AP/SBplus
3960
Prikaza
2
Komentara
SLAVONSKI BROD - Ova je godina u Slavonskom Brodu, uz ostalo, i u znaku sto godina metaloprerađivačke tradicije započete davne 1921. godine, kada je na inicijativu Aleksandra Ehrmanna, osnovana Prva jugoslavenska tvornica vagona, strojeva i mostova iz koje se kasnije razvio Đuro Đaković. Danas u krugu Industrijske zone Đuro Đaković živi i radi 16 tvrtki, a u Đuro Đaković Grupi, kao ostatku nekadašnjeg diva, je pet društava. Upravo Đuro Đaković Grupa u iščekivanju je restrukturiranja, a dokle se s tim došlo i hoće li Grupa preživjeti stogodišnjicu razgovarali smo s predsjednikom Uprave ĐĐ Grupe Hrvojem Kekezom.
SBplus: Kakva je trenutna situacija kada je u pitanju restrukturiranje ĐĐ Grupe?
Hrvoje Kekez: Ponovio bih ono što sam rekao i zadnji puta, a to je da je u ovoj našoj priči vrijeme ključni faktor, jer da nije onda bih vam se mogao već pohvaliti da je proces završen. Vrijeme ide, uletjeli smo bili u godišnje odmore i sve to je usporilo određene aktivnosti. Konkretno aktivnosti komisije u Bruxelles, pa i sve ostale čimbenike.
Nekakva osnovna pravila su da programu restrukturiranja, u kojem su uključene državne potpore, je da minimalna investicija bude barem u visini državnih potpora ili više. I zbog toga je komplicirana situacija i zbog toga je unutra Europska komisija. Ja bih rekao da u ovom trenutku svi rade svoj posao po meni dobro i nigdje nismo zapeli. Ništa nije stalo, ali ide dosta sporo.
SBplus: Preuzeli ste tvrtku s golemim teretom duga od oko 600 milijuna kuna. Je li to sada donekle riješeno te kolika je sreća zapravo to što imate potencijalnog partnera koji je ušao i u vlasničku strukturu?
Što se tiče same bilance, kada se odobri od strane Bruxellesa trebalo bi ići sve svojim tijekom jer je sam program restrukturiranja napravljen, u suradnji s investitorom, koji ima neke svoje planove što u budućnosti promijeniti, i državom kao netko prema kome smo mi išli sa svom tom dokapitalizacijom. Programom restrukturiranja će se sve stabilizirati i ići na bolje.
SBplus: Iako je bila izvozni adut svejedno je generirala gubitke, no upravo je proizvodnja vagona sada donekle popravljena.
Hrvoje Kekez: Jako puno je tu napravljeno. S jedne strane nova uprava Specijalnih vozila, krenula je s optimizacijom, i jako puno je napravila. S druge strane imamo investitora, koji je sa skoro 19 posto u vlasništvu. Oni svakodnevno rade i pomažu nam na optimizaciji s njihovim gotovim rješenjima tako da je jako puno napravljeno i bez njih i sa njima, da bi se prvo došlo do nule, a onda i pozitive.
SBplus: Ove godine rezultat koji ste objavili je gubitak, no kažete da to nije presudno u procesu u kojem se nalazite.
Hrvoje Kekez: Bez obzira na to što mi napravili sve dok se ne odrade promjene u restrukturiranju ĐĐ Grupa je prezadužena i sama ta prezaduženost, s kamatama koje ona nosi, je veliki teret. Tako da i kad napravimo sve ono da sam proizvodni nalog nosi svoju dobit, to ne može o biti dugoročno održivo s ovim zaduženjima koja jesu i koja će se naravno većim dijelom ispeglati procesom restrukturiranja. Dug nije narastao. Daljnjih zaduživana nije bilo, a postojeće obveze smo izmirivali redovito tako da se on ne povećava. Vodi se računa o svakoj lipi.
SBplus: Kada se očekuje odgovor iz Bruxellesa?
Hrvoje Kekez: Optimistično bi bilo da od Bruxellesa nešto saznamo i riješimo u naredna dva tri tjedna, pesimistično bi bilo da to bude u mjesec do 45 dana. Kada se to desi, nakon toga slijede, mi bar očekujemo to kao sljedeći korak, nekakve odluke na sjednici Vlade, a onda puno koraka kako bi se sve moglo odraditi u skladu sa smjernicama Europske komisije, u skladu sa zakonom, u skladu sa burzom, dakle kako bi se sve ispoštovalo. No to je sve ispred nas malo dalje u odnosu na ovo što čekamo sada.
