Obnovljenom pješačkom zonom u Slavonskom Brodu danas smo prošetali u društvu arhitekta Brune Rechnera koji je odredio njezin izgled za naredna desetljeća.
SLAVONSKI BROD - Bliži se dan kada će varaždinska tvrtka Hidroing koja je izvodila dva milijuna eura vrijednu rekonstrukciju pješačke zone Zajčeva-Starčevićeva u srcu Slavonskog Broda, gradilište službeno zatvoriti i predati investitoru - Gradu Slavonskom Brodu. Na svečano otvorenje obnovljene pješačke zone Brođani su, manje ili više strpljivo, čekali proteklih godinu dana. Radovi započeti krajem rujna 2023. godine su se, kao što je to uobičajeno, dodatno odužili.
Ilustracija. Foto: Ž.G./PLUS
No, mada dio urbane opreme Starčevićeve i Zajčeve ulice još uvijek nije raspakiran iz 'najlona' pa sve i dalje djeluje prilično neuredno, sad je već moguće - i danju i noću - dobiti djelomičan dojam o tom novom prostoru. A koliko ljudi - toliko je i mišljenja pa su neki ovim dijelom grada oduševljeni, drugi razočarani, treći bi nešto dodali, a četvrti oduzeli,…
Ilustracija. Foto: Ž.G./PLUS
Samo zbog novinara arhitekt Bruno Rechner koji je osmislio izgled pješačke zone koji će obilježiti naredna desetljeća, doputovao je u Slavonski Brod i odgovorio na sva naša pitanja. Prvo je, dakako, bilo - koji je koncept ove ulice odnosno koja je osnovna ideja njezina novog uređenja.
Ilustracija. Foto: Ž.G./PLUS
- Radu na svakom projektu prethodi istraživanje tijekom kojeg sam saznao da je drugi naziv za ovu ulicu 'Pijana' zbog ludih noćnih izlazaka. Stoga je Grad odmah u startu postavio zahtjev da sva urbana oprema bude neuništiva. To nikad nije moguće u cijelosti ispuniti, ali od šutanja ili udaranja ovomu sigurno neće biti ništa. Uzeli smo i ploče velike dimenzije kako potpetice ne bi upadale i zapinjale između. Ulicom je vladao značajan vizualni kaos. Pa smo odlučili uvesti potreban red - u onom dijelu gdje mi možemo intervenirati (a fasade privatnih kuća i brojne reklame su dio na koji nismo mogli utjecati). Želim da se u ovoj ulici ugodno osjećaju i mladi i stariji, i oni koji idu u izlaske i umirovljenici. Ovo je pješačka zona za sve. Svatko od njih tu će pronaći nešto zanimljivo, lokal ili trgovinu ili nešto treće. Vjerujem da je ulica pomirila cijeli ovaj prostor te omogućila da, na jedan suvremen način, doprinesemo redu u tom prostoru. To je meni kao arhitektu najvažnije. - kazao nam je Rechner.
Ilustracija. Foto: Ž.G./PLUS
'Pijanom' smo prošetali tijekom kiše, no nigdje se nisu nalazile lokve. Odvodnja je, dakle, izvrsno riješena neprimjetnim (gotovo skrivenim) i uskim kanalicama, a dio vode upijaju i sami betonski opločnici. Da bi i jedno i drugo ostalo u stanju u kojemu je danas, Grad Slavonski Brod morat će se izboriti s - vožnjom po pješačkoj zoni. I tijekom razgovora s arhitektom, do samog ulaza u hotelski objekt elegantno su se dovezla dvojica stranih motociklista.
Ilustracija. Foto: Ž.G./PLUS
'Bacite' li danju pogled s kroza niz Starčevićevu, djelomično će ga 'blokirati' ogromne i brojne žardinijere. One su, otkrio nam je arhitekt bile potrebne kako bi Starčevićeva i Zajčeva ljeti prestale biti užarene gradske oaze te kako bi dobile prijeko potreban hlad i dozu ozelenjavanja.
Ilustracija. Foto: Ž.G./PLUS
- U ovim visokim urbanim vazama su posađeni grmoliki javori. Oko vrste stabala smo se posebno savjetovali sa stručnjacima. Tražili smo prijedlog za konkretan zahvat od ljudi koji se bave hortikulturom. Ta će stabla još malo narasti i bit će malo iznad rasvjetnih tijela. Međutim, da bi iz nečega rasli, bila je potrebna određena količina zemlje i humusa. Mogli smo uzeti i manje vaze, ali one za to ne bi bile dostatne.
Ilustracija. Foto: Ž.G./PLUS
Vjerujem da će hlad koji će stvarati te krošnje kad stabla dodatno narastu također doprinijeti ugođaju. To dosad nismo imali u ovoj zoni i to nismo mogli saditi direktno u zemlju jer su ispod površine brojne instalacije. Na ovaj način, s obzirom na to da je sva urbana oprema mobilna, moguće ju je prebaciti i/ili razmjestiti. Na primjer, sve je moguće premjestiti na drugu lokaciju ako se u ulici bude odvijao božićni sajam. Postoji mogućnost da se promijeni namjena nekog prostora, pozicija kolnog ulaza/izlaza i iz tog razloga smo se odlučili za ovo rješenje. - otkrio je Rechner nešto i o neobičnom uličnom 'namještaju'.
Noću, pak, pažnju 'odvlače' neobična rasvjetna tijela. Mnogi raspravljaju o hladnoj boji svjetlosti, kao i suvremenom dizajnu koji '(ne) ide' uz staru gradsku jezgru. Tu se, dakako, opet vraćamo na stvar ukusa. Struka je sve uvjete odnosno zahtjeve i u ovom pogledu ispunila.
