SLAVONSKI BROD - Mada i domaći i gosti koji se voze slavonskobrodskim ulicama znaju reći kako im se „često zavrti u glavi od kružnih tokova“, tim su prometnim rješenjem zaboravljeni stari problemi brojnih ranije opasnih gradskih raskrižja. Gupčeva ih sada ima dva, Vukovarska tri, a Zrinska i Svačićeva četiri. Ukupno ih je u gradu oko dvadesetak, a Grad je najavio izgradnju novih - primjerice, na križanju Gupčeve i Krešimirove.
Vozila koja ulaze u kružni tok moraju ustupiti prednost vozilima koja su već u kružnom toku, što u vidu sigurnosti podrazumijeva: pravovremeno smanjiti brzinu kretanja, po potrebi zaustaviti se i fazu uključivanja izvesti bez izazivanja opasnosti ili smetnji drugim vozilima.
No, mada su se pokazali kvalitetnim prometnim rješenjima jer - osim što, kako im samo ime kaže, omogućuju bolju protočnost vozila i semaforima neometan tok kolona - ujedno i usporavaju promet na dionicama gdje su vozači ranije slabo poštovali ograničenje brzine.
No, naš čitatelj - iziritiran neznanjem vozača - u javljanju redakciji apelirao je na nešto sasvim drugo vezano za rotor iliti kružne tokove. Uvijek spremni na edukaciju, želju mu ispunjavamo te u nastavku donosimo članak o tomu kako se vozi/prolazi takvim križanjima te koje su najčešće greške.
„Kružnim tokom prometa ili tzv. rotorom promet se odvija kružno u smjeru suprotnom od kretanja kazaljke na satu. Kružni tok je označen vertikalnom prometnom signalizacijom tj. prometnim znakom izričite naredbe: 'kružni tok kretanja', a može imati jednu ili više prometnih traka.
Kružni tokovi grade se u cilju povećanja sigurnosti prometa. Kako bi se smanjio broj mogućih točaka doticanja vozila, kod nepreglednih i nepravilnih raskrižja te je kod istih smanjen rizik od sudara vozila i povećana je protočnost prometa.
Na ulazu u kružni tok uz navedeni prometni znak obično se postavlja i prometni znak 'nailazak na cestu sa prvenstvom prolaza'. Vozila koja ulaze u kružni tok moraju ustupiti prednost vozilima koja su već u kružnom toku, što u vidu sigurnosti podrazumijeva: pravovremeno smanjiti brzinu kretanja, po potrebi zaustaviti se i fazu uključivanja izvesti bez izazivanja opasnosti ili smetnji drugim vozilima.
Prilikom uključivanja vozila u kružni tok vozač nema obavezu uključivanja pokazivača pravca obzirom da je smjer vožnje jasan. U kružnom toku vozila koja zadržavaju smjer ravno (kružno kretanje) i svoju prometnu traku, imaju prednost!
Izuzetno, promet može biti reguliran bez prometnog znaka “nailazak na cestu sa prvenstvom prolaza”, npr. sa svjetlosnom signalizacijom (semaforima) ili drugim prometnim znakovima te se u tim slučajevima primjenjuju opća pravila prvenstva prolaska, a u skladu sa postavljenom signalizacijom.
Kada se približavate raskrižju sa kružnim tokom, neophodno je da:
– na vrijeme uočite znakove za vođenje prometa ispred kružnog toka
– planirate svoju vožnju i donesete odluku o kretanju prema vašem odredištu (na kojem dijelu kružnog toka ćete se isključiti)
– izaberete odgovarajuću prometnu traku, a po potrebi prestrojite se pravovremeno i sigurno (provjerite ostatak prometa putem vozačkih ogledala/“mrtvog kuta“, u odgovarajućem trenutku uključite pokazivač smjera)
– prilagoditi brzinu kretanja te ustupiti prvenstvo prolaza vozilima koja se kreću kružnim tokom (ako u raskrižju ne vrijedi pravilo desnoga ili pak prometnom signalizacijom nije na drugi način reguliran promet).
