogu Grada Slavonskog Broda i Hrvatskih cesta, vidljivo je kako su donedavno brojne uzdužne i poprečne oznake na kolnicima bile u vrlo lošem stanju, a neke su još uvijek potpuno neprepoznatljive. To se posebice odnosi na pješačke prijelaze u centru grada gdje je i promet najgušći.
Horizontalna signalizacija podrazumijeva pune, isprekidane i dvostruke crte, crte zaustavljanja, crte za obilježavanje prednosti prolaza, graničnike, pješačke prijelaze, prijelaze biciklističke staze preko kolnika, strelice, polja za usmjerivanje prometa, crte usmjeravanja, razne natpise itd.
O kvaliteti horizontalne signalizacije u Slavonskom Brodu dala je mišljenje i Policijska postaja Slavonski Brod u godišnjem Izvješću o stanju sigurnosti na području grada u 2018. godini: "Obilježavanje prometnica vodoravnom signalizacijom za koju smatramo da je loše kvalitete ili je loše izvedena i postavljena, bez dovoljno retroreflektirajućih tvari, te se događa da već nakon nekoliko dana poslije obilježavanja ista nije vidljiva, što je vrlo značajno na pješačkim prijelazima, zonama škola, te mjestima rezerviranim za osobe s invaliditetom."
Sredinom travnja poslali smo upit gradskoj upravi Grada Slavonskog Broda kako bismo se informirali o horizontalnoj signalizaciji u gradu, s naglaskom na "zebre" (pješačke prijelaze) u centru. Iz gradske uprave su nam odgovorili kako se za označavanje pješačkih prijelaza na području Slavonskog Broda koristi bijela boja „Ekosignol" te da se obnavljanje horizontalne signalizacije obavlja svake godine u proljeće, nakon zimskih uvjeta na cestama. Signalizacija se dodatno po potrebi obnavlja i u jesen pred početak školske godine.
Iz gradske uprave naglašavaju da čak i kada dođe do oštećenja horizontalne signalizacije, uslijed djelovanja niskih temperatura, soli i padalina za vrijeme zimskih mjeseci, na svim prometnicama postavljena je i vertikalna prometna signalizacija koju vozači moraju poštivati.
Na naš upit koliki je trošak obilježavanja pješačkih prijelaza, dobili smo odgovor kako je tijekom 2018. godine Grad Slavonski Brod, u sklopu redovnog održavanja nerazvrstanih cesta, za obnavljanje pješačkih prijelaza utrošio oko 160.000,00 kn, a obnova signalizacije izvršena je isključivo bojanjem. Ističu kako je riječ o boji koja je po pitanju kvalitete i zaštite okoliša u skladu sa svim europskim normama.
Kako bojanje nije jedini način obilježavanja horizontalne signalizacije već je ono moguće i na druge načine, kao na primjer postavljanjem hladne i tople plastike, poslali smo upit na adrese više izvođača u Hrvatskoj kako bismo saznali okvirne cijene obilježavanja pješačkih prijelaza.
Iz samo jedne tvrtke su odgovorili na naš upit i prema njihovom cjeniku obilježavanje jedne zebre košta oko 200 kn/kom ako se boja asfaltnom bojom, cijena zebre s hladnom plastikom je oko 3.360,00 kn/kom, a cijena zebre s termoplastikom je oko 2.200,00 kn/kom. Također su nam rekli kako je vrijeme postavljanja za 50 raskrižja (zebre, strelice, crte i ostalo) 10 dana ako se boja, a ako se postavlja plastika najmanje 20 dana.
Prema navedenim podacima dolazimo do toga da je razlika u cijeni, između bojanja i postavljanja plastike, 10-18 puta. Je li taj međuodnos realan ili ne teško nam je reći, ali po podacima pribavljenim od jednog od proizvođača (boje, plastika...) saznali smo kako je za jedan kvadrat zebre potrebno 0,6 kg boje ili 4 kg plastike.
Za ilustraciju, u vojvođanskom gradu Bečeju (veličine Đakova) u Srbiji nekoliko pješačkih prijelaza je obilježeno debeloslojnom hladnom plastikom kako bi se poboljšala vidljivost po mraku i kiši i to po cijeni šest puta skupljoj od običnog bojanja "zebri". Grad je dobio garanciju na pet godina za hladnu plastiku dok je na bojanje garancija samo 6 mjeseci.
Prema brojnim dostupnim informacijama danas se prednost, kada je kvaliteta i dugotrajnost u pitanju, u obilježavanju horizontalne signalizacije daje hladnoj plastici u odnosu na bojanje, a eventualne prednosti i nedostatke, u praksi, je lako provjeriti probnim postavljanjem hladne plastike na nekoliko pješačkih prijelaza u gradu Slavonskom Brodu.