5943
Prikaza
1
Komentar
SLAVONSKI BROD - Kako bi putnički prijevoz hrvatskim željeznicama ponovno dobio smisao, potrebne su promjene. Ponajprije je nužna modernizacija pruga koja će vlakovima omogućiti i/ili dozvoliti postizanje veće brzine kretanja. Samo na taj način bit će moguće putnike ponovno nagovoriti na putovanje vlakovima koji zasad glase za nepouzdane, netočne i zastarjele.
U tu je svrhu HŽ Infrastruktura prije nekoliko godina izradila (i) idejno rješenje za modernizaciju pružne dionice Okučani-Slavonski Brod-Vinkovci, duljine nešto veće od 131 kilometar. Ta bi modernizacija brzinu vožnje trebala povećati s trenutnih sto do 120 kilometara na sat na 160 km/h. Kroz kolodvore Sibinj i Slavonski Brod, vlakovi sada prolaze brzinom od tek 75 km/h. Posljednji je put u prugu na toj relaciji ulagano prije više od tri desetljeća, a radovi najavljeni idejnim rješenjem uistinu su golemi i sveobuhvatni.
Kako smo pisali ranije, podrazumijevaju ukidanje pojedinih kolodvora te njihovo pretvaranje u stajališta. Na dionici Okučani-Vinkovci, od sadašnjih dvanaest, trebalo bi biti zadržano sljedećih šest kolodvora: Nova Gradiška, Nova Kapela-Batrina, Slavonski Brod, Donji Andrijevci (otpremništvo), Strizivojna-Vrpolje, Vinkovci. Ostali dosadašnji kolodvori (Staro Petrovo Selo, Oriovac, Sibinj, Garčin, Stari Mikanovci, Ivankovo) bit će ukinuti u tehnološkom smislu te prenamijenjeni u stajališta.
Krajem 2020. godine objavljena je i Studija utjecaja na okoliš o kojoj je javnost raspravljala u prvoj polovici ove godine. Upravo u njezinu „netehničkom sažetku" pojavljuju se neke zanimljive informacije.
Primjerice, podatci o tomu da se na dionici Okučani-Vinkovci nalazi osam podvožnjaka ispod željezničke pruge te da ih je baš sve potrebno obnoviti. Među njima su navedena i četiri slavonskobrodska podvožnjaka (Osječka, Gupčeva, Zagrebačka-Budainka, brza cesta-Brodski Varoš), mada je onaj u Osječkoj dovršen i otvoren tek 2016. godine. No, u tom dijelu Studije nije precizirano na kakvu se konkretno obnovu misli u svakom pojedinačnom slučaju.
Kako će biti ukinuti brojni željezničko-cestovni prijelazi, problem prolaska vozila i pješaka bit će riješen izvedbom denivelacije, odnosno, izgradnjom novih podvožnjaka i nadvožnjaka. Kada je u pitanju područje Brodsko-posavske županije, novi podvožnjak predviđen je u mjestu Malino (Općina Oriovac), dok će se graditi daleko više novih nadvožnjaka i to na lokacijama Dragalić, Prvča, Zapolje, Staro Petrovo Selo, Siče, Seoce, Kuti, Slobodnica, Klis, Zadubravlje, Garčin, Sapci, Donji Andrijevci, Perkovci, Mikanovci i Vođinci.
Koliki će biti obujam planiranih radova najbolje prikazuje kratki opis svega namjeravanog.
- Obnavlja se gornji i donji pružni ustroj (remont pruge): kompletna zamjena kolosijeka, demontiraju se postojeći kolosijeci, uklanja se postojeći zastorni i tamponski materijal, ugrađuju se novi tamponski slojevi i novi zastorni materijal, ugrađuju se nove tračnice na novim betonskim pragovima. Neki kolodvori se ukidaju (6 kolodvora), a kolodvori koji se zadržavaju (6) se rekonstruiraju, kako bi se postigle tražene duljine većine kolosijeka od 750 m. U kolodvorima se grade novi peroni, pothodnici i nadstrešnice. Sva stajališta se rekonstruiraju. Uklanjaju se postojeće uređene površine i grade se novi bočni peroni duljine 200 m i visine 0,55 m iznad GRT-a. Za vezu perona grade se novi pothodnici, ili se omogućuje pristup iz obližnjeg podvožnjaka. Uklanjaju se postojeće stajališne zgrade. Postojeći mostovi se rekonstruiraju ili se grade novi. Postojeći propusti se uklanjaju i grade se novi, uglavnom većeg otvora i potrebne nosivosti. Većina željezničko-cestovnih prijelaza u razini se ukida i planira se izvedba denivelacija podvožnjacima (2 nova podvožnjaka) ili nadvožnjacima (16 novih nadvožnjaka), te gradnja 15 novih pothodnika (12 pješačka i 3 biciklističko-pješačka). Obnavlja se postojeći i gradi novi odvodni sustav, u vodozaštitnim zonama izvodi se kontrolirani sustav odvodnje. - stoji u dokumentu HŽ Infrastrukture.
Procijenjena vrijednost svih radova je četiri milijarde kuna, a do potpune provedbe projekta ona će zasigurno višestruko porasti. S obzirom na to koliko će godina biti potrebno za provedbu tog kapitalnog prometnog projekta, moguće je kako će tada već uistinu biti potrebna obnova brodskog podvožnjaka u Osječkoj ulici.