SLAVONSKI BROD - Koronakriza nije donijela samo loše stvari, nego je u mnogočemu ljude potaknula na promišljanje i promjenu stila života. Prazne police i posebna pravila u velikim trgovačkim lancima, neke su potaknula da se okrenu domaćim lokalnim proizvođačima i zelenim tržnicama.
Dostava svježih proizvoda na kućni prag doživjela je procvat, a mnogi su konačno shvatili kako se tek nekoliko kilometara od njihovog doma kriju vrijedni proizvođači i brojna obiteljska poljoprivredna gospodarstva s ponudom daleko kvalitetnijom od one koja stiže izvana i izdaleka.
Poziv ljudima - Hranite se lokalno!
Takvom stavu prema onomu za što dajemo svoj novac i čime se hranimo, doprinijela je i Facebook grupa 'Hrani se lokalno - Brodsko-posavska' koja je osnovana 19. ožujka 2020. - dakle, u samom startu širenja koronavirusa Lijepom Našom.
'Bitno je kupovati od tih vrijednih ljudi koji puno rade, ali imaju i nevjerojatnu hrabrost jer njihov uspjeh je neizvjestan i ovisi o puno čimbenika na koje oni ne mogu utjecati. Rizik je uistinu velik. Najmanje što možemo učiniti jest nagraditi njihov trud izravnom kupovinom od njih, umjesto odlaska u velike trgovačke lance.'
Godinu i tri mjeseca kasnije, grupa ima 14.200 članova, na desetke svakodnevnih objava i stotine zadovoljnih kupaca.
- Grupa za poticanje proizvodnje i nabavke lokalne hrane Brodsko-posavske županije, a i šire. Preprodavači nisu poželjni, brzo ćemo vas prepoznati, kao ni reklamiranje hrane iz trgovačkih centara. Poželjno je objavljivati slike domaće hrane, cijene, mogućnost dostave i telefonske kontakte. Slobodno je objavljivati teme vrtlarenja, voćarstva, eko uzgoja voća i povrća, pčelarstva, pivarstva i drugih načina proizvodnje i prodaje na našem području Slavonije. Cilj nam je pomoći u razvoju svijesti potrebe lokalne kupovine da bi se ojačala lokalna proizvodnja hrane, obučiiti se vlastitoj proizvodnji, razviti svijest o ugodnosti i koristi od kupovine na lokalnoj tržnici, pomoći jedni drugima kupovinom, razmijeniti informacije i iskustva, hraniti se zdravom, sezonskom hranom, razvijati ekološki pristup uzgoju, biti neovisni od uvoza, imati bogate farmere čija djeca će ostajati na svom gruntu. - stoji u opisu grupe.
Neno Saboci - dobri duh promicanja lokalnog
No, živa riječ je ipak 'jača', a najviše smo o samoj grupi mogli saznati izravno od jedne 'insajderice'.
- Izvorna ideja o osnivanju ovakve grupe došla je od gospodina Nene Sabocija, a mi ostali administratori smo se usput priključili te danas aktivno upravljamo grupom koju čini gotovo 15 tisuća članova. Osnovna je zamisao poticanje kupovine lokalnih proizvoda, a samim time jačanje lokalne ekonomije, što bi - u konačnici - trebalo voditi i do ostanka ljudi u našoj zlatnoj Slavoniji koja je sve više opustošena, a ima ogroman potencijal. Naša je misija, dakle, nešto šira od prvotno postavljenog cilja koji je osnovan na tomu da približimo vrhunsku ponudu i zdrave namirnice lokalnim potrošačima. Posljednjih desetljeća ljudi se sve više okreću trgovačkim lancima, a slavonski je poljoprivrednik zaboravljen i neopravdano zanemaren. Želimo to promijeniti, skinuti famu s tržnice kao mjesta gdje su namirnice skuplje. Čak štoviše, tamo ćete za iste novce dobiti daleko kvalitetnije proizvode. Dakako, one sezonske. - za SBplus kazala je Maja Sekulić, glasnogovornica i administratorica Grupe.
Izvrsna besplatna reklama OPG-ovcima
Ovom, u suštini, jednostavnom idejom lokalnim su se proizvođačima otvorila brojna vrata. Putem grupe pronašli su na desetke novih stalnih kupaca i recenzenata koji dobrim iskustvima i preporukama rade besplatnu reklamu njihovim domaćim proizvodima.
- Putem grupe redovito se reklamira osamdesetak proizvođača, a puno je onih malih koji su također dobili priliku predstaviti se. To su naše bakice kojima u vrtu ostane višak proizvoda pa i njima pomognemo da zarade koju kunu. Bitno je kupovati od tih vrijednih ljudi koji puno rade, ali imaju i nevjerojatnu hrabrost jer njihov uspjeh je neizvjestan i ovisi o puno čimbenika na koje oni ne mogu utjecati. Rizik je uistinu velik. Najmanje što možemo učiniti jest nagraditi njihov trud izravnom kupovinom od njih, umjesto odlaska u velike trgovačke lance. Iz ove naše ideje izrodila se i dostava takvih proizvoda petkom i subotom putem platforme Lokalno2Go, u kojem je partner i velika podrška Brodsko-posavska županija, a namijenjen je svima onima koji nemaju priliku fizički biti na tržnici koja jest i treba biti srce svakoga grada. - pojašnjava Sekulić.
Iz grupe se rodile brojne druge ideje
Grupa je rezultirala i humanitarnim radom te brojnim akcijama.
- Posebno smo ponosni na humanitarnu stranu grupe. Provodili smo akcije za Božić i Uskrs, a u slaganju paketa za potrebite sudjelovao je veliki broj građana i naših lokalnih OPG-ovaca i proizvođača. Oko stotinu obitelji 'pokrili' smo velikim humanitarnim paketima, prepunima domaćih proizvoda. Iz toga se razvio i „S.O.S. Centar BPŽ" kojeg također vodim, a koji pomaže svim ljudima koji su se našli u nezavidnoj situaciji, a koji nisu nužno u sustavu socijalne skrbi. Život je danas, naime, nepredvidiv i svakomu se, doslovce, preko noći mogu dogoditi problemi iz kojih se teško može izvući sam. Puno je ljudi, uslijed koronakrize, ostalo bez posla i pomoć im treba odmah. - dodala je Sekulić.
Na pitanje, koliko je teško održavati grupu u kojoj svakodnevno komentira, prodaje i kupuje na stotine ljudi, Maja Sekulić odgovara: „Kad živiš ono što govoriš i promoviraš, onda ništa nije zahtjevno, nemoguće i teško. Ja sama, a posebice Neno, svim srcem želimo oživjeti odnos između lokalnih potrošača i proizvođača".
U svojoj su misiji, zasad, itekako uspješni.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -