2474
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD - U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture 29. rujna 2020. godine potpisan je Sporazum o održavanju i rekonstrukciji cestovnih mostova na državnoj granici između Hrvatske i Bosne i Hercegovine.
Potpisani dokument podrazumijeva da će se više pažnje kada je u pitanju održavanje posvetiti i mostu u Slavonskom Brodu, smještenom na koridoru M17.2 BiH/ DC53 RH koji prelazi preko korita rijeke Save, a koji je jedan od najprepoznatljivijih simbola grada.
Mostu je potrebna gotovo svakodnevna 'briga'
Sporazumom su uređeni zajednički odnosi, poput aktivnosti povezanih s očuvanjem funkcionalnosti i trajnosti mosta, sigurnosti prometa, razmjerne podjele troškova rekonstrukcije i obnove te osnivanja zajedničkog radnog tijela koje će biti zaduženo za provedbu utvrđenih odredbi.
Ugovor su u ime Vlade Republike Hrvatske i Vijeća ministara Bosne i Hercegovine potpisali ministar mora, prometa i infrastrukture, Oleg Butković te ministar komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine, Vojin Mitrović.
Bosna i Hercegovina u tekuće održavanje mostova na godišnjoj razini planira uložiti 200.000 KM, dok su dodatna sredstva osigurana proračunom BiH (oko dva milijuna KM za narednih pet godina).
Na tom se mjestu mostovi grade već duže od 140 godina
Nažalost, pješaci godinama uočavaju i upozoravaju na 'boljke' dijela brodskog mosta namijenjenog njima. Podne rešetke na nekim su dijelovima već značajno oštećene i djeluju nesigurno. Vozači, pak, muku muče s anomalijama asfalta i 'valovitom' cestom oštećenom gustim teretnim prijevozom koji bi, po otvorenju mosta u Svilaju, trebao u cijelosti biti preseljen na taj dio Brodsko-posavske županije. O 'sitnim' tragovima 'zuba vremena', poput hrđe - nepotrebno je govoriti.
Burna povijest osobina je većine mostova preko rijeke Save pa tako i slavonskobrodskog. Više o njoj saznali smo iz teksta 'Obnova graničnih mostova na Savi', Branka Nadila, pisanog za 'Građevinar'.
Već 1879. na tom je mjestu izgrađen stalni most za željeznički i cestovni promet koji je, u vrijeme njemačkog napada, 1941. godine, minirala i srušila jugoslavenska vojska. Potom je obnovljen, ali je i dalje bio česta meta savezničkih zračnih napada pa je ponovno srušen krajem Drugog svjetskog rata. Zamijenio ga je ubrzo provizorni most od čelične rešetkaste konstrukcije s potporama od drvenih jarmova.
Iz sigurnosnih razloga, od 1957. do 1961. godine građen je novi most, a izvođač čelične konstrukcije bila je, dakako, tvrtka Đuro Đaković iz Slavonskog Broda. Armiranobetonske dijelove i donji ustroj izvela je Mostogradnja iz Beograda. Most je bio dug 525 metara. Ovisno o tomu koji se njegov dio mjerio, bio je širok 15 ili 16,5 metara.
Posljednje rušenje tijekom Domovinskog rata
Novi rat donio je i nove probleme za most. Oštećivan je u više navrata od rujna 1991. do listopada 1992. godine. Prvo veće oštećenje u Domovinskom ratu nastalo je kada je na mostu izgorjela autocisterna puna goriva. U svibnju 1992. godine most je bombardiran i tada su znatno oštećeni elementi čeličnog sklopa. U listopadu iste godine više nije bio upotrebljiv jer je srušen krajnji raspon uz riječni otok i dva armiranobetonska raspona uz široki stup na adi.
Most je obnovljen iz donacije USAID-a (United States Agency for International Development) Bosni i Hercegovini. Izvođenje radova USAID je povjerio američkoj tvrtki Parsons koja je radove ustupila kozorciju naših izvođača. Voditelj je bila tvrtka Đuro Đaković Montaža.
Radovi su započeli u ožujku 1999., a završeni su u ožujku 2000. Ugovorena cijena obnove cijelog mosta bila je 9.520.065 njemačkih maraka.
Otad pa do danas na mostu nisu rađeni značajniji zahvati osim standardnog 'održavanja'.
Most 'traje' već dva desetljeća, a 'gaze' ga mnogi
O važnosti mosta preko Save u Slavonskom Brodu, najbolje govori statistika Policijske uprave brodsko-posavske za cijelu 2019. godinu:
„Tijekom 2019. godine je preko graničnih prijelaza zabilježeno prometovanje 11.303.962 osobe što je povećanje za 9,3% u odnosu 2018. godinu. Od ukupnog broja prelazaka, evidentirano je 5.011.862 prelaska državljana trećih zemalja, 4.854.183 prelaska hrvatskih državljana i 1.437.917 prelazaka državljana EU. Promatrajući prometovanje vozila zabilježeno je ukupno: 4.025.405 osobnih automobila što je za 3,4% više nego u 2018. godini, 520.631 teretno vozilo što je povećanje za 9,2%, te 71.147 autobusa što je u odnosu na 2018. godinu povećanje za 0,8%. Na graničnim prijelazima odbijeno je 1267 ulaza strancima u Republiku Hrvatsku (2018. godine odbijeno je 1430 ulaza) i 314 izlaza od kojih se 136 odnosi na odbijanje izlaza strancu."
Koronavirus je tijekom 2020. godine 'skinuo' znatan dio tereta s mosta, dijelom i zbog toga što su tijekom nekoliko mjeseci državne granice bile zatvorene ili se 'preko' njih moglo samo pod posebnim uvjetima.
Sporazumom će biti održavani i drugi mostovi na području Brodsko-posavske županije
Uz onaj preko Save u Slavonskom Brodu, jučer potpisani Sporazum se također odnosi na održavanje i rekonstrukciju sljedećih cestovnih mostova na zajedničkoj državnoj granici, od kojih su neki također na području Brodsko-posavske županije:
most u Brčkom/Gunji na M14.1 BiH/ DC 214 RH, preko korita rijeke Save,
most kod Orašje/Županje na M1.8 BiH/DC55 RH, preko korita rijeke Save,
most kod Šamca/Slavonskog Šamca na M17 BiH/DC7 RH, preko korita rijeke Save,
most kod Gradiške/Stare Gradiške na M16 BiH/DC5 RH, preko korita rijeke Save,
most kod Dubice/Jasenovca na M14 BiH/DC47 RH, preko korita rijeke Save i Une,
most u Novom Gradu/Dvoru na M4 BiH/DC6 RH, preko korita rijeke Une,
most Kozarska Dubica/Hrvatska Dubica preko korita rijeke Une,
most kod Velike Kladuše/Maljevac preko rijeke Maljevac i
most u mjestu Tržačka Raštela, preko rijeke Korane.
Koliko će odgovorni za održavanje poštovati slovo novog Sporazuma kada je u pitanju most preko Save u Slavonskom Brodu, narednih ćemo godina pratiti, a vjerujemo kako će ih i dojave čitatelja u tome dodatno potaknuti.