Ilustracija. Foto: Ž.G./PLUS
- Nastojali smo rasvjetna tijela pozicionirati na spojevima između dvaju objekata. Prvo, kako ne bi smetala prozorima noću. Drugo, u slučaju promjene namjene zgrade, taj rasvjetni stup također neće smetati. Rasvjetna tijela, osim svog izgleda, moraju zadovoljiti određene svjetlotehničke karakteristike. Ako su slabijeg intenziteta, mora ih biti puno više. Mi smo odabrali da budu snažnije, a da ih bude manje. S relativno malo rasvjetnih tijela postigli smo da je ova zona noću u cijelosti osvijetljena. Morali smo, pritom, paziti i na svjetlosno onečišćenje. Tijelo mora biti usmjereno prema parteru, a ne okolo. To nije moguće postići imitiranjem starih rasvjetnih tijela, fenjera ili slično. Po meni se to niti ne bi uklopilo u ovakvo uređenje partera. Danas je sve LED rasvjeta, intenzitet se uvijek može nivelirati, ali odlučili smo se za svjetliju varijantu kako bi to bilo u skladu s parterom koji je prilično svijetle boje te kako bismo, što sam ranije spomenuo, s manje stupova osigurali adekvatnu količinu svjetla. - otkrio nam je arhitekt.
Od samog su početka postavljanja opločnika tamne i brojne masne mrlje bile glavna gradska tema. No, i one su uspješno oprane.
- Najveći problem su u tom pogledu odbačene žvakaće gume. Njih je gotovo nemoguće ukloniti. Postoji uređaj koji ih djelomično uklanja parom. Sve ostalo je perivo s tih površina. I sam sam ostao iznenađen količinom ulja koja se prospe kod ugostiteljskih objekata. To će se ipak morati na neki način regulirati. Kada su u pitanju normalna svakodnevna zaprljanja, svaka ta ploča ima poseban premaz koji je štiti i sve je moguće očistiti, to nije nikakav problem jer se na to računalo s obzirom na svijetlu boju. - poručuje naš sugovornik.
Otkrio nam je i zašto se odlučio na dijagonalne tamnije linije duž cijele ulice.
Ilustracija. Foto: Ž.G./PLUS
- Linije omogućuju ljudima da dožive određenu dubinu prostora, odnosno, da osjete koliko su metara prošli, umjesto da im je taj prolazak monoton. Linije su postavljene slobodnim rasporedom, dakle, udaljenost između njih nije uvijek jednaka. Dijagonalne su da unesu malo dinamike u taj inače vrlo neutralan parter. One vizualno skraćuju ulicu. Da ih nema, ona bi vizualno bila puno duža. Zašto smo ih stavili? Zamislimo da ih nema te da u dva ujutro mi prolazimo 'Pijanom'. One ipak stvaraju dojam kao da je netko još tu, kao da je prostor malo popunjen. Dok hodamo, na ovakav način nam se mijenja slika prostora. - pojasnio je.
Urbanu opremu uvelike je odredila spoznaja o brojnim slavonskobrodskim delikventima, ali je arhitekti ipak uhvatio prostora kako bi i takvu opremu uklopio u vizualno skladnu, ali i funkcionalnu cjelinu.
Ilustracija. Foto: Ž.G./PLUS
- Sve je uglavnom u istom tonu, ali u Starčevićevoj postoji urbana oprema dva tipa. Male žardinijere koje jedine, uz držače za bicikle, daju boju prostoru te visoke urbane vaze uz okrugle klupe za sjedenje. Oboje proizvodi najbolji europski proizvođač takvih elemenata. To je posebna vrsta betona (takozvani, high-performance concrete) i samo španjolska firma ima tehnologiju za proizvodnju takve opreme. No, nismo željeli da sve bude od betona. Mislili smo i na starije kojima tu možda ne bi bilo ugodno sjediti. Stoga smo stavili te niže žardinijere s drvenim dijelom za sjedenje. Nijedna klupa nema naslon jer svaka od njih služi kratkom odmoru. Nit vodilja na Cipeliću na primjer, bila je sasvim drukčija. To je trg-parkić namijenjen višesatnom sjedenju i druženju. - kazao je arhitekt Bruno Rechner čiji projekt upravo mijenja i izgled legendarnog slavonskobrodskog Cipelića.
Ilustracija. Foto: Ž.G./PLUS
No, bez sustavnog održavanja, pješačka će zona, pod utjecajem zuba vremena, neminovno propadati, a dvogodišnja garancija za radove brzo će iscuriti. Semmelrock opločnici velikih dimenzija trebali bi također odolijevati nedaćama - bitno je da ne dođe do 'klackanja' kakvo su vrlo brzo doživjeli oni na slavonskobrodskom korzu.
- Sve je to, dakako, potrebno sustavno održavati. Primjerice, betonske opločnike nakon nekog vremena treba ponovno fugirati odnosno prostor između napuniti pijeskom kako se ne bi pomicali. Ako su stabilni i dobro postavljeni, onda nema govora o pucanju. - zaključio je naš sugovornik.
Brođani znatiželjno šeću obnovljenom pješačkom zonom i raduju se trenutku kada će u cijelosti biti stavljena u funkciju. Kako je nekad izgledala, moguće je pogledati u članku u nastavku, a kako danas izgleda, donosimo u galeriji fotografija (listati gore).