AP/SBplus
783
Prikaza
3
Komentara
SLAVONSKI BROD - Nacionalna javnost u zadnje je vrijeme donekle doznala da se u Slavonskom Brodu, gradu za koji bi se nacionalni mediji zainteresirali uglavnom nakon vijesti o zagađenju iz bosanskobrodske rafinerije ili kakvoj okrutnoj crnoj kronici, ipak događa i neka kultura. I to ne neka, već kvalitetna, promišljena i sustavna, dostojna bogate kulturne tradicije ovog grada i okolice. Stoga je tportal u ovotjednom Kulturnom roštilju dao priliku Romani Tekić, ravnateljici Galerije umjetnina u Slavonskom Brodu, ustanovi koja upravlja većinom kulturnih prostora u gradu, predstaviti što se to na polju kulture posljednjih godina događa u ovom usnulom gradu na Savi. Razgovor je objavljen na tportalu te ga u nastavku prenosimo u cijelosti.
Prije svega, molimo vas da nam ukratko približite svoje djelovanje. Kada ste preuzeli Galeriju umjetnina i kakve programe provodite?
Na čelu Galerije umjetnina grada Slavonskog Broda sam od 2018. godine. Od preuzimanja funkcije posebnu pažnju usmjerili smo na razvijanje suradničkih i uključivih modela kulturnih programa. U tom smo periodu uspješno proveli dva EU-ova projekta: Galerokaz (2018.-2020.), usmjeren na primjenu pripovjedačkih i lutkarskih vještina u muzejsku edukaciju, te Vidim, čujem, osjećam umjetnost (2021.-2023.), a koji je obuhvatio kulturne sadržaje prilagođene osobama s invaliditetom. Oba su projekta u potpunosti sufinancirana iz europskih strukturnih fondova.
Djelatnost Galerije uključuje četiri stalna muzejska postava, organizaciju brojnih izložbi, glazbenih i edukativnih programa, a sve s ciljem približavanja kulture široj javnosti. Posebno ističemo prostor Kuće Brlić, koji razvijamo kao interdisciplinarni centar za književnu i kulturnu interpretaciju baštine Ivane Brlić Mažuranić, te Kuću tambure kao glazbeni segment naše ponude.
Svaka podustanova ima specifičnu misiju i način rada: Galerija Ružić i suvremenici fokusira se na likovnu umjetnost i stalni postav donacije Branka Ružića, Dom Dragutina Tadijanovića ima naglasak na književnu i arhivsku baštinu, Kuća Brlić funkcionira kao interpretacijski centar posvećen Ivani Brlić Mažuranić, a Kuća tambure bavi se glazbenom baštinom, edukacijom i promocijom tamburaške glazbe. Koordinirati četiri programske koncepcije, osigurati pravilan raspored događanja i uskladiti timove u različitim prostorima predstavlja značajan izazov.
Budući da Galerija pokriva širok spektar umjetničkih praksi, izazov je privući i zadržati različitu publiku, od najmlađih do najstarijih. Izložbeni i muzejski programi moraju biti prilagođeni i stručnoj i široj publici, a edukativni sadržaji moraju biti interaktivni i privlačni djeci i mladima.
Uz to, važno je kontinuirano razvijati nove strategije prezentacije sadržaja - od klasičnih izložbi i predavanja do digitalnih i multimedijalnih formata koji mogu proširiti doseg ustanove.
S obzirom na to da se ustanove nalaze na različitim lokacijama, koordinirana promocija svih aktivnosti ključna je da bi posjetitelji bili informirani i motivirani za sudjelovanje. Potrebno je ulagati u digitalne strategije, društvene mreže i suradnje s turističkim zajednicama da bi se povećala vidljivost programa. Osim toga, suradnja s medijima, lokalnim institucijama i školama doprinosi boljoj integraciji kulturnih sadržaja u zajednicu.
Upravljanje ovako kompleksnom ustanovom izuzetno je zahtjevno, ali istovremeno nudi velike mogućnosti za kreativno oblikovanje kulturne scene grada. Potrebno je balansirati između administrativnih, organizacijskih, financijskih i kreativnih izazova, uz istovremenu brigu o baštini i inovativnim pristupima. Ravnatelj mora imati viziju, strateško planiranje i sposobnost povezivanja različitih kulturnih disciplina da bi Galerija umjetnina ostala dinamičan centar kulturnog života Slavonskog Broda.
Galerija godišnje zabilježi preko 17 tisuća posjetitelja, a naš model sudioničkog upravljanja i kontinuirano unapređenje sadržaja potvrđuju da predstavlja važno središte kulturnog života grada i regije. - rekla je Tekić za tportal.
Prijeđimo na aktualnu temu: Zadobili ste pozornost nacionalne javnosti nesretnim povodom, poslije obračuna lokalnog portala koji se umalo prelomio preko koncerta grupe ŽEN u vašoj organizaciji. Nakon što se situacija slegnula, možete li se osvrnuti na sam koncert i cijelu aferu koju je izazvao?
