Vjeran trodimenzionalni prikaz originalnog djela koje je zbog iznimne vrijednosti danas sačuvano u Državnom arhivu u Beču, trebao je podsjećati na nastanak i povijest hrvatskog imena.
SLAVONSKI BROD - Još je krajem 17. stoljeća nizozemski kartograf Nikola Sparr De Bensdorf izradio zemljovid grada Slavonskog Broda i okolice. Što je taj zemljovid u Slavonskom Brodu potaknuo te kakav je odnos prema ovom povijesno značajnom artefaktu, govori reljefna karta grada postavljena uz Savu.
Valentina Vasko
U vrijeme Habsburške monarhije izrada takvog modela za snalaženje bila od velike važnosti jer se njome nastojalo što preciznije prikazati položaj vojske Habsburgovaca prema Osmanskom carstvu. Osim konjaništva, pješaštva i zapovjednih mjesta unutar brodske Utvrde, Sparr De Bensdorf na svoju je kartu upisao i brojne toponime. Ono što je povijesno značajno, njemačka je sintagma koju je iskoristio za Slavonski Brod - „Cravatten Statt“. Već godine 1697., kada je kartograf provodio mapiranje, ovi su prostori bili poznati kao „Grad kravate“.
Zbog iznimnog je značaja ovog povijesnog dokumenta, u parku uz šetalište kraj Save između 'Brođanke' i nekadašnjeg Gradskog kupališta, 2008. godine, inicijativom Academie Cravatice, postavljen reljef izrađen po uzoru na original zemljovida. Reljef je djelo ruku akademskog kipara Petra Ujevića, a postavljen je na betonsku kocku dužine i širine 200 centimetara. Vjeran trodimenzionalni prikaz originalnog djela koje je zbog iznimne vrijednosti danas sačuvano u Državnom arhivu u Beču, Brođane i oni koji se u gradu zateknu 'turistički' trebao je, u najljepšem dijelu grada, podsjećati na nastanak i povijest hrvatskog imena.
Valentina Vasko
Međutim, osim što je pet godina nakon postavljanja, ovaj kulturni monument 'pokraden' - odnosno otuđen mu je najvažniji dio, upravo reljef izrađen od bronce - ni stanje u kojem se nalazi danas ne odaje časnu namjeru kojom je postavljen. Premda izblijedio, natpis još uvijek informira o čemu je riječ pa je moguće pročitati „Cravatten Statt“. No, sam reljef, kao ni postolje, ne ostavljaju spomenički dojam. Veliki betonski blok sa sve četiri strane uvelike otkriva cigleni temelj. Ispod bloka, na tlu je postavljeno devet led svjetiljki koje, uzevši u obzir stanje spomeničke građe, srećom, nisu u funkciji pa noću nije moguće vidjeti detalje. Što se tiče najvažnijeg dijela, upravo reljefnog prikaza, osim što se rubovi odljepljuju od betonskog postolja, dio je koji 'gleda' na Savu, čini se, doslovno 'odgrizao' zub vremena. Jedan je dio reljefa otkinut, a ostatak je pak, u toj mjeri 'zapušten' da se, kada reljef ne bi prikazivao brodsku Tvrđavu, moguće ne bi znalo niti o čemu je točno riječ.