ZAGREB – U ponedjeljak, 26. travnja, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost objavio je vijest kako je za ovu godinu osigurao 105 milijuna kuna bespovratnih sredstava za nabavu novih energetski učinkovitih vozila. U odnosu na 2020. godinu, kada je budžet bio 44 milijuna kuna, ove godine je Fond osigurao 2,5 puta veći budžet. Osim više raspoloživih sredstava, građane i tvrtke očekuje i izmijenjeni model prijave za sufinanciranje.
Za razliku od dosadašnje direktne prijave, ove godine će za građane i tvrtke prijavu podnositi prodavatelji vozila putem prijavne aplikacije. Na raspolaganju je 90 milijuna kuna za prijave prodavatelja, dok je preostalih 15 milijuna kuna rezervirano za javni sektor, koji će se i dalje prijavljivati izravno Fondu.
Nakon što Fond početkom lipnja objavi Javni poziv za građane i tvrtke, prodavatelji će kroz prijavnu aplikaciju korisnike prijavljivati za sufinanciranje. Unosom obveznih podataka prijavitelja i učitavanjem potrebne dokumentacije u sustav, za korisnika će se automatski rezervirati dostupan iznos poticaja. Međutim, kako bi ostvario pravo na sufinanciranje, korisnik u određenom roku mora uplatiti i obvezni minimalni predujam za vozilo, u iznosu od 7% traženih sredstava Fonda. Za fizičke osobe to će maksimalno biti 4.900 kuna, dok je za pravne osobe do 28.000 kuna.
Građani će sufinanciranje moći ostvariti za jedno novo vozilo, dok će tvrtke moći kupiti i više njih, ali će im maksimalno biti dostupno do 400.000 kuna bespovratnih sredstava.
Koliko je točno sredstava iskorišteno, moći će se u realnom vremenu pratiti na posebnoj stranici Fonda, koja će početkom lipnja biti u funkciji. Na njoj će zainteresirani korisnici moći pronaći sve detalje o programu sufinanciranja, kao i popis svih modela vozila za koje je dostupno sufinanciranje te njihovih prodajnih mjesta. Kad iznos rezerviranih sredstava u prijavnoj aplikaciji dosegne 90 milijuna kuna, poziv za građane i tvrtke će se privremeno zatvoriti.
Nabavka vozila će se, kao i do sad, sufinancirati s do 40% po vozilu, a maksimalni iznos poticaja će ovisiti o kategoriji. Za električna vozila L1-L7 kategorije osigurano je do 20.000,00 kuna, za plug-in hibride do 40.000,00 kuna, dok će se za kupnju vozila s električnim pogonom ili čak na vodik moći dobiti do70.000,00 kuna. Sredstva su dostupna i za vozila N1 kategorije i to plug-in hibridna vozila (do 40.000,00 kuna) te ona s električnim pogonom ili pogonom na SPP, UPP ili vodik, za koja se može dobiti do 70.000,00 kuna. S maksimalno400.000 kuna sufinanciraju se i vozila kategorije N2, N3, M2, M3 s električnim, „plug-in" hibridnim pogonom, pogonom na SPP, UPP ili vodik. Građani će sufinanciranje moći ostvariti za jedno novo vozilo, dok će tvrtke moći kupiti i više njih, ali će im maksimalno biti dostupno do 400.000 kuna bespovratnih sredstava. I jedni i drugi kupljena vozila moraju zadržati u vlasništvu dvije godine.
Brod-plin upravo završava sa projektom izgradnje punionice na stlačeni prirodni plin
Građanima i tvrtkama iz Slavonskog Broda i okolice, osim nabave električnih vozila za koja već postoji nekoliko gradskih punionica, mogla bi biti posebno zanimljiva vozila na stlačeni prirodni plin (SPP; eng. CNG - compressed natural gas). Naime, Brod-plin d.o.o. upravo završava sa projektom izgradnje punionice na stlačeni prirodni plin. Lokacija punionice je na adresi Ulica Trešnjica 7 u Slavonskom Brodu (ulaz u Podvinje sa Sjeverne vezne ceste).
