976
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD – U svijetu glazbe, kombinacija klasične harmonike i DJ-inga nije uobičajena, no Mirna Sečić iz Slavonskog Broda prepoznala je u njoj jedinstvenu priliku za istraživanje granica svog umjetničkog izraza. Njezina glazbena karijera, započeta u glazbenoj školi u Slavonskom Brodu, vodi je kroz različite sfere umjetničkog stvaralaštva – od sviranja u orkestrima, preko klasičnog obrazovanja, sve do eksperimentiranja s elektroničkom glazbom i radom u multidisciplinarnim kolektivima poput udruge Inicijativa Moving Spaces. Kao harmonikašica, DJ-ica i psihologinja, Mirna Sečić danas spaja naizgled nespojive glazbene tradicije, stvarajući novu vrstu umjetničkog iskustva koje prožima i glazbu i psihologiju.
Mirna Sečić je svoj glazbeni put započela u osnovnoj i srednjoj glazbenoj školi u Slavonskom Brodu, gdje je svirala harmoniku i stjecala prve glazbene temelje. No, Slavonski Brod za nju nije bio samo mjesto obrazovanja, već i temelj zajedništva koje ju je oblikovalo i kao osobu i kao glazbenicu.
Kao članica Brodskog harmonikaškog orkestra pod vodstvom dirigentice Sanje Nuhanović, Mirna je zajedno s kolegama iz orkestra putovala i svirala na raznim turnejama, stječući dragocjena iskustva ne samo u glazbi, već i u međuljudskim odnosima. Sviranje u orkestru pružilo joj je osjećaj zajedništva i pripadnosti, što je kasnije postalo ključno za njen osobni i profesionalni razvoj.
- Između 13. i 19. godine, orkestar je bio moj drugi dom. Mi, mladi, pridružili smo se starijim, iskusnijim glazbenicima, i od njih učili ne samo svirati, već i kako biti dio nečega većeg. Taj osjećaj zajedništva oblikovao je moj način razmišljanja i dao mi sigurnost u životu. - prisjeća se Mirna.
Psihološki aspekt zajedništva postao je važan dio njenog identiteta, a kroz studij psihologije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu Mirna je dublje istraživala ove odnose.
- Zajedništvo u orkestru nije samo stvar tehničkog muziciranja. Kao psihologinja, sada mogu prepoznati koliko su ti grupni procesi važni za emocionalni razvoj. Harmonikaški orkestar iz Slavonskog Broda bio je ključan u tom procesu, jer nas je naučio kako surađivati i rasti zajedno, čak i kada su okolnosti bile teške ili izazovne. - objašnjava Mirna.
Nakon završene srednje škole, Mirna je otišla u Zagreb gdje je upisala Filozofski fakultet, smjer psihologija. Ova nova akademska putanja omogućila joj je dublje razumijevanje glazbe, posebno u smislu emocionalnih i psiholoških aspekata koji dolaze do izražaja kroz zajedničko sviranje.
- Psihologija mi je pomogla shvatiti kako glazba utječe na naše emocije, kako individualno, tako i kolektivno. Glazba je jedan od najdubljih oblika komunikacije, a sviranje u orkestru omogućuje nam da te emocije dijelimo s drugima. - kaže Sečić.
Studij psihologije pomogao joj je da bolje razumije vlastite osjećaje i odnose unutar orkestralne zajednice. Kao tinejdžerica, često je doživljavala nesigurnost i osjetljivost na međuljudske odnose, pogotovo u trenucima kada su stariji članovi orkestra šalili na njen račun.
- U pubertetu smo svi osjetljivi na kritiku i zadirkivanje, ali kroz godine sam naučila kako se nositi s tim. U početku sam mislila da me stariji članovi orkestra ne prihvaćaju, ali kasnije sam shvatila da je to bila zdrava šala, koja je zapravo gradila odnos povjerenja. - objašnjava Sečić.