Doista, nesretan povod doveo je do toga da se nacionalna javnost usmjeri na nas, no upravo zbog toga osjećamo odgovornost jasno i otvoreno izložiti kontekst, namjere i stvarni sadržaj događanja koje se, nažalost, pokušalo iskriviti i iskoristiti za širenje netrpeljivosti. Kao suorganizatori programa manifestacije U svijetu bajki Ivane Brlić Mažuranić, s punim pravom i odgovornošću stojimo iza svakog segmenta programa koji smo osmislili - uključujući koncert grupe ŽEN.
Naime, koncert nije bio dio programa za djecu, nije se odvijao u dječjem terminu, niti je na bilo koji način bio sadržajno povezan s dječjom publikom. Dječji dio programa završio je 11. travnja u 12 sati, a koncert je bio planiran za večernji termin, namijenjen odraslima. Dakle ne postoji nikakvo realno uporište za tvrdnje da bi koncert mogao 'naštetiti djeci', što je, nažalost, bila jedna od opasnijih insinuacija koju su neki mediji plasirali.
Koncert grupe ŽEN zamišljen je kao završni događaj programa, posvećenog odrasloj publici, u tjednu koji je u cijelosti bio usmjeren na kreativno i suvremeno promišljanje baštine Ivane Brlić Mažuranić – kroz teme ekologije, očuvanja prirode, vizualne umjetnosti, fotografije i glazbe. Sve aktivnosti, uključujući projekt Herbarij građana Ivani i radionicu cijanotipije, koju je vodila Eva Badanjak - dizajnerica i glazbenica iz benda ŽEN - bile su pažljivo osmišljene s ciljem promicanja pozitivnih društvenih vrijednosti, edukacije i inkluzivnosti.
Nažalost, zbog medijskog linča, kojem su bili izloženi, s grupom ŽEN donijeli smo odluku da se koncert povuče iz službenog programa manifestacije - i to iz vrlo odgovornog razloga: zbog sigurnosti, a i kako bi se izbjeglo daljnje potpirivanje podjela i pokušaja politizacije kulture. Njihova odluka da svoj koncert održe izvan službenog programa, u Kući tambure, ujedno je čin dostojanstva i svjesnosti o širem društvenom kontekstu. I upravo zato ih još snažnije podržavamo.
Građani su se u velikom broju odazvali koncertu i poslali jasnu poruku da Slavonski Brod može i mora biti grad koji poštuje različitost, promiče otvorenost i razumijevanje te u kojem kulturna scena ostaje slobodna od pritisaka i zastrašivanja.
Potvrdilo se da umjetnost doista ima snagu povezivanja i da nas različitost - bilo u mišljenju, izričaju ili izrazu - ne dijeli, nego obogaćuje. U Galeriji umjetnina i dalje ćemo se zalagati za kulturni program koji je inkluzivan, angažiran i slobodan te koji će, unatoč svim izazovima, nastaviti otvarati prostor dijalogu, toleranciji i stvaralaštvu. Jer to je u srži našeg djelovanja - i u duhu nasljeđa Ivane Brlić Mažuranić koje njegujemo. - objasnila je Tekić za tportal.
Iako je cijela situacija bila prilično neugodna, u neku ruku vam je i pomogla jer je osvijestila ljude izvan Slavonskog Broda da se u vašem gradu nešto pozitivno događa na kulturnom planu. Što biste izdvojili kao najveća postignuća otkad ste preuzeli vođenje programa u Galeriji umjetnina?
Prvo, ponosni smo na provedbu EU-ova projekta 'Vidim, čujem, osjećam umjetnost - programi socijalnog uključivanja u Slavonskom Brodu za osobe s invaliditetom kroz prilagođene kulturne sadržaje'. Kroz ovaj projekt omogućili smo osobama s invaliditetom pristup kulturi na način koji uvažava njihove specifične potrebe i potencijale, nudeći im sudjelovanje u raznim tipovima umjetničkih radionica. Osim što je projekt omogućio ostvarenje prava na umjetničku kreaciju osobama koje su često marginalizirane, afirmirao je važnost kulturnih institucija kao prostora inkluzije, a ne isključivo kontemplacije.
Drugo, veliki naglasak stavljamo na valorizaciju i suvremenu interpretaciju književne baštine Ivane Brlić Mažuranić, što se najviše ogleda kroz djelovanje u Kući Brlić. Naš je cilj bio - i ostaje - pretvoriti taj prostor u živo središte susreta, edukacije i kreativnosti, gdje se prošlost ne prezentira samo kao statična povijest, već kao inspiracija za suvremene metode poučavanja, interpretacije i interakcije s publikom. Programi koje tamo razvijamo usmjereni su kreativnom i participativnom odnosu s posjetiteljima svih dobnih skupina, a sve je utemeljeno na širokom povijesnom i kulturnom kontekstu te suvremenim metodološkim pristupima.
