AP/SBplus
923
Prikaza
0
Komentara
NOVA GRADIŠKA - U svijetu u kojem se obrazovanje brzo mijenja, sve više roditelja traži alternativne metode učenja koje djeci omogućuju razvoj kreativnosti, samostalno istraživanje svijeta oko sebe, ali i vlastitih talenata i interesa. Upravo takav prostor stvorila je Novogradiščanka Iva Dakić, odgojiteljica u dječjem vrtiću.
Već godinu dana uspješno vodi franšizu 'Tinker Labs', inovativni edukativni program koji djeci kroz STEAM pristup (znanost, tehnologija, inženjerstvo, umjetnost i matematika) omogućuje da uče kroz igru i eksperimente.
Kako je došla na ideju da otvori Tinker Labs u svom gradu, po čemu se ovaj program razlikuje od klasične nastave te kako reagiraju djeca i roditelji, otkrila nam je u intervjuu.
1. Iva, što te je inspiriralo da otvoriš Tinker Labs franšizu?
Došla sam na ideju pokretanja Tinker Labsa jer mi se činilo da je u Novoj Gradiški baš manjkalo aktivnosti koje nudi ovaj program. Uzela sam u obzir trenutno stanje u obrazovnom sustavu, vlastito obrazovno iskustvo i iskustvo kao odgajateljice te potrebe djece i roditelja.
Roditelji traže programe koji djeci nude više od klasičnog školskog znanja. I sama kao dijete nisam bila ni za sport ni za ples koji u našem gradu, uz ostale aktivnosti, imaju dugogodišnju tradiciju. Više sam bila istraživački tip osobe. Tinker Labs kao takav nudi pristup koji omogućuje djeci aktivno sudjelovanje u učenju i to na zabavan i praktičan način.
I ja isto tako puno naučim. Shvatiš zapravo kako su nam neke stvari u školi mogle biti i jednostavnije objašnjene.
2. Tinker Labs nudi program koji se odvija kroz razne eksperimente i praktično učenje koje je neophodno za podučavanje novih vještina. Po svemu sudeći nastava je bitno drugačija u odnosu na klasično obrazovanje. Po čemu je Tinker Labs suvremen?
Kurikulum predškolskog odgoja nudi puno veću slobodu i temelji se na praćenju dječjih interesa, dok se u školama puno pozornosti posvećuje ispitima i ocjenama, što može smanjiti prostor za kreativnost i istraživanje. Predmeti su podijeljeni pa djeca rijetko povezuju znanja iz različitih područja. Trenutni sustav djeci pruža široko opće znanje i daje važne temelje, no dodatni programi poput TinkerLabsa mogu nadopuniti ono što djeci danas sve više treba - praktična primjena znanja, razvoj kreativnog razmišljanja i priprema za budućnost koja donosi nove izazove.
TinkerLabs je suvremen jer djeca uče kroz igru, eksperimente i projekte, povezujući teorijsko znanje s praktičnim iskustvom. K tome je i okruženje još neposrednije i ocjene ne postoje. Vjerujem kako i to ima utjecaja na ponašanje i slobodu djece u bilo kojem obliku izražavanja.
3. Nastava Tinker Labsa poznata je po jedinstvenom - STEAM principu. Na čemu se temelji STEAM način učenja i koje vještine djeca razvijaju kroz ove radionice?
STEAM način učenja temelji se na integraciji pet ključnih područja: znanosti, tehnologije, inženjerstva, umjetnosti i matematike. Ovaj pristup učenju povezuje različite discipline, što omogućuje djeci istraživanje konkretnih problema. Potiče djecu na aktivno sudjelovanje i suradnju. Djeca uče kako samostalno istraživati, testirati svoje ideje te kako se nositi s izazovima.
Primjerice, na tečaju grupe Tinker Tots učili smo o širenju virusa i bakterija. Tema je to koja djeci može biti pomalo apstraktna, no upotrebom UV tinte i UV svjetiljki na jednostavan smo način pokazali kako se u našoj okolini šire ti, oku nevidljivi, mikroorganizmi. Tijekom uvoda u temu spomenula sam neke teorijske činjenice te sam svakom djetetu u nekom trenutku neprimjetno stavila kapljicu UV tinte na ruku. Uz pomoć UV svjetiljke promatrali smo otiske UV tinte na stolu, knjigama, priboru. Ruke su prali sapunom te su UV svjetiljkom provjeravali jesu li dobro oprali ruke. Nakon toga je uslijedila spontana aktivnost brisanja stola i pribora kako bi bili uklonjeni svi virusi i bakterije. To je aktivan pristup učenju, aktivno sudjelovanje i razvoj životnih vještina na konkretnom primjeru.
Najveća vrijednost su zapravo dječje reakcije i čuđenje i kad na njihovom licu vidiš ‘WOW‘ i ‘eureka’ trenutak.
4. Uključivanje umjetnosti u STEAM model je ključno. Kako se umjetnički aspekt uklapa u taj model?
Posebnost Tinker Labsa je holistički pristup učenju. Holistički pristup njeguje potrebe svih - nadarenih za umjetnost i onih koji se više vide u nekim inženjerskim izazovima. Umjetnost povezuje ostale komponente STEAM-a (znanost, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku) na kreativan način, omogućuje djeci da izraze svoje ideje i rješenja kroz različite oblike umjetnosti.