SBplus: Sto godina je metaloprerađivačke industrije u Slavonskom Brodu. Hoće li ona kroz ĐĐ Grupu na kraju i preživjeti?
Hrvoje Kekez: Hoće, hoće.
SBplus: Idući tjedni su odlučujući.
Hrvoje Kekez: Cijeli proces, da bi se završilo s ulaskom investitora, će trajati sigurno tri četiri mjeseca, a sam program restrukturiranja, u kojem mi moramo izaći na nekakav plus, razviti se i organizirati, je predviđeno da traje tri godine pri čemu će Europska komisija i država pratiti svaki naš korak i voditi računa da ne odemo u krivom smjeru. Jer ako vi ne izađete na onaj zacrtani put onda se raskidaju ugovori i onda se zna što ide dalje. Dakle prvo Bruxelles, pa država, a onda će sve ovo dalje biti pod manjim pritiskom i strahom. Ima puno posla, ali neće biti veliki pritisak
SBplus: Je li državi važno da sačuva svoj dio vlasništva koji je sada manji od 20 posto?
Hrvoje Kekez: Ja bih rekao da se nadam da je državi prije svega važno da sačuva vojni program u Đuri Đakoviću, a samo vlasništvo to treba ostaviti njima. Naime vi imate dosta primjera i u Hrvatskoj, a vani još i više, gdje država surađuje s firmama u vlastitoj državi koje imaju vojni program a da pri tom da jesu, ali i da nisu u vlasništvu. Ja mislim da u SAD-u sigurno 95 posto firmi koje rade vojni program baš nemaju vlasništva od strane države, što ne mora značiti ni da je dobro ni da je loše, ali tako funkcionira.
SBplus: Vratimo se Česima, koji su sigurno dobro pročešljali tvrtku. Još su tu što znači da su i dalje zainteresirani?
Hrvoje Kekez Oni su i dalje jako zainteresirani. Oni su radili određena preuzimanja odnosno ulaganja, dokapitalizacije u Češkoj i tamo su spasili Tatra kamione, najpoznatije kamione na svijetu koje su oni izvukli iz propasti. Danas je to firma koja je najcjenjeniji brend u Češkoj. Istovremeno su u njihovom gradu uložili jako puno novaca u fakultete, muzeje škole u sport, dakle u gradu u kojem su kupili Tatru. Mislim da je nama malo olakšavajuća činjenica to što su oni kroz ovo kroz što sada prolaze s nama, čekanja, papirologija, administracija, prošli na neki način i u svojoj državi gdje također administracija ide sporo. Dakle, nisu odustali i dalje su zainteresirani. Oni i dalje tvrde da je ovdje potencijal u iskustvu radnika i inženjera, da ovdje postoje određeni temelji koje oni vide kao potencijal i koje treba iskoristiti. Mi vjerujemo i sada da je ono D.D. ispred naziva firme ACQUISITION A.S. koja je nama sada 19 postotni vlasnik, zapravo Đuro Đaković ACQUISITION A.S..
Izgleda da je i taj Kekez kao stožer za Covid, jedno priča, drugo radi, a treće misli. "Što se tiče same bilance, kada se odobri od strane Bruxellesa trebalo bi ići sve svojim tijekom jer je sam program restrukturiranja napravljen,... Prikaži sve u suradnji s investitorom, koji ima neke svoje planove što u budućnosti promijeniti, i državom kao netko prema kome smo mi išli sa svom tom dokapitalizacijom. Programom restrukturiranja će se sve stabilizirati i ići na bolje." Koga se tu laže? Radnike, uprave, čitatelje ovih nebuloza? Godinama restrukturiranja, bolje reći otpuštanja radnika uprave samo isisavaju lovu za svoje privatne derneke. Pitajte Mazala s kime je slavio kad je otišao u Zagreb nakon što su ga ovdje smijenili? Svi članovi bivših uprava su bili tamo. Hajde vi tzv. novinari, pokrenite se, nemojte samo ići niz rijeku, utopiti ćete se. Istražite kako to direktor ĐĐ IR vozi 2 službena auta, ni to Kekez ne zna, ali zato ga čeka da dođe u ĐĐ Grupu, a radnike na ulicu. Stvarno ste si radnici svašta dozvolili u vašem životu.