Marketinški i reklamni trikovi dizajnirani su, osmišljeni i oblikovani kako bi na zakonski način prevarili kupce, ušli u njihovu podsvijest i djelovali na njihove potrošačke navike.
SLAVONSKI BROD - O tomu kako nas trgovci i prodavači svakodnevno varaju i potkradaju, SBplus pisao je OVDJE, kada su izjave za portal dali brojni Brođani koji su primijetili kako na blagajni često prođu skuplje nego što su namjeravali jer cijena s polica ne odgovara onoj na računu.
- Nedavno sam u jednom trgovačkom centru kupila vagane suhe šljive s naznačenom cijenom od 13.87 kuna, a na računu je naplaćeno 18,56. U drugom trgovačkom centru istaknuta cijena šećera bila je 4,19 kuna, a naplaćena je 5,59 ili za salvete, primjerice, račun je također bio uvećan 4 kune...Godinama nisam uopće provjeravala račune uvjerena da je sve propisno odrađeno. No, svakodnevno slušanje primjedbi i komentara prijatelja, susjeda, rođaka o sličnim situacijama navelo me da ih počnem kontrolirati, što gotovo uvijek završi s nerviranjem. - svoje iskustvo s novinarkom SBplus-a tada je podijelila jedna Brođanka.
Od takvih se slučajeva teško zaštititi ne poznajemo li svoja ljudska i potrošačka prava.
Sljedeći tjedan diljem Hrvatske obilježavaju se Dani potrošača, a svi Brođani koji žele znati više o svojim pravima, pozvani su da 9. ožujka od 14 do 18 sati dođu u trgovački centar City Colosseum gdje će ih edukatori i savjetnici podučiti kako uzmaknuti pred primamljivim ponudama i trikovima trgovaca.
Ironično, podučavat će ih to upravo u meki potrošačkih prijevara jer se u brojnim trgovinama centra kupci svakodnevno susreću s trikovima na koje je lako pasti. Možda će na taj način edukacija brodskih potrošača biti upotpunjena primjerima iz prakse koji će savjetnicima ovako biti nadohvat ruke.
Do edukacije najavljene za sljedeći petak, nije naodmet ponoviti gradivo o vašim pravima kao kupcu proizvoda:
Ako se proizvod ne može popraviti trgovac vam treba predati
isti takav novi proizvod. U slučaju da ga više nema u ponudi ili tome slično, može
vam ponuditi proizvod sličnih karakteristika ili ako vam to ne odgovara, dužan
je izvršiti povrat plaćene cijene proizvoda.
Kada je kupljeni proizvod neispravan ili ne funkcionira kako
bi trebao, obratite se izravno trgovcu od kojeg ste kupili proizvod sa
zahtjevom da vam ga popravi
Trgovcu, koji odbija zamijeniti proizvod ispravnim nakon
višekratnih bezuspješnih pokušaja otklanjanja nedostatka, potrebno je uputiti
pisani prigovor s opisom u kojem navodite koliko puta je proizvod bio na
servisu. Također, u prigovoru istaknite kako zahtijevate novi ispravan proizvod
(ili sličan proizvod) ili povrat plaćene cijene proizvoda.
Prilikom kupovine proizvoda ili usluga izvan poslovnih
prostorija trgovca (razne prezentacije u domu potrošača, domu drugog potrošača
ili radnom mjestu potrošača) ili od trgovačkih putnika koji su se pojavili na
vašim vratima, imate pravo odustati u
roku od 14 radnih dana od kada ste potpisali ugovor. Odustajanje potvrđujete
pisanom obavijesti.
Bez obzira na to što ste proizvod kupili na sniženju,
rasprodaji ili akciji, imate pravo na ostvarenje potrošačkih prava kao da ste
ga kupili po redovnoj cijeni, osim ako se radi o robi s jasno istaknutom greškom.
Ako kupljeni proizvod nema materijalnih nedostataka, možete
se obratiti trgovcu i zamoliti ga da vam proizvod zamijeni za novi ili vrati
novac, ali trgovac to nije dužan učiniti. Zamjena proizvoda zbog toga što se potrošač
predomislio je dobra poslovna praksa trgovca, a ne obveza iz zakona.
Te i brojne druge savjete poslušajte u Tjednu potrošača i pripremite pitanja za ovu jedinstvenu priliku informiranja o današnjim trgovačkim praksama.