Puno znanstvenika o kojima učimo su se uz znanost bavili i umjetnošću. Primjerice, Leonardo da Vinci poznat je i po izumima, ali i po umjetničkim radovima. Jedan tjedan se pak bavimo Arhimedom i njegovim radom, a sljedeći tjedan sami proizvodimo svoju bioplastiku te razgovaramo o važnosti očuvanja okoliša.
Djeca uživaju u umjetnosti. Smatram da je to njima prirodni način izražavanja. Kroz takve radionice radi se na cjelokupnom razvoju djeteta - od sposobnosti logičkog razmišljanja i tehničkih vještina, do suradnje, komunikacije, samopouzdanja i empatije. Djeca uče razmišljati široko, povezivati različita područja znanja te istovremeno razvijati osjećaj odgovornosti i zajedništva.
5. Tinker Labs tečajevi namijenjeni su djeci od tri do 12 godina. Franšiza je programom Tinker Garden za djecu od tri do četiri godine uključila i roditelje u program.
Tako je. Nastava je organizirana po uzrastu. Djeca prolaze kroz četiri ciklusa u 40 sati i 40 lekcija za svaki tečaj. Postoji i besplatni ogledni sat, kao i jednokratne radionice, a sve da bi djeca mogla vidjeti kako naša nastava izgleda.
Svi su učenici, da. Prisutnost roditelja je obvezna. Ipak su to manja djeca i roditelji im pomažu. I roditelji dobivaju upute što trebaju. Za taj tečaj fokus je na kvalitetnoj provedbi vremena roditelja i djeteta. Dobivamo pohvale od roditelja da je tih 45 minuta baš kvalitetno provedeno vrijeme. Radimo s jednostavnim materijalima s kojima mogu raditi i kod kuće. Znali su mi reći 'Radili smo pokuse, potrošili smo jedan kilogram sode bikarbone i litru octa.'. Rade svrhovito, rade svojim tijelom.
U sklopu Tinker Gardena odgovaramo na najčešća dječja pitanja u toj dobi - Što, Kako, Zašto. Pomoć u tome je priča o dječaku Dylanu koji i sam istražuje svijet koji ga okružuje. Kroz ovaj tečaj mališani dolaze do odgovora na neka temeljna pitanja na koja često ni roditelji ne znaju odgovore, kao što su 'Zašto je nebo plavo?' ili 'Kako lete avioni?'.
Kroz praktične zadatke upoznajemo djecu s osnovama funkcioniranja svijeta oko nas.
6. Kako djeca i roditelji reagiraju na program Tinker Labsa? Ima li to iskustvo kakvog utjecaja i na njihovu obiteljsku ili školsku svakodnevicu?
Svako dijete se usmjeri na ono što mu je najzanimljivije. To pamte. Vidi se koga više zanima povijest ili geografija, tko više voli matematiku, a tko više uživa u spajanju strujnih krugova.
Sviđa im se što rade sami s uređajima poput mikroskopa ili epruveta. Oduševljeni su jer tu mogu koristiti razne alate pa i čekić i čavle. To iskustvo onda primjenjuju i kod kuće. Jedan mi je roditelj rekao 'Cijeli tjedan mijesimo tijesto i utiskujemo sve što se može utisnuti.'.
Zanimljivo im je kad se u školi spomene nešto što se radi u Tinkeru pa prenesu to svoje iskustvo. Dječak mi je došao i rekao da je dobio ocjenu pet iz Prirode, jer je znao kako se koristi epruveta, pipeta, tikvica. Jedan dječak je opet rekao 'Ja sam na geografiji ispričao priču o otkriću Amerike.'.
Djeca se zapravo raduju svakoj novoj temi. Oni žele istraživati. To im je nesvakidašnje. Nismo ni svjesni koliko im malo treba. Posebno iskustvo je kad obuku kute, stave naočale, koriste povećala. Užive se, postaju znanstvenici, budu samouvjereni. Istraživanje se tada odvija na drugom nivou.
7. Koja je dugoročna važnost ovakvog načina učenja za djecu? Planiraš li u budućnosti proširiti ponudu, uvesti neke inovacije?
Dugoročna važnost TinkerLabsa leži u pripremi djece za svijet budućnosti. Djeca kod nas ne uče samo činjenice, već razvijaju vještine koje će im trebati za cijeli život - kritičko razmišljanje, kreativnost, rješavanje problema, timski rad i prilagodljivost.
Naš cilj je da djeca iz TinkerLabsa izađu kao samopouzdane, radoznale osobe koje znaju surađivati, prilagođavati se i razmišljati 'izvan okvira'. To su temelji ne samo za školu, već i za uspjeh u životu.
S obzirom na to da je Tinker Labs franšiza, sve inovacije i proširenja ponude dolaze od središnjeg tima koji pažljivo planira daljnji razvoj. Svake godine postoji mogućnost novih i uzbudljivih ponuda, kao što je ove godine uveden Tinker Garden, tečaj za trogodišnjake. Iako ne mogu unaprijed potvrditi što će točno biti novo u budućnosti, sigurno je da će Tinker Labs nastaviti razvijati svoje programe kako bi odgovorio na potrebe djece i roditelja.
Tinker Labs je franšiza koja potječe iz Hrvatske. Prvi Tinker Labs centar otvoren je 2016. godine u Osijeku, a danas njihove franšize postoje u cijeloj Hrvatskoj. Program je odobren od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja, a Agencija za odgoj i obrazovanje dala je tečajevima školskog uzrasta pozitivno stručno mišljenje i preporuku kao izvanškolsku aktivnost za djecu.