SLAVONSKI BROD - Pitanje sigurnosti građana, kako u privatnom tako i u javnom prostoru, uvijek je aktualna tema, a posebno naglašena kad se dogodi neka tragedija koja plijeni pozornost javnosti. Često, stupce crne kronike pune sadržaji koji govore o problemima u otkrivanju počinitelja raznih kaznenih djela (pljačke, provale, nanošenje teških tjelesnih ozljeda, ubojstva...), kao i prometnih prekršaja sa teškim posljedicama.
Pratimo u medijima slučajeve u kojima se postavlja pitanje o prolasku automobila kroz crveno ili žuto svjetlo na semaforu, o slučajevima kad stradavaju pješaci ili biciklisti zbog nepažnje vozača automobila, primjera huliganstva, remećenja javnog reda i mira i slično. Kad počinitelji kaznenih djela, kao i prometnih prekršaja, moraju odgovarati za svoja djela na sudu, često dolazi do dugotrajnih i iscrpljujućih postupaka u kojima se dokazivanje temelji na iskazima svjedoka i raznim vještačenjima, ali često sa neizvjesnim ishodom.
U Slavonskom Brodu zabrinjavajuće
Kad je mjerenje sigurnosti u pitanju, jedno od relevantnijih istraživanja, za 2011. godinu, proveo je Ekonomski institut Zagreb zajedno s časopisom ''Zaštita'' nad gradovima iznad 20.000 stanovnika. Među 29 promatranih gradova, Slavonski Brod je loše stajao. Računajući stopu kaznenih djela, na svakih 1000 stanovnika, rezultati su slijedeći:
Stopa nasilnih kaznenih djela: 1. Varaždin (3,15), 26. Slavonski Brod (5,76); Stopa imovinskih kaznenih djela: 1. Požega (2,99), 22. Slavonski Brod (13,91) ; Stopa žrtava u prometu: 1. Varaždin (3,15), 27. Slavonski Brod (5,76); Stopa zlouporabe opojnih droga: 1. Samobor (0,19), 18. Slavonski Brod (1,90)
Iskustva brojnih gradova u svijetu otkrivaju kako se uvođenjem video nadzora na javnim površinama značajno smanjuje stopa kriminala, ali i prometnih prekršaja, jer, osim što se na nadziranom prostoru puno lakše otkrivaju počinitelji kaznenih djela, ona se puno brže sudski procesuiraju. Osim toga, nadzor javnih površina značajno doprinosi prevenciji.
Koliko je opravdano uvoditi video-nadzor na javnim površinama, te kolika je važnost video snimki na sudskim procesima, pitali smo odvjetnika Branka Glasa iz Slavonskog Broda.
- Ne ulazeći u dvojbe koje se javljaju oko korištenja audio i audiovizualnih dokaza u sudskim postupcima, a koje su se pojavile u praksi zbog neusklađene i zastarjele legislative, jer bi to oduzelo puno prostora, mišljenja sam da bi postavljanje video nadzora na osobito frekventnim i prometnim mjestima u gradu bilo od iznimne koristi. Naime, u prometu se javljaju poglavito prekršaji, ali i kaznena djela pa, kako je svrha sankcioniranja specijalna i generalna prevencija, smatram da bi postavljanje naprava za video nadzor preveniralo brojne prekršaje, ali i kaznena djela. Kad govorim o kaznenim djelima ukazujem ne samo na teža kaznena djela, primjerice kazneno djelo obijesne vožnje iz čl. 226 KZRH ili kazneno djelo izazivanja prometne nesreće u cestovnom prometu iz čl. 227 KZ RH, već i na kazneno djelo ugrožavanja prometa opasnom radnjom ili sredstvom iz čl. 224 KZ RH, jer smo kao vozači svjedoci sve većeg broja "napada na prometne znakove", a počinitelji takovih dijela teško se ili gotovo nikako ne otkrivaju. Dakako postavljanje video nadzora preveniralo bi i brojne štete proizašle u prometu ili iz prometa, jer bi se, posljedično, svi sudionici u prometu daleko savjesnije ponašali.
Nekoliko primjera
Da ne nabrajamo iskustva gradova ili zemalja u svijetu ili regiji (BiH, Srbija), dovoljno je pogledati primjere nekih sredina u Hrvatskoj.
U Čakovcu je još 2008. godine, tadašnja gradska uprava, zajedno s međimurskom policijskom upravom, pokrenula projekt video nadzora, pa je te godine nabavljeno kombi vozilo u kojem se nalazila nadzorna centrala za mobilne video nadzore. Iste godine Grad je uložio više desetaka milijuna kuna u obnovu pješačke zone pa je ponudio opremiti zonu WLAN mrežom i sa sedam video kamera, što je u PU međimurskoj objeručke prihvaćeno, jer je riječ o području s gustom mrežom ugostiteljskih objekata na kojem, u večernjim satima, boravi značajan broj mlađih osoba sklonih konzumiranju alkoholnih pića i činjenju prijestupa, prekršaja i kaznenih djela. Projekt postavljanja fiksnog video nadzora rađen je u fazama, pa je tako u prvoj fazi postavljena prvo mreža tj. "antenski sustav", vrijednosti 120.000 kuna, na koji su u potom postavljene kamere u vrijednosti oko 170.000 kuna.
