1144
Prikaza
2
Komentara
SLAVONSKI BROD - U prvi plan novinarskoga posla ili bolje rečeno poziva, obično dolaze nacionalni mediji čiji su djelatnici nerijetko obilježeni kao jedini profesionalni novinari. Lakše se probijaju i pronalaze sugovornike, jednostavnije dolaze do odgovora i podataka, ali i zahvaćaju širu publiku. No, i lokalni mediji itekako su važni za užu zajednicu. Ipak, vrlo često neopravdano padaju u drugi plan.
Ono što lokalne medije čini posebnijima jest činjenica da su kreatori vijesti važnih za pojedinu lokalnu sredinu, tu su kako bi građanima iznijeli probleme i rješenja specifična za njihov krug, stoga moraju biti upućeni u lokalnu politiku, rad vijeća i skupština, ali i procese donošenja raznih odluka.
Hrvatsko novinarsko društvo, na čelu s Hrvojem Zovkom, u suradnji sa svojim brodsko-posavskim Ogrankom i predsjednikom Davorom Kustorom, održalo je sinoć u Gradskoj knjižnici Slavonski Brod panel-raspravu na temu „Modeli javnog financiranja lokalnih medija“.
U raspravi su sudjelovali Anica Vukašinović, županijska pročelnica Odsjeka za obrazovanje, sport i kulturu, Klara Batinović, glasnogovornica Grada Slavonskog Broda, Irena Vukas Çuflar, glavna urednica Radija 92FM, Vlatko Greiner kao predstavnik Grada Nove Gradiške te ranije spomenuti predsjednici HND-a i Ogranka. Dakako, konstruktivnim pitanjima i prijedlozima u razgovoru su sudjelovali i novinari iz gotovo svih slavonskobrodskih redakcija - SBTV, Radio Slavonija, 035portal, Crona, PlusPortal, Posavska Hrvatska, Radio Brod, Radio 92FM te dopisništava HINA-e i HRT-a - što je taj skup učinilo tim posebnijim jer je nakon dugo vremena na jednom mjestu okupio gotovo sve kolege s lokalne medijske scene.
- Prije petnaest mjeseci, Hrvatsko novinarsko društvo, predstavilo je modele financiranja iz razloga što smo jednom našom analizom utvrdili, a HND se od 2013. godine bavi time, da su milijuni tada kuna, sada možemo govoriti o eurima, potrošeni na jedan netransparentan način. Nebitno o kojoj je sredini riječ i tko je na vlasti. Činjenica da se javni novac uglavnom trošio kao oglasna ploča lokalnih šerifa i jednostavno da to sve skupa nije imalo veze s novinarstvom. - navodi Hrvoje Zovko.
Jedna od osnovnih problematika lokalnog novinarstva, dakle, leži u financiranju javnim novcem kao jedinom načinu opstanka. Na taj način lokalni mediji nerijetko postaju PR agencije određenih župana, gradonačelnika i načelnika. Zovko to smatra neprihvatljivim te smatra kako treba razlikovati i „razdvojiti sredstva za medije od sredstava za promidžbu, stvoriti neovisna povjerenstva i cijeli postupak dodjele sredstava učiniti transparentnim“.
- Naš stav je da modeli financiranja moraju biti na nacionalnoj razini, tražimo da se osnuje jedan javni fond iz kojeg će se mediji financirati. Pri tome prednost dajemo lokalnim medijima koji su u puno težoj situacij, nego oni na nacionalnoj razini koji imaju prednost oglašavanja i jednostavno tražimo da se promovira novinarstvo u interesu zajednice. - kazao je Hrvoje Zovko.
S obzirom na to da će financiranjem poticati kvalitetno novinarstvo, neovisno HND-ovo povjerenstvo imat će nekoliko kriterija za dodjelu sredstava. Promatrat će kako su napisane prijave medija, kako se obrađuju teme, koliko su te teme u interesu javnosti, koliko dugo neki medij postoji, koliko zaposlenih ima i slično. Određena sredstva bit će potrebno i naknadno opravdati odrađenim.
- Ne može se dogoditi da imamo jedan slučaj iz jedne sredine u Hrvatskoj gdje se čovjek bavi prodajom guma, a ima fiktivan medij i dobiva novce iz proračuna. Zauzvrat, ne daje ništa i nitko od tog medija nema koristi. - poručio je predsjednik HND-a.
Mada je svima jasno kako će promjene zahtijevati još puno rada i suradnje, sama činjenica da je pokrenuta tema koja godinama mori lokalne medije - puno znači.
Svi okupljeni zajedno su zaključili kako će lokalni mediji te jedinice lokalne samouprave i uprave morati prevladati prepreke i što prije mijenjati stvari.
Više o Modelu javnog financiranja te preporukama moguće je pročitati na označenim poveznicama.
Zovko: "Činjenica da se javni novac uglavnom trošio kao oglasna ploča lokalnih šerifa i jednostavno da to sve skupa nije imalo veze s novinarstvom." Hajde da se i ja jednom složim s predsjednikom HND-a. No, to nije bitno. Važnije mi... Prikaži svemi je istaći kako je on, zapravo, ovim dao anamnezu odnosa Plusportala i Gradonačelnika Slavonskog Broda.