Nakon završetka srednje škole, Mirna je sviranje zamijenila pjevanjem u zboru. Na fakultetu se pridruzila akademskom zboru filozofskog fakulteta Concordia Discors, u kojem je djelovala 5 godina. Želja za sviranjem ponovno joj se probudila kad ju je Sanja pozvala na natjecanje sa BHO. Nakon dugo godina osjetila je pozitivnu tremu oko nastupanja s orkestrom te je odlučila da bi se mogla vratiti sviranju. Nedugo nakon toga pridružila se Akademskom orkestru. Mirna je nastavila svirati harmoniku kao članica Akademskog harmonikaškog orkestra SKUD-a "Ivan Goran Kovačić" u Zagrebu. Ova nova glazbena sredina donijela je sa sobom novu dinamiku i drukčiji pristup sviranju u orkestru.
- Orkestar u Zagrebu ima puno strožu strukturu. Svi smo prošli formalno glazbeno obrazovanje, što znači da se od nas očekuje sviračka profesionalnost, čak iako nismo profesionalci u punom smislu riječi. Dolazak na probe na vrijeme, ozbiljan rad i visoka razina discipline – sve su to stvari koje se od nas očekuju. - kazala je Mirna.
No, dok je rad u zagrebačkom orkestru formalniji i profesionalniji, Mirna ne zaboravlja toplinu i zajedništvo koje je doživjela u Slavonskom Brodu.
- U Brodu je atmosfera bila puno opuštenija. Mnogi članovi nisu imali formalno glazbeno obrazovanje, ali su uložili ogromnu količinu truda i ljubavi prema glazbi. To je stvorilo vrlo poseban duh unutar orkestra, nešto što u Zagrebu, iako cijenim profesionalnost, često nedostaje. - kazala je Mirna.
Godine 2021. Mirna je napravila velik iskorak u svom glazbenom putu, kad je počela eksperimentirati s DJ-ingom.
- Sve je počelo iz čiste ljubavi prema glazbi. Godinama sam slušala elektroničku glazbu, a onda sam odlučila pokušati nešto novo. Kupila sam kontroler i počela istraživati tehnike miksanja. Ono što me iznenadilo je koliko je moje glazbeno obrazovanje pomoglo u tome – osjećaj za ritam, fraze, harmonije, sve se to vrlo lako prebacilo u DJ-ing. - objašnjava Mirna.
Sviranje harmonike dalo joj je solidnu tehničku podlogu, što je olakšalo prijelaz na elektroničku glazbu.
- U DJ-ingu se ne moraju poštivati stroga pravila kao u klasičnoj glazbi. To mi je dalo ogromnu slobodu da eksperimentiram i stvaram vlastiti stil. - kazala je Mirna.
Njezin glazbeni izričaj kao DJ-ice uključuje različite žanrove, među kojima su electro, acid house, breakbeats, dark disco, italo disco, new wave i post-punk.
Ono što je posebno zanimljivo kod njenog DJ-inga je kako uspijeva spojiti tehničku preciznost iz klasične glazbe s kreativnom slobodom elektroničke scene.
- DJ-ing mi omogućuje da budem kreativna na način na koji to nikad nisam mogla biti dok sam svirala harmoniku u orkestru. Tamo je sve unaprijed definirano, postoji partitura koju moraš slijediti, dok ovdje mogu kreirati nešto novo svaki put kad stanem za pult. - objašnjava Mirna.
Osim samostalno kao Mirna House, Zajedno s dečkom Dominikom Grbavcem, Mirna nastupa pod imenom miCmaCc, a njihovi zajednički nastupi i posebna energija brzo su stekli prepoznatljivost na sceni elektroničke glazbe.
- Kombiniramo različite stilove i stvaramo zvuk koji je jedinstven, jer dolazi iz spoja naših individualnih glazbenih iskustava. - kazala Mirna.
- Dominik dolazi iz potpuno drugačijeg svijeta, on je košarkaš koji je odlascima na partyje zavolio elektronsku glazbu, a oboje su kroz poznanstvo s jednim zagrebačkim DJ-em, Dinom Hadžiselimovićem, ušli u underground scenu te zajedno vježbali i otkrivali nove tehnike i žanrove glazbenog svijeta, ali to je ono što nas čini jakim timom, svatko od nas unosi nešto drukčije, ja sam promišljenija zbog klasične naobrazbe, dok je on spontan i intuitivan novo. - istaknula je Sečić.
