1693
Prikaza
3
Komentara
SLAVONSKI BROD - Rekonstrukcija ulica Ante Starčevića i Ivana pl. Zajca, koja je trajala više od godinu dana, donijela je Slavonskom Brodu vizualno moderniziranu pješačku zonu, no i niz problema koji brinu stanare i poslovne subjekte. Na sastanku održanom 15. listopada u Gradskoj vijećnici, stanovnici su otvoreno iznijeli svoje primjedbe vezane uz prometne i infrastrukturne uvjete te održavanje ulice.
Najveći problem, prema riječima stanara, jest regulacija prometa vozilima. Obnova ulica donijela je pješačku zonu koja sada ograničava pristup vozilima, no stanari i poslovni subjekti, poput trgovina i restorana, navode da im to stvara velike probleme u svakodnevnom životu i poslovanju. Posebno je istaknuta poteškoća dostave teških i glomaznih tereta, poput stakla, zvučne opreme, drva, hrane i pića.
Stanari ulice smatraju da ovakva prometna regulacija nije prilagođena njihovim potrebama. Apsurdno jer bi prometovanje pješačkom zonom trebalo biti dozvoljeno samo iznimno, a nikako se ne bi trebalo raditi o uobičajenom i svakodnevnom ponašanju.
- Kako da dostavim drva za zimu? Nitko ne misli na to koliko je teško transportirati velike količine tereta bez pristupa vozilom. - rekao je jedan od stanovnika na sastanku.
Slične pritužbe došle su i od vlasnika restorana, koji navode probleme s dostavom hrane i pića.
- Jednostavno nam je nemoguće svakodnevno funkcionirati bez adekvatnog pristupa dostavnim vozilima. - kažu ugostitelji.
Gradonačelnik Mirko Duspara prisustvovao je sastanku i odgovorio na brojne kritike.
- Svjesni smo problema, ali moramo naći balans između sigurnosti pješaka i potreba stanara. Promet u pješačkoj zoni mora biti ograničen, ali ćemo razmotriti mogućnosti za izdavanje jednokratnih dozvola za posebne potrebe. - izjavio je Duspara. Također je obećao da će gradska uprava poslati službenike na teren kako bi razmotrili pojedinačne slučajeve.
Jedan od dodatnih problema koji su istaknuli vlasnici poslovnih prostora i stanari tiče se činjenice da su prilikom kupovine ili najma svojih nekretnina imali dozvolu za promet u ovoj zoni, iako je ona formalno pješačka. Kada su kupovali ili unajmljivali prostore, mnogi su imali parkirna mjesta koja su koristili bez većih ograničenja.
- Kada sam kupovala poslovni prostor, rečeno mi je da mogu koristiti parkirno mjesto iza zgrade. Promet vozilima, iako je zona pješačka, nije bio striktno ograničen, a dostava je bila omogućena. Sad nam se odjednom kaže da to više nije moguće. - navela je jedana od vlasnica poslovnog prostora.
Prije rekonstrukcije, čini se da su određeni prometni propisi ili ignorirani ili nisu stvarali toliko problema koliko sada, nakon završetka radova. Situacija je postala posebno osjetljiva jer su se uvjeti korištenja parkirnih mjesta i pristupa vozilima naglo promijenili, bez prethodne prilagodbe ili alternative za stanare i poslovne subjekte. Sada im je, kako su rekli, promet na tim područjima jednostavno ukinut, što je izazvalo nezadovoljstvo.
Gradonačelnik Duspara priznao je da se radi o složenoj situaciji.
- Razumijem da su stanari i poslovni korisnici u prošlosti imali veću slobodu u korištenju vozila u ovoj zoni. No, s obzirom na novu namjenu ulice kao pješačke zone, morat ćemo prilagoditi pravila. To je izazov, ali moramo pronaći ravnotežu između prava vlasnika i sigurnosti građana. - istaknuo je Duspara.
Jedan od ključnih komentara došao je i od predstavnice Crvenog križa, koja je istaknula problem vezan za smještaj i korištenje vozila.
