NefteGazinKor se pri kupovini rafinerije obavezao na izgradnju pruge od rafinerije Bosanski Brod do rafinerije Modriča koja je prodana u istom paketu. Investicija je teška oko 59 milijuna eura. Ruski investitori će nakon završetka radova prugu predat vladi Republike Srpske. Hoće li lokalne vlasti prije završetka pruge zanovijetati investitoru, šanse su minimalne.
SLAVONSKI BROD – I što
sad, nakon strke oko nesreće u rafineriji u petak. Danas nam ponovno
ostaje udisati smrdljivi zrak. Za one koji misle da je 2010. godina u Slavonskom Brodu zbog rafinerije iz susjedstva bila najsmrdljivija, znajte da je to bila blaža varijanta. Da blaža, jer uprava
rafinerije za više medija prošle godine najavila je povećanje
kapaciteta prerade s 1,3 na tri milijuna tona sirove nafte godišnje.
Zato nelagodu, strah i ljutnju iz 2010. godine možete za ovu godinu
utrostručiti. Isto tako znajte da dopisi, apeli i ljutnje odaslani putem
diplomatskih kanala još nisu ni došli do nadležnih institucija u
Republici Srpskoj koje i jedine mogu poduzeti nešto konkretno.
Ministar
zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva Branko
Bačić dogovorio je s
nadležnim ministrom u BiH zajednički obilazak rafinerije u
Bosanskom Brodu kako bi se na licu mjesta uvjerio u stanje rafinerije
i upoznao s planovima modernizacije.
Mogu, da li i hoće
Odgovor na ovo pitanje leži u više strateških
dokumenata. Republika Srpska u svojoj energetskoj strategiji navela
je kako će u cilju smanjenja štetnih utjecaja i očuvanja okoliša
zakone koji se odnose na ograničenje emisija plinova u zrak, vodu i
tlo iz naftnog sektora uskladiti s direktivama EU bez navođenja
rokova. No kakvi će rokovi biti naslućuje se iz rokova zadanih za
usklađenje kvalitete naftnih derivata s onima u EU.Uz to u strategiji se navodi da će Republika Srpska rokove prilagoditi naftnoj industriji. Ljetos je
produžen rok za usklađenje kvalitete sa standardima EU. U rafineriju su se u kolovozu sjatili
bosanski ministri republički i entitetski, a Slavko Šćepanović
prvi zamjenik direktora Optima grupe, rafinerijine sestrinske tvrtke,
tada je "pojasnio" okupljenima kako se "Euro3" i
"Euro5" standard za proizvodnju goriva razlikuju po
standardima vezanim uz zaštitu okoliša. Točan tekst odluke Vijeća
ministara BiH vezan uz ovaj problem nismo uspjeli naći. Međutim iz
izjava pojedinih dužnosnika vidljivo je da bi rafinerija u Bosanskom
Brodu mogla gorivo niže kvalitete proizvoditi do kraja lipnja 2013.
godine. Spoji li se s tim podatkom i Šćepanovićevo "pojašnjenje"
procjene ne zvuče obećavajuće.
Obećanja iz rafinerije ipak ima
Prema riječima predsjednika Ive Josipovića prošle godine vlasnici rafinerije najavili su da će u
2011. ekološko-tehnološku razinu dići na najviši nivo. Što znači
najviši nivo? Pa, zakon o zaštiti okoliša u Republici Srpskoj
predviđa da praćenje kvalitete zraka mora raditi zagađivač i o
tome jednom godišnje izvještavati nadležne institucije. Prema
ondašnjem zakonu mora se pratiti i prisutnost benzena u zraku, tu su
napredniji od Hrvatske. Da novinarima u slavonskobrodskoj medicini
rada nije ukazano na ovaj opasan spoj, mjerna stanica na Jelasu još
ne bi bila dograđivana dodatnom opremom. Rafinerija po važećim
zakonima susjedne države mora ishoditi i ekološku dozvolu. Prema
podacima Ministarstva
za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju RS rafinerija
zahtjev za izdavanje dozvole mora podnijeti do 31.kolovoza 2011.
godine. Znači li to da će do tada rafinerija smanjiti onečišćenja
zraka?
U optimističnoj verziji moguće
Praksa na ovim
prostorima češće je drugačijeg ishoda. Na to upućuje i samo
produženje rokova za proizvodnju goriva po nižim standardima. Ne
treba zaboraviti i na detalje iz kupoprodajnog ugovora. Kupac, tvrtka
NefteGazinKor se pri kupovini rafinerije obavezao na izgradnju pruge
od rafinerije Bosanski Brod do rafinerije Modriča koja je prodana u
istom paketu. Investicija je teška oko 59 milijuna eura. Ruski
investitori će nakon završetka radova prugu predat vladi Republike
Srpske. Hoće li lokalne vlasti prije završetka pruge zanovijetati
investitoru, šanse su minimalne. I na nivou
Bosne i Hercegovine izrađena je isto tako energetska strategija u
čijoj su izradi sudjelovali i hrvatski stručnjaci iz Energetskog
instituta Hrvoje
Požar.
Prema procjenama očekuje
se da će bosanskobrodska rafinerije postati važan gospodarski
subjekt u regiji. U studiji se predviđaju prerađivački kapaciteti
rafinerije i do 4,3 milijuna tona nafte godišnje. Uz to u studiji se
predviđaju i druge mogućnosti. Poput objedinjavanje vlasničke
strukture nad pojedinim rafinerijama iz regije, što bi lako moglo
dovesti i do gašenje pojedinih rafinerija. Već se šuška da postoji
mogućnost da MOL prepusti vlasničke udjele u INA-i Rusima.