7024
Prikaza
1
Komentar
SLAVONSKI BROD - Nakon što su prošle godine izvršeni građevinski radovi, nedavno su završeni i radovi na ugradnji opreme na petoj hrvatskoj CNG punionici (eng. CNG - compressed natural gas, hrv. SPP - stlačeni prirodni plin), sa sjedištem u Slavonskom Brodu. Riječ je o investiciji tvrtke Brod-plin d.o.o., koja je u vlasništvu Grada Slavonskog Broda. Prošli tjedan je Brod-plin dobio i uporabnu dozvolu za navedeni objekt, a sam rad punionice očekuje se nakon ishođenja svih potrebnih suglasnosti od nadležnih državnih tijela.
Nakon provedenog postupka javne nabave, sredinom prošle godine posao izvođenja građevinskih radova je sklopljen sa obrtom Elektroinstalater monter iz Sibinja koji je ponudio1,05 milijuna kuna (bez PDV- a). Za izvršenje druge faze projekta (ugradnja opreme) Brod-plin je 7. listopada 2020. donio odluku kojom se odabire tvrtka Macel plin d.o.o. iz Samobora, sa ponudom od 2,4 mlijuna kuna (bez PDV-a), kao najpovoljnija. Cijela investicija je vrijedna 4,3 milijuna kuna (sa PDV-om).
CNG punionica u Slavonskom Brodu je kontejnerskog tipa sa ugrađena dva agregata za punjenje stlačenog plina u vozila - jedan za automobile (s dva priključka) i jedan za autobuse i kamione (s jednim priključkom). Punionica stlačenog prirodnog plina za vozila će prirodni plin u plinovitom stanju tlačiti na tlak od 250 bara pri 15 °C, a koji se koristi za pogon motornih vozila (automobili, autobusi, kamioni). Punionica se gradi kao "Javna postaja za opskrbu gorivom", a radno vrijeme će joj biti, za početak, najmanje u dvije smjene dok bi u konačnici trebala biti dostupna 24 sata. Predviđene su dvije prometne trake: jedna za automobile i jedna za autobuse i kamione (teška vozila).
Punjenje plina u vozila na budućoj slavonskobrodskoj punionici će biti moguće tek nakon što sustav provjeri (za par sekundi) „solventnost" kupca, jer će se naplata obavljati isključivo putem kartica (tekućeg računa, kreditnih kartica, specijaliziranih kartica za prijevoznike, kartica Brod-plina itd.).
Europa ima preko 3500 CNG punionica
U Hrvatskoj danas postoji ukupno pet punionica, a ova u Slavonskom Brodu će bit jedina od Zagreba do Beograda. Trenutno su u funkciji dvije zagrebačke punionice (jedna za javne namjene i druga samo za potrebe ZET-a), jedna u Rijeci (javne namjene) i jedna u Puli (samo za potrebe javnog gradskog prijevoza). Sve navedene punionice (Zagreb, Rijeka, Pula) imaju posadu, tj. trošak osoblja za rad, dok će u Slavonskom Brodu biti samoposlužna punionica, što značajno pridonosi smanjenu fiksnih troškova i u konačnici omogućava povoljniju cijenu plina za kupce.
Europa ima preko 3500 CNG punionica od čega samo u Italiji 1063 (sa više od milijun vozila), a u Njemačkoj 868. Od susjednih zemalja najviše punionica na stlačeni prirodni plin ima Srbija (25), slijede Mađarska (21), Slovenija (5) i BiH (3). Obližnja Austrija ima čak 170, Švicarska 146, a Bugarska 118 punionica.
- Predviđeni kapacitet brodske punionice je 325 m3/h plina (cca 230 kg/h). Prosječan spremnik vozila koja mi posjedujemo, automobila Vw Up (mali gradski auto) je 11 kg plina, a Vw Caddy (gospodarsko vozilo) 26 kg. Brzina punjenja je, zbog visokog tlaka plina na toj poziciji i izlaza od 30 bara, ubrzana na svega 3,5 do 5 minuta za ta naša vozila. Također punjenje autobusa i kamiona ne bi trebalo biti sporije zbog veličine spremnika. Predviđeno je u studiji isplativosti da ćemo morati puniti minimalno 100 vozila gradskih tvrtki i privatnih osoba dnevno ili 70 vozila s autoceste kako bi ovaj projekt punionice bio održiv. Smatramo da će kroz kratko vrijeme rasti broj vozila na SPP i da je opravdano računati na gradski promet i tranzitni promet s autoceste.- kazao je za SBplus voditelj projekta Krešimir Marijanović, dipl. ing., iz Brod-plina.
Brod-plin je nabavu vozila na prirodni plin započeo 2019. godine tako da je vlastitim sredstvima nabavio tri vozila. Uz kupnju dva vozila na stlačeni prirodni plin u prošloj godini te nabavu još četiri dodatna u ovoj godini, uz vozila na benzin i dizel, njihov vozni park će činiti ukupno 13 automobila, od kojih će devet biti na stlačeni prirodni plin. Trenutno Brod-plin svojih pet SPP vozila, nekoliko sati po automobilu, puni u vlastitoj maloj punionici, a izgradnjom velike punionice u Slavonskom Brodu, u blizini Sjeverne vezne ceste, omogućiti će se puno brže punjenje za SPP vozila.
Projekt bi trebao donijeti velike koristi za grad Slavonski
Brod
Ovim projektom Brod-plin želi unaprijediti svoje poslovanje, što bi se i trebalo ostvariti zbog strateškog prometnog položaja Slavonskog Broda u Hrvatskoj i velikog prometa koji se odvija na autocesti A3 (Zagreb-Lipovac). Značajan broj prijevoznika u Europi koristi vozila na stlačeni prirodni plin i zbog toga je lokacija ove punionice (na spoju Sjeverne vezne ceste i Ulice Čavlički kraj) vrlo dobra jer se nalazi u blizini autoceste.
Veliku korist bi trebao ostvariti i grad Slavonski Brod i njegovi stanovnici jer izgradnjom CNG punionice ostvaruju se infrastrukturne pretpostavke za masovnije korištenje vozila na stlačeni prirodni plin. Zbog uporabe vozila na CNG ostvaruju se znatne financijske uštede (30 do 40 posto) u odnosu na vozila koja pogone benzinski i dizel motori, ali posljedično dolazi i do velikog smanjenja onečišćenja koje nastaje u prometu. Osim smanjenja emisije CO2 (oko 30 posto) i do 95 posto smanjenja NOx i sumpora, u potpunosti anulira lebdeće čestice (PM10 i PM2,5) koje u značajnom mjeri onečišćuju zrak u Slavonskom Brodu i okolici i povećavaju rizik od respiratornih bolesti. Pozitivna posljedica korištenja je i manja buka motora vozila i to za 10db, odnosno 50 posto.
Realizacijom ovoga projekta Grad Slavonski Brod može vozila u svom vlasništvu i vozila u vlasništvu ustanova i trgovačkih društva kojima je osnivač prebaciti na stlačeni plin, tj. može nabaviti takva vozila. Grad može uvjetovati budućem gradskom koncesionaru javnog prijevoza nabavu autobusa na stlačeni prirodni plin. Lokalni prijevoznici mogu također početi koristiti vozila na CNG, kao i svi ostali pravni subjekti koji svakodnevno koriste vozila u gradskom prometu (dostavna vozila, taxi prijevoz…).