- Sada sve stvarno lijepo izgleda. Ono što me najviše brine je da, prema Zakonu o civilnoj zaštiti, Crveni križ i naša vozila, koja su označena i nalaze se u našem dvorištu, koristimo za sve moguće situacije, uključujući krizne. Već sedam godina imamo kontrolu nad tim prostorom i koristimo ga za te namjene, ali sada se brinem kako ćemo organizirati korištenje vozila i kako ćemo riješiti pitanje dobrovoljnog davanja krvi. KBC Osijek dolazi svaki tjedan u naš prostor za dobrovoljno darivanje krvi. U tom razdoblju, od 9 do 15 sati, nekad i do 19 sati, organizira se dobrovoljno darivanje krvi. KBC Osijek ne bi smio prevoziti krv na velikoj udaljenosti zbog trešnje prilikom vožnje, a često smo imali pritužbe od KBC-a na loše uvjete. Čak su htjeli ukinuti dolazak vozila zbog lošeg stanja prometnice dok je bila u obnovi. Moje pitanje je, što ćemo napraviti s darivanjem krvi i smještajem naših vozila? Imamo mjesta za šest vozila u dvorištu, a nemamo ih gdje parkirati izvan. Imala sam puno problema zadnjih godinu dana jer su vozila parkirana vani i oštećena su, a ne znamo tko ih je oštetio. - izjavila je ravnateljica Crvenog križa, Mirjana Matanović.
Gradonačelnik je istaknuo kako će se situacija Crvenog križa posebno analizirati te se nada da će biti pronađeno adekvatno rješenje koje neće ugroziti njihovo djelovanje.
- Što se tiče Crvenog križa, radim s tom organizacijom od početka i znam da je najvažnije da možemo prevesti krv bez problema. Mislim da nije problem nositi kutiju s 50 doza krvi 50 metara. Što se tiče dobrovoljnog davanja krvi, smatram da smo među najboljima u državi. Građani neće odustati samo zato što ne mogu vozilom doći na samu lokaciju. Vidjeli ste kako sada izgleda ulica. Promet ne može biti isti kao prije rekonstrukcije jer je ovo pješačka zona. Moramo odlučiti kako želimo koristiti ovu ulicu, a ne vraćati se na staro. Ako dopustimo previše prometa, izgubit ćemo tu sigurnost. - izjavio je Duspara.
Iako je nova pješačka zona vizualno privlačna, mnogi građani izrazili su nezadovoljstvo izgledom određenih elemenata. Žardinijere postavljene u ulici izazvale su oprečne reakcije.
- One zauzimaju previše prostora i blokiraju pogled. - naveo je jedna stanovnika, dok su drugi istaknuli pozitivnu stranu – sadnja grmolikih javorova trebala bi ljeti donijeti prijeko potreban hlad.
Arhitekt Bruno Rechner, koji je sudjelovao u dizajnu, objasnio je kako su žardinijere i drveće strateški postavljeni kako bi se spriječilo prekomjerno zagrijavanje ulica ljeti.
- Odabrali smo vrstu drveća u konzultaciji sa stručnjacima. Žardinijere su velike zbog potrebne količine zemlje za rast stabala koja nismo mogli saditi direktno u tlo zbog različitih instalacija koje tu prolaze. Kad javori narastu, pružit će prijeko potreban hlad u toj inače ljeti užarenoj zoni. - pojasnio je Rechner u intervjuu za PlusPortal.
Međutim, osim komentara vezanih za estetiku ulice, građani i gradski vijećnici su također izrazili zabrinutost zbog održavanja novog prostora. Masne mrlje i žvakaće gume već su počele nagrđivati pločnike.
- Nismo ni završili rekonstrukciju, a već imamo problem s čistoćom. Pogledajte samo koliko je masnih mrlja kod restorana. Morat ćemo ozbiljno regulirati pravila o održavanju čistoće. - izjavio je jedan od predstavnika grada.
Davne 2019. godine, PlusPortal je objavio članak o nevjerojatno gustom prometu pješačkom zonom. Put od Šetališta braće Radić do Mesićeve, mnogi su vozači tom prečicom ležerno kratili. Treba, dakle, razlikovati iznimne potrebe stanara poput selidbe, dostave iznimno teških stvari i slično od svakodnevnog jurcanja pješačkom zonom zbog lijenosti ili navike. U tom će pogledu Grad Slavonski Brod morati biti čvrste ruke. U suprotnom, prijeti povratak na staro.
Iako je rekonstrukcija ulica Ante Starčevića i Ivana pl. Zajca donijela Slavonskom Brodu modernu pješačku zonu, problemi s prometom, dostavom i održavanjem prostora nisu zanemarivi. Gradonačelnik Duspara obećao je da će gradska Uprava poduzeti korake kako bi riješila te izazove. No, nezadovoljnih će u svakom scenariju definitivno biti. Treba se svakako sjetiti prijašnjeg stanja i devastirane pješačke zone i poželjeti ispunjenje obećanja grada o stopiranju prometa u istoj.
Stoku će teško dotjerati u red, ali nikome ne dozvoliti vožnju po pješačkoj zoni, osim žurnih službi.