Mirnin angažman u umjetničkoj udruzi Inicijativa "Moving Spaces" označio je još jednu prekretnicu u njenom umjetničkom razvoju. Ova udruga okuplja umjetnike iz različitih disciplina – glazbenike, plesače, performere – kako bi zajedno stvarali multidisciplinarne umjetničke projekte. U "Moving Spacesu", Mirna je dobila priliku spojiti svoje dvije strasti – klasičnu glazbu i DJ-ing – kroz improvizacijske performanse na otvorenom.
- Rad u Moving Spacesu za mene je bio potpuno novo iskustvo. Prvo, nisam nikad svirala harmoniku solo na način na koji sam to radila u performansima. Kao učenica u glazbenoj školi ili kao dio orkestra, imala sam note i znala sam točno što radim i što se očekuje. Uvijek sam bila dio orkestra ili učenik glazbene škole, gdje su svi zajedno stvarali zvuk i imali note, ali u "Moving Spacesu" morala sam se osloniti samo na sebe, na improvizaciju i to je bilo zastrašujuće, ali i oslobađajuće. - prisjeća se Mirna.
U sklopu jednog od performansa, kombinirala je sviranje harmonike i DJ-ing, što je bilo vrlo neobično, ali i vrlo uspješno.
- Na početku sam mislila da neću imati dovoljno ruku kako bih mogla i svirati i DJ-ati, no na kraju smo ipak odvojili ta dva instrumenta. Ipak, njihovo spajanje je ostalo kao neka želja i mogućnost koju možemo u budućnosti. Vjerujem da bi to bilo izazovno, ali upravo u tome je i ljepota. U "Moving Spacesu" smo stalno istraživali nove načine kako spojiti različite umjetničke forme, a to me naučilo da budem otvorena i prema vlastitom kreativnom procesu. - kazala je Mirna.
Performansi koje je izvodila s "Moving Spacesom" nisu bili samo glazbeni, već su uključivali elemente pokreta i improvizacije.
- Rad s plesačima i drugim umjetnicima otvorio mi je oči za nove mogućnosti u glazbenom izrazu. To više nije bilo samo sviranje ili puštanje glazbe, već stvaranje cijelog iskustva koje uključuje i vizualne i fizičke aspekte. - kazala je Mirna.
Mirna Sečić danas je umjetnica koja se nalazi na raskrižju između dva svijeta – svijeta tradicije i suvremenih umjetničkih praksi. Iako i dalje svira harmoniku u orkestrima, DJ-ing i eksperimentalni performansi postali su jednako važan dio njenog umjetničkog identiteta.
- Želim nastaviti istraživati oba svijeta. Harmonika i orkestri uvijek će biti važan dio mog života, ali isto tako želim nastaviti razvijati se kao DJ-ica i istraživati elektroničku glazbu. - kazala je Mirna.
Njezin cilj je spojiti te dvije strasti – klasičnu glazbu i elektroničku produkciju – i stvoriti nešto što dosad nije viđeno na našoj sceni.
- Vjerujem da je moguće spojiti harmoniku i elektroničku glazbu u jednu koherentnu cjelinu. To je smjer u kojem želim ići, jer mi omogućuje da budem inovativna i da stvaram glazbu koja nije vezana za bilo koji žanr ili formu. - zaključuje Mirna.
PlusPortal donosi intervju s Mirnom Sečić, harmonikašicom, DJ-icom i članicom udruge Inicijativa "Moving Spaces".
Mirna, možete li nam reći nešto više o Vašem obrazovnom putu i kako Vaša akademska iskustva utječu na Vašu glazbenu karijeru?
Naravno, nedavno sam diplomirala psihologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, ali moj glazbeni put počeo je puno ranije. Upisala sam srednju glazbenu školu i klasičnu gimnaziju u Slavonskom Brodu, gdje sam svirala harmoniku. Glazba je uvijek bila važan dio mog života, iako nisam nastavila obrazovanje na glazbenoj akademiji. U jednom trenutku odlučila sam da se više želim posvetiti akademskom obrazovanju, ali glazba je ostala prisutna kroz sviranje u orkestrima. Vjerujem da mi studij psihologije pomaže u razumijevanju emocija, kako u glazbi, tako i u suradnji s ljudima, što je ključan aspekt i u glazbenom stvaralaštvu.