U listopadu 2012. u rad je pušten prvi sustav video nadzora javne površine u gradu Virovitici, i to nad kružnim tokom na Trgu dr. Franje Tuđmana. Ideju o pokretanju video nadzora u gradu Virovitici pokrenuo je Savjet za građansku prevenciju Grada Virovitice, potaknut sve češćim uništavanjem gradske imovine kao i imovine građana koja se nalaze u središtu grada, te radi olakšavanja otkrivanja počinitelja kaznenih djela koji pobjegnu s mjesta počinjenja. Video nadzor postavljen je u skladu sa zakonskom regulativom i Pravilnikom o načinu i uvjetima obavljanja poslova privatne zaštite na javnim površinama koji je na snagu stupio u ožujku 2012. godine.
Virovitica je grad kojem je MUP, odnosno PU Virovitičko-podravska, 6. kolovoza 2012. godine, izdala prvo rješenje u Hrvatskoj za video nadzor javnih površina prema novom Pravilniku. Privatnost građana nije narušena, jer prema spomenutom Pravilniku nitko ne može nadgledati snimani materijal, već se on pohranjuje na snimač koji se nalazi u prostoru grada i koji je pod zaštitom protuprovalnog sustava, kao i pod prisutnošću dežurne zaštitarske osobe, te spojen na centralni dojavni sustav zaštitarske tvrtke i centralni tehnički nadzor. Snimljeni materijal čuva se do sedam dana, i koristi samo u slučaju incidentnih situacija kad se, na zahtjev, predaje policiji.
Grad Varaždin uložio je proteklih godina značajna sredstva u kupnju whireless antena i servera sa snimačima, koji se, međutim, nisu koristili za zaštitu javnih površina. Tijekom 2014. godine planira se suradnja na tom projektu, a partneri su: Grad Varaždin, PU varaždinska i jedan od gradova u njemačkoj pokrajini Baden-Württemberg. Računaju na sredstva iz EU fonodva. Projekt bi rezultirao uspostavljanjem video sustava u odabranom gradu u Baden-Württembergu i gradu Varaždinu te izradom studije o učincima video nadzora i podizanja razine urbane sigurnosti. Postavljeni video nadzor koristio bi se za prevenciju kriminaliteta ali i u turističke svrhe npr. kod održavanja turističkih manifestacija.
U PU brodsko-posavskoj i Gradskoj upravi Grada Slavonskog Broda provjerili smo kakva su njihova razmišljanja o postavljanju video nadzora na javnim površinama u Gradu. Zanimalo nas je i - koliko je uopće postavljeno kamera koje nadziru javne površine, te jesu li spremni ići u zajednički projekt video-nadzora?
Što kaže PU brodsko-posavska?
- Policijska uprava je upoznata i svjesna svih prednosti postavljanja video-nadzora na javnim površinama, a isto tako i nedostataka takvih sustava. Sasvim je sigurno da bi građani svoje ponašanje, u najvećem broju slučajeva, držali u okviru zakonskih propisa, ako bi imali spoznaju o tome da će na javnom mjestu njihovo ponašanje biti snimljeno, te da takva snimka može biti korištena u pronalasku počinitelja kaznenih djela i prekršaja. Naravno da bi takve spoznaje imale i preventivni učinak na eventualne počinitelje kažnjivih radnji.
Također smo svjesni činjenice kako sustav kvalitetnog video nadzora, upravljan s jednog kontrolnog mjesta, ima svoju još uvijek visoku tržišnu cijenu, te da to nisu mala sredstva, a pogotovo za današnje gospodarske i ekonomske prilike. Policijska uprava brodsko-posavska prati kretanje i stanje kriminaliteta na području cijele županije kao i, naravno, na području grada Slavonskog Broda te, temeljem utvrđenih lokacija, objekata, mjesta okupljanja potencijalnih počinitelja kažnjivih radnji, usmjerava rad policijskih službenika i njihovu pojačanu prisutnost na tim i takvim lokacijama. Uzimajući u obzir stupanj kriminaliteta na području policijske uprave, spremni smo poduzeti sve mjere iz naše nadležnosti u cilju smanjenja broja kažnjivih radnji, a isto tako svoj rad usmjeriti na otkrivanje i procesuiranje njihovih počinitelja. U tom radu svakako je dobro došla pomoć građana, jedinica lokalne samouprave, kao i svih drugih institucija koje mogu pomoći u poboljšanju stupnja zaštite života građana i njihove imovine.
