Što učiniti s dobro uhodanim poslom kad shvatite da je vrijeme za mirovinu? Osim prepuštanja u ruke obiteljskih nasljednika, postoje i druge mogućnosti. O svim opcijama poduzetnici su danas imali priliku čuti više na zanimljivoj CTR-ovoj radionici.
SLAVONSKI BROD - Zanimljivu radionicu organizirao je danas u Slavonskom Brodu Centar za razvoj Brodsko posavske županije. Primarno, cilj je bio odgovoriti na pitanje - što s poduzećem nakon povlačenja vlasnika iz biznisa.
Naime, prijenos poslovanja veliki je izazov za europske poduzetnike i procjenjuje se da mu trećina poduzeća ne pristupa na pravi način, zbog čega se na području Europske unije godišnje gubi čak 600 tisuća radnih mjesta.
Tema prijenosa poslovanja posebno je važna za Hrvatsku zbog velikog broja poduzetnika koji su u poslovnu avanturu krenuli 1990-ih, a sada se približavaju umirovljenju. Bez obzira na to planiraju li prijenos poslovanja na djecu, zaposlenike ili prodaju poduzeća nekom trećem, riječ je o složenom i dugotrajnom procesu koji traži odgovarajuću podršku. Poduzetnicima sa svog područja danas ju je pružio CTR, u dvorani Hrvatske gospodarske komore - Županijske komore u Slavonskom Brodu.
Dubravka Mirković
Foto: Ž.G.
- Ovu temu smatramo izuzetno bitnom za naše poduzetnike. Radionica je namijenjena svima koji razmišljaju o prijenosu vlasništva ili prodaji poduzeća. U Europskoj uniji oko 450 tisuća poduzeća godišnje prolazi kroz taj proces. Nažalost, svega jedna trećina poduzetnika to odradi na adekvatan način. Stoga će dr.sc. Mirela Alpeza danas održati radionicu. Dugi niz godina se bavi upravo temom obiteljskih poduzeća i prijenosa poslovanja, a od 2011. godine je direktorica tvrtke CEPOR za razvoj politike malih i srednjih poduzeća. Vjerujemo da će njezina znanja i iskustva poslužiti našim poduzetnicima u daljnjim planovima. Konkretno, današnje su teme 'Izazovi održivosti obiteljskih poduzeća kroz generacije', 'Priprema i planiranje prijenosa poslovanja', 'Nasljeđivanje, prodaja i drugi modeli prijenosa poslovanja' te 'Analiza primjera iz prakse i diskusija'. - kazala je Dubravka Mirković, voditeljica CTR-ovog Odjela za pripremu i provedbu EU projekata za razvoj gospodarstva i jačanje konkurentnosti, naglasivši pritom kako prijenos poslovanja traje nekoliko mjeseci pa je poduzetnicima iznimno bitna podrška institucija poput CTR-a.
'Čitavom je društvu u interesu da privatnici dobro izaberu'
Hrvatska je poduzetnička klima i dalje pomalo konzervativna. Nasreću, u ovom području nije potrebno 'izmišljati toplu vodu'. Dovoljno je vidjeti kako i što rade drugi.
- Istražujući tu temu, vidjeli smo iskustva zemalja koje imaju puno dužu tradiciju u poduzetništvu i privatnom vlasništvu. Vidjeli smo da se tamo poduzeća ne prenose isključivo na djecu jer imate puno djece koja imaju druge interese i obrazovanje.
Mirela Alpeza
Foto: Ž.G.
