2192
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD - Nakon tekstova u kojima smo pisali o iskustvu Londona, Seville, Amsterdama i drugih gradova koji su napravili značajne napore u razvoju gradske biciklističke infrastrukture koja je glavni preduvjet za učestalije korištenje bickla kao prijevoznog sredstva (umjesto motornih vozila), a ne samo vozila za rekreaciju, donosimo iskustva njemačkog grada Münstera. Naime, ovaj grad i riječna luka, sa oko 320.000 stanovnika i 500.000 bicikala, u pokrajini Sjeverna Rajna-Vestfalija, smatra se "prijestolnicom biciklizma u Njemačkoj".
Na službenoj web stranici grada Münstera naveden je podatak kako je u tom gradu, zahvaljujući dobro razvijenoj mreži biciklističkih staza, dnevno na putu oko 100.000 biciklista. Tvrdi se i kako je to grad „opremljen tako dobro razvijenom mrežom biciklističkih staza i toliko mnogo ponuda povezanih s biciklima. Oko središta grada napravljen je prometni prsten bez automobila bez premca u Europi".
U Münsteru postoje čak tri biciklističke parking stanice koje omogućavaju sigurno parkiranje bicikala. Sa svojih 3.300 parkirnih mjesta, biciklistička stanica na glavnom kolodvoru najveća je u Njemačkoj, a osim parkirališnih mjesta nudi i uslugu popravka, najma bicikla i stanicu za pranje bicikala. Bicikli se mogu unajmiti i s biciklističke stanice Muenster Arkaden. Uslugu zaokružuje usluga popravka i prodaja biciklističke opreme.
Biciklistička stanica pored glavnog željezničkog kolodvora (Fotografija: ecis2015.eu). Najveća biciklistička stanica u Njemačkoj otvorena je izravno na željezničkoj stanici 1999. godine, s 3.300 parkirnih mjesta. Usluge uključuju popravak, pranje bicikla, najam bicikla, ormariće za prtljagu i turističke informacije. Dnevna karta za kratkotrajne parkiraše košta 70 centi.
"Skladište za bicikle" u Stubengasse pruža prostor za 360 bicikala. Torbe za kupnju, kišna odjeća ili kaciga za bicikl mogu se sigurno spremiti u ormariće. Ne iznenađuje da je Münster već nekoliko puta nagrađivan titulom "najbiciklističkijeg grada u Njemačkoj", tvrdi se na službenoj gradskoj stranici, muenster.de.
Njemačka biciklistička prijestolnica
Biciklisti u Münsteru imaju pristup izuzetno dobro razvijenoj mreži biciklističkih staza od 450 kilometara namijenjenoj biciklističkom prometu, uz 255 kilometara biciklističkih staza smještenih uz glavne ceste na pristupnim rutama. Postoje čak i posebne biciklističke ceste na kojima biciklisti postavljaju tempo i imaju prednost ispred automobila. Infrastrukturu zaokružuje izbor biciklističkih parkova, mjesta za iznajmljivanje i gusta prodajna mreža.
Münster je nekoliko puta proglašen "najprijateljskijim biciklističkim gradom u Njemačkoj", kako od strane ADAC-a (Njemačke automobilske asocijacije), tako i ADFC-a (Njemačke federacije biciklista). Do istog je zaključka došla i vodeća njemačka grupa za sigurnost potrošača (Stiftung Warentest).
Münster se nalazi u srcu biciklističke regije Münsterland čija biciklistička mreža pokriva 4.500 kilometara. Nudi širok izbor tematskih ruta i krugova. Infrastruktura uključuje smještaj za noćenje i bicikle, mjesta za uslugu i iznajmljivanje bicikala te sustave za navigaciju biciklima.
Prometni prsten – šetnica; zona bez automobila u njemačkom gradu Münster (Fotografija: stadt-muenster.de). Šetnica duga 4,5 km, postavljena u prstenu na bivšim gradskim utvrdama, otvorena je samo za nemotorizirani promet i stoga je vrlo atraktivna za bicikliste i pješake. Biciklisti koji se voze iz okružnih centara ili periferije u središte grada, šetnicu mogu koristiti kao distribucijski prsten. Šetalište je neophodno za biciklizam. Ovdje je već izbrojano preko 1.570 biciklista na sat (2008).
Münster nije slučajno postao grad prilagođen za bicikle
Tijekom Drugog svjetskog rata središte grada Münstera bilo je gotovo potpuno uništeno. U obnovi grada nakon rata odlučeno je da bicikli i autobusi trebaju biti važan dio gradskog prometa. Posljednjih 50 godina grad kontinuirano radi na povećanju upotrebe bicikala.
Zahvaljujući kontinuranim ulaganjima, oko 43 posto putovanja u Münsteru odvija se biciklima, a 48 posto automobilom, što je vrlo visok postotak putovanja biciklima u usporedbi s većinom njemačkih gradova.
Jedan od argumenata kojim se služe protivnici ulaganja u biciklističke staze u Sjedinjenim Američkim Državama jest da će se staze tijekom ljeta koristiti samo tijekom dana i to po lijepom vremenu. Stoga smatraju da te staze ne vrijede velikog ulaganja.
Korištenje bicikala u Münsteru pokazuje da, ako se obeshrabri uporaba automobila i ako se osiguraju dobro održavane i sigurne biciklističke staze, bicikli se koriste tijekom cijele godine, po lošem vremenu i noću. Münster se nalazi u sjevernoj Njemačkoj gdje je kiša česta. Tijekom zime kiša pada skoro svaki dan, ali ako se nosi odgovarajuća kišna oprema, ostaje se prilično suh. Također, vrsta bicikla koja se najčešće koristi u Münsteru nije namijenjena brzini ili terenskoj uporabi. Dizajniran je za gradska putovanja i sprečava prskanje vode s vozača.
Plakat s tri panela koji su prikazivali prostor potreban za prijevoz 72 osobe (Fotografija: geo.sunysb.edu). Godine 1991. fotograf je po narudžbi odjela za planiranje Grada Münstera snimio niz fotografija za ovaj plakat s tri panela koji su prikazivali prostor potreban za prijevoz 72 osobe bilo automobilom, autobusom ili biciklom. Snimljen na Prinzipalmarktu, glavnoj ulici u Münsteru, ovaj plakat je od tada postigao kultni status i često se koristi kao glavni prikaz kako automobili sa jednom osobom zauzimaju nesrazmjerno puno prostora na cesti.
Kampanja je usporedila količinu prostora potrebnog za prijevoz 72 osobe sa sljedećim statistikama: