/ 35
3234
Prikaza
0
Komentara
SVILAJ (BiH) - Danas je konačno pušten promet mostom koji povezuje bosanskohercegovačku i hrvatsku stranu obale rijeke Save kod dvaju Svilaja. To se dogodilo više od godinu i pol dana nakon završetka te impozantne građevine. Uz visoke uzvanike iz Republike Hrvatske te Bosne i Hercegovine, otvorenju mosta nazočila je predsjednica Europske komisije, Ursula von der Leyen.
- Kakav poseban trenutak. Sretna sam što danas mogu biti ovdje. Ovaj most na još jedan način povezuje zapadni Balkan i Europsku uniju. Unija je uložila 25 milijuna eura u ovaj most, ali daleko je važniji simbol i esencija ovog projekta - gradnja mostova između ljudi, kultura, zemalja. To je krucijalno za skorašnju budućnost. BiH pripada Europskoj uniji. To je naš zajednički interes i, rekla bih, sudbina. Prelazak ovog teškog, ali prekrasnog mosta, zaslužuju sve žrtve prošlosti i mladi koji žele živjeti europski san. Mi ćemo biti na tom putu s vama i podupirati vas - kazala je danas Ursula von der Leyen, čime je otkrila i podatak kako je konačna vrijednost mosta premašila prvotno ugovorenu cijenu radova od 22,3 milijuna eura.
Izgradnja mosta počela je u rujnu 2016. godine, a zbog problema poput odlaska Viadukta u stečaj i visokih vodostaja rijeke Save, radovi su završeni godinu dana nakon planiranog termina. Most je bio gotov u svibnju 2020., a te iste godine u srpnju je prošao Tehnički pregled. Granični prijelaz s hrvatske strane savske obale izgrađen je još 2019. godine. No, promet mostom nije mogao biti pušten dok nisu završeni pristupna cesta i granični prijelaz s bosanskohercegovačke strane. A onda je trebalo čekati i kategorizaciju tamošnjeg prijelaza. No, sada je sve to iza svih koji će narednih godina koristiti prednosti prometovanja novim mostom.
- Sretan sam što danas, zajedno sa svima vama, svjedočim završetku izuzetno važnog i impresivnog projekta za naše dvije zemlje, što svjedočimo zajedničkom uspjehu naših zemalja. Malo je ovako velikih projekata koje smo realizirali, a da s nama nisu bili prijatelji iz Europske unije. Pokazali smo da imamo dovoljno znanja, vještina i hrabrosti za ovako važan projekt. Izgradnja i najmanjeg mosta bilo gdje u svijetu, simbol je povezivanja. U most je ugrađena ogromna želja za povezivanjem građana s obje strane rijeke Save. Ta želja često je mnogo važnija od betona i čelika. Dugo smo čekali ovaj most, ali nikad nismo pomislili na odustajanje. - kazao je predsjedatelj Vijeća ministara Bosne i Hercegovine, Zoran Tegeltija., najavivši kako će građani preko mosta moći danas od 16 sati.
Konstrukcijski most sastoji se od šest stupišta, spregnute čelične konstrukcije i betonske ploče. Glavni raspon preko rijeke Save širine je 130 metara. U rasponsku konstrukciju ugrađeno je 5,3 tisuće tona čelika. Uz to, u gornji ustroj rasponske konstrukcije ugrađeno je i deset tisuća kubika betona, a u donji ustroj oko 20 tisuća kubika. Most, dugačak 660, a širok 29 metara, ima po tri vozna traka širine tri i pol metra u oba smjera, zaštitni prometni pojas od pola metra s obje strane te betonsku monolitnu pješačku stazu širine 0,75 metara. Dva usporedna objekta povezana su mrežom.
Most je dio koridora VC, kojim će u konačnici biti stvoren prometni tok od Mađarske kroz Hrvatsku i BiH do Luke ploče. Koridor je to koji će biti na korist cijele regije i za koji se očekuje da bi mogao donijeti nove razvojne mogućnosti za ovo područje. Prema nekim najavama kompletan koridor VC mogao bi biti gotov do 2025. godine. No, i bez njega most i povezanost RH-a i BiH od velike su važnosti za Hrvatsku:
- Nalazimo se uz jednu od najljepših rijeka koja ujedno predstavlja i najdulju prirodnu granicu između dvije susjedne države. Otvaramo još jedan most koji nas spaja, još jednu poveznicu Bosne i Hercegovine s Europskom unijom. Danas moramo biti zadovoljni da je ovaj projekt realiziran zajedničkom suradnjom i uz pomoć Europske unije. - kazao je predsjednik Vlade Republike Hrvatske, Andrej Plenković.
Ono zbog čega je otvorenje ovoga mosta važno za Slavonski Brod jest činjenica da će većina teretnog prometa s graničnog prijelaza Slavonski Brod-Brod sada biti preusmjerena upravo na Svilaj. S obzirom na to da most ima po tri vozna traka širine tri i pol metra u oba smjera, jasno je kako će i u vrijeme blagdanskih gužvi i godišnjih odmora, mnogi putnici sada koristiti Svilaj umjesto Slavonskog Broda. Sve to utjecat će na smanjenje prometa u blizini grada i kroz njega, što za sobom povlači i čišći zrak. Zato ne čudi da su Brođani s nestrpljenjem dočekali puštanje prometa ovim mostom.