Tada je za poduzetnike koji se približavaju mirovini, posebno bitno donijeti dobru odluku o tomu što napraviti s poduzećem. Cilj današnje radionice je potaknuti vlasnike malih i srednjih poduzeća da razmišljaju o tome, da na vrijeme počnu osluškivati i razgovarati sa članovima obitelji kako bi znali što oni misle, sa zaposlenicima,... kako bi pronašli dobar model njihove izlazne strategije iz poduzeća. U razvijenijim zemljama, najčešći model je prodaja poduzeća. Samo u 30 posto slučajeva poduzeće se prenosi na djecu, a u 40 posto se prodaje - najčešće važnim zaposlenicima, drugim poduzećima iz iste industrije ili poduzetnicima početnicima. Nažalost, kod preostalih 30 posto dođe do likvidacije - čak i u razvijenim zemljama gdje postoje svi mogući oblici institucionalizirane potpore poduzetnicima... što i nama daje razlog da se zabrinemo jer u pitanju su brojna radna mjesta, nekomu je to poduzeće bilo dobavljač za nešto, od nekoga je ono kupovalo, državi je plaćalo porez,... Društvu je u interesu da privatnici nađu i izaberu dobro rješenje. - pojasnila je dr.sc. Mirela Alpeza, redovna profesorica na Ekonomskom fakultetu u Osijeku i direktorica CEPORa – Centra za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća u Zagrebu.
'Ako djeca ne žele naslijediti poslovanje, poduzetnici to ne trebaju gledati kao poraz'
Zbog brojnih mogućnosti koje nudi suvremeni život, između ostalog i u području obrazovanja, nasljeđivanje obiteljske tvrtke više se ne podrazumijeva samo po sebi. Dobro je, stoga, razmotriti druge pozitivne opcije.
- U razvijenim zemljama se često događa prodaja između roditelja i djece. Dakle, prisutan je razgovor o novcu. Dakako, to nije jednako kao u slučaju kad se poduzeće prodaje nepoznatoj osobi koja je došla s tržišta. Smatra se da je za poduzetnike, nakon prijenosa poslovanja na članove obitelji, druga najbolja opcija prijenos poslovanja na postojeće zaposlenike jer je tada velika šansa da će se poduzeće nastaviti razvijati u istom smjeru te da će prijašnji vlasnici u to i dalje moći biti barem djelomično uključeni. Dio poduzetnika želi prenijeti odgovornost i obvezu vođenja poduzeća na nekog drugog, ali ne nužno i napraviti rez pa da više s poduzećem nemaju nikakve veze. Neki, na primjer, žele ostati uključeni dan ili dva tjedno i to, naravno, puno lakše mogu dogovoriti sa zaposlenicima. Takvi dogovori obično uključuju 'popuste' ili drugačije načine otplate. - kazala je Mirela Alpeza.
Foto: Ž.G.
Ni poljoprivreda nije pošteđena promjena u modernom svijetu. Djeca sve rjeđe žele nastaviti tradiciju obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava.
- Poljoprivreda, kao i druge djelatnosti, ima problem da mladi možda preferiraju neke druge poslove koji im se više sviđaju ili koji su lakši. Jednako je to, dakle, izazov za sve sektore, a puno toga ovisi o obitelji i vrijednostima. Kolega Boris Vukić dobro je rekao da svi mladi ljudi imaju stotinu mogućnosti za to što mogu postati u životu, a djeca čiji roditelji imaju poduzeće imaju 101 mogućnost. Nije jednostavno da prevagne baš ta jedna opcija, ali možda nije ni nužno. Upravo smo o tomu pričali danas. - dodala je profesorica Alpeza.
Današnja je radionica održana u okviru projekta „Razvoj mreže poduzetničkih potpornih institucija (PPI) putem Hrvatske agencije za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (HAMAG-BICRO) – Faza 2“ – BOND 2, čiji je cilj doprinijeti povećanju razine poduzetničkih aktivnosti stvaranjem povoljnijeg poduzetničkog okruženja u svim regijama Republike Hrvatske te na taj način osigurati stabilan rast i razvoj cjelokupnog gospodarstva.
Počela je u 10 i trajala do 14 sati. Sudjelovanje na CTR-ovoj radionici za sve je zainteresirane bilo besplatno.
Sudionici radionice CTR-a
Foto: Ž.G.