1140
Prikaza
0
Komentara
ZAGREB - Dana 24. rujna, u utorak, je u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture potpisan ugovor o implementaciji novog sustava naplate cestarine, izvještavaju na službenim stranicama Ministarstva. Ugovor vrijedan 79.913.480,52 eura bez PDV-a financira se iz sredstava Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, a cilj mu je uvesti beskontaktnu naplatu cestarina na svim hrvatskim autocestama pod upravom Hrvatskih autocesta (HAC), Bina Istre i Autoceste Zagreb–Macelj. Radovi na ovom povijesnom projektu trebali bi biti dovršeni u roku od 24 mjeseca, s planiranim puštanjem sustava u rad nakon ljeta 2026. godine.
- Današnjim potpisom ugovora konačno krećemo u realizaciju ovog povijesnog projekta, koji će označiti prekretnicu za cjelokupni sustav autocesta u Hrvatskoj i način njihovog korištenja. To je jedan od najvažnijih projekata u posljednje vrijeme jer obuhvaća najveći broj ljudi koji će imati direktne koristi od uvođenja novog sustava naplate cestarine. - izjavio je Butković.
Boris Huzjan, predsjednik Uprave HAC-a, naglasio je značaj ove promjene.
- Potpisivanjem ovog ugovora, vrijednosti gotovo 80 milijuna eura, ulazimo u novo razdoblje naplate cestarine u slobodnom protoku vozila, bez zaustavljanja na naplatnim kućicama, čime će se povećati i protočnost prometa. - izjavio je Huzjan.
Novi sustav bit će temeljen na dvije ključne tehnologije – ALPR (automatsko očitavanje registarskih oznaka) i DSRC (naplata putem ENC uređaja). ALPR tehnologija koristit će se za povremene korisnike lakih vozila, dok će DSRC biti namijenjen korisnicima ENC uređaja, osobito za teška vozila treće i četvrte kategorije, za koja će ENC uređaj biti obavezan.
Predviđa se da će testiranje sustava trajati četiri mjeseca, tijekom kojih će paralelno funkcionirati novi i postojeći sustav. Tijekom tog razdoblja, vozila će moći prolaziti bez zaustavljanja, čime se povećava protočnost i smanjuje mogućnost gužvi na naplatnim točkama.
Projekt u Hrvatskoj zajednički provode slovačka tvrtka SkyToll i češka TollNet, obje članice ITIS Holdinga, koji ima bogato iskustvo u sličnim projektima diljem Europe. Predsjednik Uprave ITIS Holdinga Matej Okáli izjavio je kako je njihova tvrtka već uspješno implementirala slične sustave u Češkoj, Sloveniji, Austriji i Slovačkoj.
- U Hrvatskoj želimo pokazati da SkyToll i TollNet mogu donijeti nova inovativna rješenja i glatku implementaciju temeljenu na provjerenoj tehnologiji i bogatom iskustvu. - izjavio je Okáli.
Osim toga, novi sustav naplate cestarina bit će kompatibilan s Europskim elektroničkim sustavom naplate cestarine (EETS), čime će vozači imati fleksibilnost i mogućnost korištenja istog uređaja u različitim europskim zemljama.
Za vozače osobnih vozila, važno je napomenuti da će ENC uređaji koji se trenutno koriste nastaviti raditi i u novom sustavu. Oni vozači koji odaberu naplatu putem automatskog očitanja registarskih oznaka morat će se prethodno registrirati putem web portala, mobilne aplikacije ili prodajnih partnera poput benzinskih postaja.
Implementacijom ovog sustava očekuje se značajno povećanje protočnosti prometa, smanjenje gužvi te poboljšanje kontrole naplate cestarine. ENC uređaji za teška vozila treće i četvrte kategorije bit će obavezni, dok će korisnici lakih vozila imati izbor između ENC uređaja ili automatskog očitanja registarskih oznaka.
Konačno, početak uvođenja novog sustava označit će i kraj naplatnih kućica, a dio radnika koji su u njima radili bit će prekvalificiran za nove pozicije unutar sustava ili će otići prirodnim putem, najavio je Boris Huzjan. Završetak radova predviđen je za dvije godine, a sustav će u potpunosti zaživjeti do kraja 2026. godine.