2608
Prikaza
1
Komentar
SLAVONSKI BROD- U lipnju 2019. godine objavili smo članak u kojem smo konstatirali kako su zebre u centru grada Slavonskog Broda skoro nevidljive. Tada smo od gradske uprave dobili informaciju kako Grad Slavonski Brod svake godine u proljeće vrši bojanje horizontalne signalizacije. Trošak obilježavanja pješačkih prijelaza tijekom 2018. godine za Grad Slavonski Brod, u sklopu redovnog održavanja nerazvrstanih cesta, za obnavljanje pješačkih prijelaza, bio je oko 160.000,00 kn, a obnova signalizacije izvršena je isključivo bojanjem.
O kvaliteti horizontalne signalizacije u Slavonskom Brodu dala je mišljenje i Policijska postaja Slavonski Brod u godišnjem Izvješću o stanju sigurnosti na području grada u 2019. godini: "Obilježavanje prometnica vodoravnom signalizacijom za koju smatramo da je loše kvalitete ili je loše izvedena i postavljena, bez dovoljno retroreflektirajućih tvari, te se događa da već nakon nekoliko dana poslije obilježavanja ista nije vidljiva, što je vrlo značajno na pješačkim prijelazima, zonama škola, te mjestima rezerviranim za osobe s invaliditetom".
U istom članku iz lipnja 2019. naveli smo kako bojanje nije jedini način obilježavanja horizontalne signalizacije već je ono moguće i na druge načine, kao na primjer postavljanjem hladne i tople plastike pa smo tada poslali upit na adrese više izvođača u Hrvatskoj kako bismo saznali i okvirne cijene obilježavanja pješačkih prijelaza.
Krajem prošle godine, točnije početkom studenog, poslali smo nekoliko pitanja gradskoj upravi, ustvrdivši kako 2020. godine niti jednom nije izvršeno bojanje u centru grada te da se čini kako je horizontalna signalizacija, a posebice pješački prijelazi, u lošijem stanju nego u lipnju 2019. Gradsku upravu Grada Slavonskog Broda tada smo upitali planiraju li uskoro poboljšati horizontalnu signalizaciju u centru grada, jer je vrijeme sve lošije, a uvjeti za rad su otežani. Također nas je zanimalo, u slučaju da se odluče na skoro uređenje horizontalne signalizacije, hoće li ju bojati ili će ugraditi hladnu plastiku?
Tada smo dobili odgovor kako je Grad Slavonski Brod u kolovozu 2020. godine kroz redovno održavanje nerazvrstanih cesta i javnih površina izvršio obnavljanje horizontalne prometne signalizacije (pješačkih prijelaza) u svim zonama vrtića i škola na području grada.
- U narednom razdoblju planirana je obnova horizontalne signalizacije na ostalim lokacijama središnjeg dijela grada. Osim toga, Grad Slavonski Brod proveo je postupak nabave za izvođenje radova označavanja prijelaza hladnom plastikom, a navedeni radovi predviđeni su po završetku zimskog razdoblja (ožujak-travanj 2021.). Također, na temelju Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske, Grad Slavonski Brod je u suradnji sa Ministarstvom unutarnjih poslova izveo radove sanacije opasnih mjesta na tri lokacije: označavanje pješačkih prijelaza LED markerima u ulici Ivana Gundulića, Vukovarskoj ulici i Šetalištu braće Radić. - kazali su nam iz Upravnog odjela za komunalni sustav i komunalno redarstvo u studenom prošle godine.
Prije dvadesetak dana Grad Slavonski Brod je krenuo sa obnavljanjem horizontalne signalizacije na području grada, na način da su prvo krenuli bojati uzdužne crte na kolnicima, a krajem prošloga tjedna započeli su i sa ugradnjom hladne plastike.
Iz gradske uprave saznajemo kako je bilo neophodno, prije same ugradnje hladne plastike, izvršiti sanaciju pješačkih prijelaza koji su protokom vremena bili oštećeni, ponajviše uslijed djelovanja boje za označavanje „zebri".
Naime, izvođač je ponudio garanciju u trajanju od 5 godina na hladnu plastiku koja se nanosi na novi kolnik, a tri godine na plastiku koja se nanosi na stari kolnik. Međutim, taj stari kolnik tj. asfalt mora biti u dobrom stanju. Zato je na više mjesta u centru Slavonskog Broda vidljivo kako je izvršena zamjena dijelova starog sloja asfalta koji je bio napuknut pa je, nakon sanacije, primjetno da nedostaju „zebre".
Ukupno je sanirano oko 350 m2 pješačkih prijelaza te je planirana ugradnja oko 4.000 m2 hladne plastike u širem centru grada. Ukupno ulaganje u nabavu i ugradnju hladne plastike, koja bi se trebala zadržati na kolniku najmanje tri godine, te u sanaciju/asfaltiranje oštećenih pješačkih prijelaza, iznosi oko 670.000 kn.
U zaključku jednog diplomskog radu sa Prometnog fakulteta u Zagrebu, autora Nikole Kožula iz 2019. godine, a na temu "Analiza opravdanosti materijala za izvođenje oznaka na kolniku" navedeno je sljedeće: "Rezultati analize isplativosti pokazali su da su bojane oznake financijski najisplativije, ali zbog svoje kratkotrajnosti, klizavosti i česte potrebe za obnavljanjem, nisu u potpunosti isplative za lokacije poput važnijih i opterećenijih prometnica u prometnoj mreži. Stoga su oznake izrađene bojom adekvatnije za prometnice sa manjim intenzitetom prometa gdje je zbog manjeg intenziteta prometa i manja potrošnja materijala čime im se produžuje životni vijek".
Nadalje, diplomant Kožul navodi kako plastični materijali, iako inicijalno skupi, na dugoročnom planu mogu biti izrazito isplativi
u financijskom te sigurnosnom smislu ako se na pravilan način apliciraju na kolnik. Autor tvrdi i da zbog svoje
dugotrajnosti i izdržljivosti, dobrog prianjanja te rijetke potrebe za obnavljanjem mogu zadovoljiti
potrebe prometnica većeg prometnog opterećenja pod raznim klimatskim uvjetima, čime su idealni
materijali za postavljanje na važnije prometnice sa većim intenzitetom prometa".
Može se reći da je Grad Slavonski Brod napravio značajan iskorak u odnosu na druge gradove u Hrvatskoj jer je mali broj onih koji su se odlučili na značajniju ugradnju hladne plastike, umjesto klasičnog označavanja horizontalne signalizacije bojanjem. Iako je teško uspoređivati Slavonski Brod i Zagreb, nije nevažno spomenuti kako glavni grad Hrvatske zadnjih godina sve više koristi hladnu plastiku jer je promet tamo izuzetno gust što rezultira i bržim trošenjem oznaka na kolniku.
A hoće li pješački prijelazi u Slavonskom Brodu obilježeni hladnom plastikom biti vidljiviji nego ikada te koliki će im biti "životni vijek", bez obzira na garanciju izvođača, pokazati će vrijeme.