Zbog uporabe vozila na CNG ostvaruju se znatne financijske uštede (30 do 40 posto) u odnosu na vozila koja pogone benzinski i dizel motori, ali posljedično dolazi i do velikog smanjenja onečišćenja koje nastaje u prometu. A i sama vozila su znatno jeftinija od električnih.
Trenutno Brod-plin d.o.o., tvrtka u vlasništvu Grada Slavonskog Broda, svojih pet SPP vozila, nekoliko sati po automobilu, puni u vlastitoj maloj punionici, a izgradnjom velike punionice u Slavonskom Brodu, u blizini Sjeverne vezne ceste, omogućiti će se puno brže punjenje za SPP vozila, dakle za samo nekoliko minuta. Radovi na izgradnji pete punionice stlačenog prirodnog plina u Hrvatskoj, vrijedne oko 4,5 milijuna kuna, su ovih dana završeni i punionica bi ubrzo trebala početi sa radom.
Danas u Hrvatskoj postoje ukupno četiri punionice na CNG (SPP), tako da će ova u Slavonskom Brodu biti peta, a jedina od Zagreba do Beograda.
Prema podacima koje smo dobili od Brod-plina, smanjenje onečišćenja osobnih vozila na CNG/SPP je slijedeće: SPP je gorivo s najmanjom emisijom stakleničkih plinova (CO2, NOX, teški metali, mikročestice), koje rezultira sa 30 posto smanjenja emisije CO2, do 95 posto smanjenja NOx i sumpora, a u potpunosti anulira mikročestice. Za 50 posto je manja količina emisija od vozila s hidrokarbonskim emisijama,a značajno je manji zagađivač od vozila na benzin. Pozitivna posljedica korištenja je i manja buka motora vozila i to za 10db, odnosno 50 posto.
Danas u Hrvatskoj postoje ukupno četiri punionice, tako da će ova u Slavonskom Brodu biti peta, a jedina od Zagreba do Beograda. Trenutno su u funkciji dvije zagrebačke punionice (jedna za javne namjene i druga samo za potrebe ZET-a), jedna u Rijeci (javne namjene) i jedna u Puli (samo za potrebe javnog gradskog prijevoza). Sve navedene punionice (Zagreb, Rijeka, Pula) imaju posadu, tj. trošak osoblja za rad, dok se u Slavonskom Brodu gradi samoposlužna punionica. Samo punjenje plina u vozila na budućoj slavonskobrodskoj punionici će biti moguće tek nakon što sustav provjeri (za par sekundi) „solventnost" kupca, jer će se naplata obavljati isključivo putem kartica (tekućeg računa, kreditnih kartica, specijaliziranih kartica za prijevoznike, kartica Brod-plina itd.).
Doseg SPP (CNG)
vozila
- Svako CNG vozilo ima dva spremnika, jedan za CNG, a drugi za
benzin. Doseg vozila ovisi o veličini oba spremnika i u principu je jednak ili
veći od dometa automobila na benzinski pogon. Na web stranici cng.si koju je
pokrenulo Gospodarsko interesno udruženje za distribuciju prirodnog plina iz
Slovenije stoji kako je energetska vrijednost jednog kilograma stlačenog
prirodnog plina jednaka: 1,57 litara benzina, 1,39 litara dizel goriva i 1,98
litara autoplina.
- Na istoj slovenskoj web stranici stoje podaci kako npr.
vozilo VW up može za trošak od 10 eura prijeći 180 km sa benzinom i 351 km sa
CNG-om (SPP-om). Također je navedeno kako vozilo Seat Arona može za 10 eura
prijeći 161 km sa benzinom, 203 km sa dizelom i 302 km za CNG-om.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -