AP/SBplus
80
Prikaza
0
Komentara
Započeo je dio liturgijske godine koji neposredno prethodi blagdanu Božića, počevši od četvrte nedjelje prije Božića. Riječ je, dakako, o djelomičnom opisu adventa (došašća) prema Hrvatskoj enciklopediji. Hrvatski jezični portal ga opisuje kao posljednja četiri tjedna pred Božić posvećena molitvi i razmatranjima. Međutim, advent je današnjem čovjeku najčešće sinonim za bučne božićne sajmove na kojima se u pravilu nude jeftino kuhano vino, kobasice i fritule za visoku cijenu, uz pokoje gastronomske novitete, a organiziraju se i u najmanjim općinama zbog istoga - kruha, igara i zarade.
Mjesec prosinac tradicionalno se podudara s najvećom potrošnjom u godini. Naime, u Hrvatskoj je u prosincu 2024. godine u trgovini na malo (bez trgovine motornim vozilima i motociklima) prema podacima Porezne uprave potrošeno približno 2,4 milijarde eura, pri čemu je četvrtina od tog iznosa potrošena u Gradu Zagrebu (25,6 %). U Brodsko-posavskoj županiji potrošeno je približno 64,8 milijuna eura, što je tek 2,7 % ukupne potrošnje u toj kategoriji.
Gledano po kućanstvima, za što smo koristili podataka iz Popisa stanovništva iz 2021., prosječno je po hrvatskom kućanstvu u prosincu 2024. u toj kategoriji potrošeno 1.643,40 eura. Za usporedbu, prosječna neto plaća isplaćena za prosinca iste godine iznosila je 1.361,00 eura.
Najviša je prosječna potrošnja po kućanstvu u toj kategoriji bila u Gradu Zagrebu (2.007,04 eura), Zagrebačkoj (1.954,21 eura) i Zadarskoj županiji (1.841,58 eura), dok je najmanja bila u Bjelovarsko-bilogorskoj (1.262,05 eura), Vukovarsko-srijemskoj (1.184,09 eura) i Požeško-slavonskoj županiji (1.153,98 eura). Brodsko-posavska županija smjestila se na 14. mjestu s prosječnih 1.376,64 eura.
Početak 2025. godine obilježio je bojkot odabranih trgovačkih lanaca i skupina proizvoda koji je zbog svoje koncepcije otpočetka bio osuđen na neuspjeh, a odvijao se i u razdoblju kada je općenito najmanja potrošnja u trgovini na malo u godini (siječanj i veljača) pa nije iznenadio masovniji stihijski odaziv u njegovom početku.
Usprkos ovogodišnjem bojkotu, u Brodsko-posavskoj županiji je iznos fiskaliziranih računa u trgovini na malo (osim trgovine motornih vozila i motocikla) tijekom siječnja i veljače 2025. bio veći nego u istom razdoblju 2024. godine. U siječnju za 8,9 %, a u veljači za 2,9 %. Jedini pad u odnosu na lani bilježi ožujak (-2,4 %). Najveći relativni rast bilježe travanj (16,5 %) i lipanj (12,5 %). Zanimljivo da je apsolutno najviše potrošeno u listopadu, približno 64,3 milijuna, što je gotovo na razini lanjskom prosinca. Ovakvi podaci iz godine u godine ne iznenađuju znajući da imamo sve bolji životni standard, da općenito slabo štedimo, ali i da kupujemo previše, bez obzira na recentne stope inflacije i ekonomsku neizvjesnost. Stoga je sasvim logično da svake godine bilježimo rekorde.