Kod isključivanja vozila iz kružnog toka potrebno je pratiti uvjete u prometu oko vašeg vozila, pravovremeno uključiti desni pokazivač smjera kretanja te obratite pozornost na opasnost od ometanja smjerova vožnje.
U slučaju više traka unutar kružnog toka, a isključujete se iz lijeve prometne trake u kružnom toku, posebno treba obratiti pozornost na vozila u desnoj jer ista mogu nastaviti vožnju u kružnom toku.
Spomenuto prestrojavanje izvesti samo ako ste sigurni da vozila iz desne prometne trake skreću desno. Ako gustoća prometa ne dozvoljava isključenje, ne isključujte se, provezite još jedan krug i obavite radnju sigurno u slijedećem pokušaju. Kod isključivanja iz kružnog toka prometa treba ustupiti prednost prolaska pješacima i biciklistima koji prelaze izlaznu cestu (npr. sastavni dio kružnog toka su biciklistički i pješački prijelaz), stoga zaboravite naglo kočenje.
1. Sudar na ulazu u kružni tok
Najčešći prometni prekršaji događaju se prije samog ulaska vozila u kružni tok kretanja. Osoba koja ulazi u kružni tok provjerava lijevu stranu prometa, kreće, ali ponekad naglo zaustavlja vozilo jer nije sigurna u nesmetan ulazak i moguće oduzimanje prednosti prolaska vozila koje se već nalazi u kružnom toku. Naglo kočenje izaziva nalet vozila koje dolazi iza jer je osoba iz dolazećeg vozila već pripremna za ulazak u kružni tok, a pogled i pažnja usmjereni ulijevo. Stoga oprez i prvenstveno gledajte ispred sebe prije zaustavljanja svog vozila!
2. Sudar zbog loše procjene
Prilikom ulaska u kružni tok morate dobro procijeniti brzinu vozila u kružnom toku, njihov položaj u traci, mogućnosti vašeg vozila i vaše vozačke vještine.
Savjet: Ulazite u kružni tok i dalje prateći položaj i brzinu vozila koja su u dolasku!
3. Sudar zbog nepoznavanja prometnih propisa i sigurnosnih pravila
Vozila koja zadržavaju smjer i svoju prometnu traku, imaju prednost. Vozila koja su u srednjoj traci i izlaze iz kružnog toka, vozače može zbuniti. Uvažavaju mišljenje da zbog isprekidane trake prema izlazu mogu izaći s prednošću prolaska. No dakako, u krivu su!
Savjet: Obrnuta situacija od prethodno navedene – ako ste u desnoj prometnoj traci i nastavljate ravno (ravno znači nastaviti kružiti kružnim tokom), pazite na vozila u srednjoj prometnoj traci! Pratite svoju traku i budite koncentrirani na izlaske, ali i druga vozila unutar kružnog toka. Pogledajte video!
Izvor: Automobili.hr
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
N1kola_Skejdz22.09.2023. u 09:58
Osobno nemam nista protiv kruznih tokova. Jedino, smatram da bi inzenjeri trebali prilikom izrade tih istih kruznih tokova malo vise povesti brigu gdje postavljaju pjesacki prijelaz. Pjesacki bi trebao biti postavljen tako da se barem jedno vozilo moze pribliziti samom... Prikaži sve ulasku u kruzni tok i koncentrirati na ukljucivanje a ne da jos pored prometa u kruznom toku moras paziti i na pjesake. A isto tako bi se barem jedno vozilo onda moglo iskljuciti iz kruznog toka i stati da propusti pjesake a ne da kada vozilo propusta pjesake zaustavi promet u kruznom toku. Isti problem s pjesackim prijelazima imamo i na dosta raskrizja gdje je sve nabijeno u 5 metara prostora i potpuno nepregledno.
-