AP/SBplus
860
Prikaza
0
Komentara
IAKO se umjetna inteligencija često povezuje s velikim korporacijama i svjetskim centrima, njezin razvoj i primjena sve više dolaze i iz manjih sredina kao što je Cernik pored Nove Gradiške, gdje djeluje Saša Goran Ivošević, programer i AI stručnjak. Rođen je u Njemačkoj, a odlučio se vratiti u rodni kraj svojih roditelja i posvetiti se razvoju lokalnih AI rješenja - sustava koji ne ovise o vanjskim serverima i velikim tehnološkim korporacijama, već čuvaju podatke korisnika unutar njihovih sustava.
Upravo ga je to područje povezalo s Marijanom Relkovićem, vlasnikom tvrtke Planet računala, s kojim je razvio projekt John Doe, autonomni AI sustav koji djeluje bez internetske veze i zadržava sve podatke lokalno. Projekt je predstavljen u cerničkom franjevačkom samostanu u sklopu obilježavanja 120 godina postojanja Hrvatskog pjevačkog društva „Tomislav“.
Za PlusPortal Ivošević je podijelio iskustvo s provedbe edukativne radionice o umjetnoj inteligenciji u sklopu programa Gradske knjižnice Nova Gradiška - KnjiGOigraonica, kao i svoja razmišljanja o ulozi umjetne inteligencije danas u kontekstu tehnologije koja čovjeku mora služiti isključivo kao - alat.
Pionirski projekt John Doe poslužio je kao podloga i inspiracija za nastavak rada na primjeni umjetne inteligencije u obrazovne i kulturne svrhe, uključujući i radionicu u Gradskoj knjižnici Nova Gradiška.
„Mata“ je digitalni avatar koji koristi umjetnu inteligenciju kako bi s djecom razgovarala o svijetu oko njih na njima razumljiv i zabavan način. Radionica je zamišljena kao prostor za istraživanje i igru u kontekstu knjižnične građe.
Cerničkog avatara moguće je poslušati OVDJE.
- Djeca su bila oduševljena. Mati su postavljala pitanja, ispitivali su o knjigama, tražili preporuke i istraživali što sve zna. Cilj nam je bio pokazati da AI može biti alat koji potiče kreativnost. - kazao je Ivošević.
Tema primjene umjetne inteligencije predmet je brojnih rasprava osobito kada je u pitanju utjecaj na djecu i mlade. Ivošević smatra kako je ključno da se s AI sustavom djeca počnu upoznavati u ranijoj školskoj dobi, a na način koji je prilagođen njihovom uzrastu.
- Djeca u nižim razredima osnovne škole trebala bi imati priliku koristiti umjetnu inteligenciju. To ne znači programirati, već razumjeti kako funkcionira, istraživati kroz igru i koristiti svoju kreativnost. To im može pomoći da kasnije bolje razumiju svijet oko sebe što uključuje i tehnologiju koja je neizostavni dio svakodnevice. To je stvarnost od koje ne možemo pobjeći. - istaknuo je Ivošević.
Ipak, svjestan je i izazova. Među negativnim stranama spominje sve prisutniji problem povjerenja djece u sadržaje koji su generirani umjetno poput fotografija i videa koji nisu stvarni.
- Imamo situacije gdje djeca ne razlikuju što je stvarno, a što nije. Zbog toga je iznimno važno učiti ih kritičkom razmišljanju. AI može biti sjajan alat, ali djeca trebaju znati gdje je granica i znati kad je vrijeme za odmak, izlazak van, primjerice za kontakt s prirodom. - naglasio je Ivošević.
Ističe kako vidi ogroman potencijal u edukaciji osobito kod mlađih učenika, koji bi uz dobar pristup mogli razviti kreativnost i kritičko mišljenje. S druge strane, upozorava na opasnosti pasivnog oslanjanja na tehnologiju.
Prepoznaje i strahove vezane uz gubitak radnih mjesta, no vjeruje da promjene dolaze postupno, kao i u svim drugim tehnološkim epohama.
- AI je tu da olakša posao, primjerice za efikasniji pronalazak informacija. Neki će poslovi nestati, ali to nije prvi put u povijesti. Tržište rada se mijenja. Imamo vremena prirediti se, a tržište je toga i svjesno. Nitko neće izgubiti posao. Ključ je u edukaciji, u praćenju promjena i spremnosti na prilagodbu. - zaključio je za kraj našeg razgovora.
Nakon uspješnog predstavljanja u knjižnici, projekt se nastavlja provoditi i na obrazovne institucije. U planu je suradnja s Gimnazijom Nova Gradiška i Osnovnom školom Matija Gubec u Cerniku, gdje će učenici imati priliku dublje se upoznati s umjetnom inteligencijom u skladu s obrazovnim kontekstom.