Kao osoba s bogatim iskustvom u sviranju harmonike, posebno kroz Vaše sudjelovanje u orkestrima, kako gledate na razvoj svog glazbenog izričaja kroz godine? Što smatrate ključnim postignućima u dosadašnjoj karijeri?
Sviram harmoniku već dugi niz godina, od 2009. godine sudjelujem u Brodskom harmonikaškom orkestru, a nastupali smo i na brojnim natjecanjima i koncertima diljem Europe. Kroz godine, moj glazbeni izričaj se razvijao u različitim smjerovima, a najveće postignuće svakako je bilo sudjelovanje u natjecanju u Pragu s orkestrom, što je ponovno probudilo moju ljubav prema harmonici. Važan dio mog iskustva je i rad s različitim glazbenicima, što me obogatilo i inspiriralo za daljnji rad.
Godine 2021. počeli ste svirati kao DJ. Što Vas je potaknulo na taj prijelaz i kako uspijevate spojiti klasično glazbeno obrazovanje s modernim glazbenim tehnikama?
Oduvijek sam voljela glazbu, ali elektronička glazba mi je posebno privukla pažnju prije nekoliko godina. Prijelaz na DJ-ing bio je prirodan korak jer sam oduvijek istraživala različite glazbene žanrove. Iako nisam imala iskustva u DJ-ingu, svoje klasično glazbeno obrazovanje primijenila sam u razumijevanju ritma, fraza i strukture, što mi je olakšalo učenje tehničkih aspekata miksanja. Spoj klasike i elektronike je nešto što volim eksperimentirati, iako to još uvijek razvijam.
Kroz svoju glazbenu karijeru, tko su bili Vaši najveći uzori i kako su oblikovali Vaš stil i pristup glazbi?
Najveći utjecaj na moj glazbeni razvoj imali su profesori i kolege iz harmonikaškog orkestra, kao i glazbenici koje sam slušala kroz godine. Uzori u klasičnoj glazbi su mi definitivno bili članovi orkestra s kojima sam nastupala, dok su u svijetu elektroničke glazbe to umjetnici kao što su DJ-evi iz underground scene. Inspirirala su me i putovanja na razne glazbene festivale, gdje sam mogla čuti različite stilove i razviti vlastiti glazbeni ukus.
Koji su Vaši planovi za daljnji razvoj u glazbenom svijetu? Vidite li se više u produkciji elektroničke glazbe ili u tradicionalnijim glazbenim projektima, poput orkestara?
Vidim se u oba svijeta. Trenutno mi je fokus na daljnjem razvijanju kao DJ-ici, istraživanju elektroničke glazbe i eventualno produkciji vlastitih pjesama. No, istovremeno bih voljela zadržati vezu s tradicionalnijim glazbenim projektima, kao što je sviranje u orkestru. Na kraju krajeva, spoj tih dvaju svjetova – klasične i elektroničke glazbe – moj je dugoročni cilj.
Kao članica udruge Inicijativa "Moving Spaces" već tri godine, kako biste opisali Vaše iskustvo rada u toj organizaciji? Koji su glavni ciljevi projekta i što za Vas osobno znači biti dio te inicijative?
Rad u udruzi "Moving Spaces" bio je jedno od najbogatijih iskustava. Prvo sam se pridružila kao potpuni početnik u svijetu suvremenog plesa i performansa, ali kroz suradnju s Nastjom i ostalim članovima, brzo sam naučila i prilagodila se. "Moving Spaces" promovira kreativnu suradnju i stvaranje novih umjetničkih formi kroz improvizaciju i multidisciplinarni pristup. Za mene osobno, to je prilika da izađem iz zone komfora i istražim svoje kreativne mogućnosti, ne samo u glazbi, već i kroz pokret i performans.