5194
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD - Mladi zrakoplovni modelar Arijan Hucaljuk iz Slavonskog Broda proteklog je ljeta načinio pravi pothvat. U samo mjesec dana obranio je naslov svjetskog prvaka u "staroj” i osvojio prvo Europsko prvenstvo u novoj kategoriji. Kako sam objašnjava, u oba slučaja jedrilicom se upravlja uz pomoć radija, ali razlika je u načinu starta. Bolji poznavatelji prilika u ovom sportu znaju da je u kategoriji jedrilica koje se u zrak dižu uz pomoć sajli (F3J) Hucaljuk već dulje vrijeme vladar svjetskog neba, a sada je pokazao da je najbolji i u letenju uz pomoć elektromotora (F5J). Na Svjetsko prvenstvo u F3J kategoriji u Brasovu (Rumunjska) Arijan je došao kao prvi favorit i opravdao očekivanja.
– Bez lažne skromnosti mogu reći da je sve išlo svojim tokom. Obranio sam tu titulu na prilično uvjerljiv način. Konkurencija je bila jaka, došli su svi najbolji iz cijelog svijeta, ali dobro sam se pripremio i na kraju osvojio naslov. Imali smo tamo svakojake vremenske uvjete tako da ste morali biti uistinu vrlo dobro pripremljeni da odletite sve kako treba – kaže Arijan.
Brođanin je konkurenciju naviše rušio na preciznosti u slijetanju, no precizan je bio i u duljini leta. Naime, strogim pravilima ovog sporta propisano je da letjelica mora što više vremena provesti u zraku, ali unutar zadanog roka od 15 minuta. Svako prekoračenje vremena kažnjava se negativnim bodovima.
U bugarskoj Dupnici, pak, sve je za Arijana bilo novo. Kategorija u kojoj se nikada prije nije okušao na velikom natjecanju za njega je bila nepoznanica. Osim toga, europska i svjetska prvenstva održavaju se tijekom cijelog tjedna i teško se kroz sve to vrijeme održati na vrhunskom nivou. Pa ipak, stvar je odradio besprijekorno.- Uvjeti u Dupnici bili su izrazito teški, vjetar je puhao svaki dan brzinom od deset metara u sekundi. Nije se bilo lako prilagoditi tomu, osobito zato što u Hrvatskoj najčešće letimo bez vjetra. Bilo je zanimljivo. U F3J kategoriji treba se što brže otkačiti sa sajle, a opet postići što veću visinu, dok u F5J kategoriji treba na što nižoj visini ugasiti motor. Nije isto kada se motor ugasi na 20 ili na 200 metara - objašnjava Arijan. Ovim neobičnim i kod nas pomalo egzotičnim sportom Slavonac se počeo baviti kad su mu bile samo četiri godine. Putovao je i još uvijek putuje na natjecanja širom Europe, Azije i Afrike. Teško da u Hrvatskoj postoji sličan primjer sportaša koji toliko dug niz godina tako suvereno vlada europskim i svjetskim borilištima.
Kako to da se pronašao baš u aeromodelarstvu?
- Komplicirano je, ali i veoma zanimljivo ostati u zraku i tražiti ta topla strujanja koja se ne vide, nego se moraju osjetiti. Volim ptice i letenje, oduvijek sam tu na aerodromu i to je bio neki prirodan i logičan izbor - odgovara 25-godišnjak. Ispočetka mu je modele pravio tata, a kasnije je njegov rad i potencijal prepoznala jedna privatna tvrtka iz Bugarske, inače vodeći proizvođač zračnih jedrilica u svijetu, koja ga već 13 godina sponzorira i prati na natjecanjima. Bez te podrške ne bi mogao opstati jer treba uzeti u obzir da je aeromodelarstvo veoma skup sport.
- Jedrilice su visokosofisticirani proizvodi, napravljene su isključivo od karbona i jedna košta oko dvije tisuće eura - dodaje.
Arijan je lani diplomirao na Fakultetu elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija u Osijeku, a sada s tatom pokušava razviti biznis s prodajom jedrilica i bespilotnih letjelica. Milivoj kaže da Arijana nikada nije zanimala ona Coubertinova "važno je sudjelovati". On, ako ide na natjecanje, želi pobijediti, a u tome mu pomažu i otac i majka.
- Za vrhunski rezultat u sportu iznimno je važna potpora obitelji. Bez toga je teško bilo što postići. Osim toga, Arijan ima karakter pobjednika! To je naslijedio od majke koja je jako uporna, puno mu pomaže i nikada se ne predaje. Prenijela je na njega te svoje osobine i on zato priznaje samo pobjede. Drugo mu je mjesto jednako bezvrijedno kao četrdeset i drugo - ponosan je Milivoj.