Treće, jedan od najdražih projekata koji njegujemo je vlastita edicija 'Priča iz davnine', kroz koju svake godine izdajemo jednu priču Brlić Mažuranić, obogaćenu ilustracijama pozvanih suvremenih likovnih umjetnika i metodički obrađenim tekstom. Ova edicija izravno doprinosi novoj recepciji njezine baštine te dodatno spaja likovnu i književnu umjetnost na svjež i poticajan način.
I na kraju, svakako bih istaknula značajno priznanje koje je Galerija umjetnina dobila kao jedina ustanova među dvanaest prijavljenih organizatora koncertnih događanja u sklopu pilot-projekta 'AJMO!', a koji je pokrenuo Ured za izvoz glazbe uz potporu Ministarstva kulture i medija RH. Kroz suradnju s udrugom Usudi se, u razdoblju od studenoga 2024. do veljače 2025., organizirali smo četiri izuzetna koncertna gostovanja - # # # i Bizon, Cinkuši, Truth ≠ Tribe i Dunjaluk - čime smo dodatno otvorili prostor za suvremenu glazbenu scenu te približili publici različite žanrovske izričaje, uz poseban naglasak na izvođače koji djeluju izvan glavne struje.
U konačnici, svi ovi programi dio su iste, šire vizije - da Galerija umjetnina u Slavonskom Brodu bude otvorena, poticajna i inovativna platforma za susret umjetnosti i zajednice, s jasnim društvenim učinkom i uključivošću kao temeljnim načelima.
Pred nama su lokalni izbori, a dio komentara koji su se mogli čuti u javnosti impliciraju da je skandal oko koncerta ŽEN na određeni način bio povezan s politikom. Imate li razumijevanje lokalnih vlasti u svom djelovanju i strahujete li da bi njena promjena mogla utjecati na planirane programe?
Ono što je bitno to je da Galerija umjetnina ima podršku lokalnih vlasti u provođenju programa, posebno onih koji su vezani uz EU-ove projekte i dugoročne kulturne strategije, a ta je podrška bila ključna za mnoge naše uspjehe.
Što se tiče samog slučaja s bendom ŽEN, ne želimo ići u spekulacije. Ono što je nama važno jest da ostanemo dosljedni svom radu i vrijednostima koje zastupamo.
Hoće li promjena vlasti utjecati na kulturne programe? Do sada nije i nadamo se da će tako i ostati jer kulturni razvoj treba biti kontinuitet, a ne refleks trenutnih odnosa moći. Svjesni smo izazova, ali vjerujemo da smo kroz dosadašnji rad izgradili prepoznatljivost, povjerenje i standard koji nadilazi političke cikluse.
Slavonski Brod proteklih godina bio je malo u zapećku nacionalne kulturne scene, bar kad je riječ o umjetnicima koji žive i djeluju u tom gradu. Mijenja li se nešto po tom pitanju?
Nije samo Slavonski Brod u zapećku, nego i velika većina gradova u Hrvatskoj. Zagreb treba biti centar zbivanja, ali ne smije sve biti koncentrirano na njega. Decentralizacija je ključna za razvoj i održavanje i, usudila bih se reći, opstanak kulturne scene. Najsvjetliji primjer ovog o čemu govorim je Šibenik jer je Tvrđavom svetog Mihovila, Kućom Arsen, Azimutom i festivalom SHIP potpuno promijenio vizuru grada.
Slavonski Brod i Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda definitivno žele pridonijeti širenju kulturne ponude i kulturnog turizma na istok zemlje. U svome radu vodimo se idejom Gesamtkunstwerka i na taj način slažemo program. Uz otvorenje 10. Hrvatskog trijenala akvarela, 15. svibnja u Kući Brlić nastupit će Chui, a duo Hojsak & Novosel, uz Theodosiija Spassova i Tamburaški orkestar HRT-a, 25. svibnja održat će koncert u Kući tambure. Svjetski dan glazbe 21. lipnja bit će svečano proslavljen koncertom legendarne grupe Kries.
Ove jeseni nastavljamo s oživljavanjem izložbenog i koncertnog prostora Kuće tambure izložbom slikara Mislava Lešića, a nastupit će i njegov bend Ukleti dukat, koji spaja psihodelični rock s tamburaškom tradicijom. U suradnji s Brodskim kolom 13. rujna nastupit će grupa Veja. Hvaljeni slovenski bend Širom nastupit će tokom listopada, a u tom periodu bit će brodskoj publici predstavljeno djelo 'Percées de lumière' za alt-saksofon, elektroniku i video skladatelja Tomislava Olivera, uz video Gorana Nježića i u izvedbi saksofonista Joshue Hydea, čime se otvara prostor za makar povremenu, a toliko potrebnu, prisutnost suvremenih glazbenih tendencija. - zaključila je Tekić za tportal.
Opet obrana pederskog, jednoumnog lobija. Ili jazz punk band u Kući Brlić. Nije zanimljivo nego nepoznavanje tradicijskog prostora koji je primjeren za potpuno drugačije vrste događanja. I takvi vode kulturne ustanove u ovom gradu. Što je sljedeći korak? Održavanje kursa... Prikaži sve za opismenjavanje u Tadijanovićevoj kući?