Fizičke ili pravne osobe koje postavljaju video kamere, po zakonu, nisu obavezne prijaviti ih nadležnoj Policijskoj upravi, već samo moraju istaknuti napomenu (naljepnicu) kako je objekt pod video nadzorom. Policija zato nema registar imatelja video-nadzora, već na mjestu ''zločina'' policajci moraju eventualno vizualno tragati za kamerama, te onda moliti vlasnika da im ustupi snimku. Navodno, vlasnik kamere, bez sudskog naloga, nije dužan ustupiti snimku sa svog video-nadzora.
Gradska uprava tvrdi kako je to "financijski zahtjevan projekt"
- Što se tiče Vašeg pitanja o video nadzoru na javnim površinama u Slavonskom Brodu, kao što znate, panoramska video kamera postavljena je na Trgu Ivane Brlić-Mažuranić. Video nadzorom osigurane su i pojedine gradske osnovne škole te zgrada Gradske uprave Grada Slavonskog Broda. Kao što ste i sami naveli, uvođenje video nadzora na prometnicama i javnim površinama dokazano je učinkovit način prevencije prometnih nesreća, povećanja razine sigurnosti građana, te smanjenja stope kriminaliteta. Upravo zbog dokazane učinkovitosti naravno da se razmišljalo o uvođenju video nadzora i na području Slavonskog Broda. No, kako se radi o financijski zahtjevnom projektu, Gradska uprava Grada Slavonskog Broda, zasada, ne može krenuti u njegovu realizaciju.
Koliko to košta?
Kako nam iz Gradske uprave nisu znali kazati - financijski, o koliko zahtjevnom projektu se radi, kod nekoliko tvrtki koje se bave prodajom i ugradnjom video sustava, sami smo pokušali saznati koliko to košta?
Zanimajući se koliko bi koštalo postavljanje kamera na 20-ak lokacija u gradu, pri čemu bi jedna lokacija obuhvaćala četiri kamere na prometnom raskršću, dobili smo odgovor kako bi IP bežične kamere, optimalne kvalitete, na jednoj lokaciji, koštale 10-ak tisuća kuna po komadu, odnosno 40-ak tisuća kuna po lokaciji. Navedene kamere su bežično dostupne na udaljenosti od 1 km, s tim da povećanje dostupnosti ne bi značajno povećalo investiciju. Konačnu cijenu sustava povećava ugradnja te oprema za nadzorni centar u kojem bi bili smješteni snimači i monitori. Zavisno od toga što se želi postići video nadzorom, cijena kamera ide još gore. Sustav je moguće nadograđivati, pa se projekt može raditi u fazama, u skladu sa financijskim mogućnostima.
U slučaju da se želi postaviti kamere s video-analitikom, kako bi se, po počinjenju prometnog prekršaja, isti odmah evidentirao, cijena se uvećava i do 100 posto. Takve kamere je ugradio Grad Zagreb, a zahvaljujući njima, građanima je poslao 80-ak tisuća kazni za razne prekršaje. Visine kazni se kreću od 300 do 700 kuna.
Mnogi će reći kako je uvođenje video nadzora na javnim površinama ''dvosjekli mač'' jer se pored eventualne koristi može raditi i o šteti zbog narušavanja privatnosti građana koje se nadzire, jer se Grad pretvara u Big brother, a postoji i mogućnost od zlouporabe snimki.
Sigurno da u Slavonskom Brodu ne treba postaviti po jednu kameru na svakih 11 stanovnika, kao što je slučaj u Velikoj Britaniji koja ima oko pet milijuna kamera, no video nadzor na 20-ak lokacija u Gradu, svakako bi podigao osjećaj sigurnosti građana, ali bi omogućio i znatno lakše otkrivanje počinitelja raznih kaznenih djela i prometnih prekršaja, te njihovo brže sankcioniranje.
Hoće li uskoro podaci o sigurnosti u Slavonskom Brodu biti povoljniji, ovisi o mnogo čimbenika, ali uloga gradske uprave na čelu s gradonačelnikom Mirkom Dusparom i Policijske uprave brodsko-posavske, kojom rukovodi načelnik Ante Zovak, nezaobilazna je.
Dodatno osviještena spoznaja o nužnosti suvremenog nadzora javnog prostora, operacionalizirana npr. putem Gradske razvojne agencije koja bi, u te svrhe, mogla prikupljati sredstva iz Ministarstva unutarnjih poslova, Gradske uprave, hrvatskih i europskih fondova, imala bi za posljedicu poboljšane uvjete življenja kako Brođanki i Brođana tako i njihovih gostiju.
Pratite biciklistu od 2:00, bježenje ubice i ponašanje očevidaca nakon nesreće
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
-