'Nije mi bilo jasno kakav je to sustav obrazovanja u kojemu roditelji toliko moraju raditi s tako malom djecom. Kada sam ja bio mali, zbilja, nitko nije u tim razredima radio samnom. Bilo mi je čudno kako sada velikim koracima u 21. stoljeću, a zapravo neke osnovne stvari nisu riješene u tom školskom, a bome i to prevaljivanje na roditelje tog djela školskih obaveza se dogodilo 'šaptom'.'
POŽEGA - Program
Utorkom dokumentarno u Gradskoj knjižnici Požega s projekcijom je započeo 16.
travnja ove godine. Svakog utorka u Dvorani znanja prikazuje se jedan
dokumentarac, a jučer je tom prigodom prikazan film Povuci-Potegni redatelja Nevena Hitreca.
Nakon prikazivanja dokumentarnog filma, posjetitelji su
mogli saznati, od samog redatelja, kako je nastala ideja za snimanjem
komično-obiteljske drame u kojoj je proces učenja doima kao suvremena verzija
inkvizicije, a postavlja se pitanje „Tko će prvi popustiti, a tko će poludjeti
- roditelji puni ljubavi ili sebično dijete?".
Jedan je ovo od nekoliko njegovih dokumentaraca, u kojemu
kritizira lijenost državnih tijela, u ovome slučaju riječ je o školstvu koje
danas pritišće učenike, a i njihove roditelje.
- Većinu dokumentarnih filmova koje radim, ipak radim iz
nekih svojih svjetonazorskih ili praktičkih poriva. U ovome slučaju bile je
riječ o gotovo jednoj biografskoj crti, a to je da sam s mlađim sinom imao
slične probleme oko prolaska 3. i 4. razreda osnovne škole. Nije mi bilo jasno
kakav je to sustav obrazovanja u kojemu roditelji toliko moraju raditi s tako
malom djecom. Kada sam ja bio mali, zbilja, nitko nije u tim razredima radio
sa mnom. Bilo mi je čudno kako sada velikim koracima u 21. stoljeću, a zapravo
neke osnovne stvari nisu riješene u tom školskom, a bome i to prevaljivanje na
roditelje tog djela školskih obaveza se dogodilo 'šaptom'. To su moja dva
razloga zašto sam odlučio snimiti ovakav film. Konceptom praćenja jedne školske
godine djeteta od devet godina koje pokušava nekako proći treći razred osnovne
škole uz pomoć roditelja, nakon što ljudi pogledaju film, htio sam da se
zapitaju je li kriv sustav, je li dijete hiperaktivno ili su roditelji krivo
odgojili dijete, a to su pitanja koja si svaki roditelj postavlja.- za SBplus
otkrio je redatelj Hitrec.
Osim što je redatelj, gospodin Hitrec zaposleni je profesor
na Veleučilištu Vern u Zagrebu.
- Poziciju redatelja i profesora nije teško iskombinirati. Pitanje
je samo koliko režiser ima dara za pedagoški rad. Meni svi kažu da imam dobre
živce, ali s godinama živci su se stanjili, ali svaki režiser bi trebao imati
mogućnost istovremeno komunicirati s barem sto ljudi različitih karaktera. Što
na igranom, što na dokumentarnom filmu vi morate to moći, inače ste loš
režiser. Morate doprijeti od glumca po da zadnjega člana ekipe koji na kraju da
više nego što bi dao da mu je to samo nekakav posao. - pojašnjava.
Što se tiče njegove redateljske karijere, ljubav prema
gledanju filmova izrodila je tome da i sam postane redatelj.
- Jako sam volio gledati filmove, no mnogi ljudi ih vole. Kada
se približavao taj trenutak, ja sam išao u srednju školu gdje nisam upao u
filmski razred već u novinarski. Kako mi je tata pisac i novinar nekako mi je
to bilo blisko, no i tamo sam bio dosta dobar. Nekako mic po mic došao sam do toga
da budem redatelj. No nisam bio siguran u to dok nisam napravio autorske vježbe
za film. Iskustvo mi je pokazalo da je zbilja teško u Hrvatskoj biti nešto u
kulturi. Kultura je uvijek u sjeni i nešto važno za politiku, ali kada treba
živjeti od toga dosta je surovo. - zaključuje.
O Nevenu Hitrecu
Rođen je 30. travnja 1967. godine u Zagrebu, a diplomirao
filmsku i TV režiju 1992. na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti. Kao
redatelj i scenarist autor je dokumentarnih i igranih filmova nagrađivanih u
zemlji i inozemstvu.
Dobitnik je godišnje Nagrade za filmsku umjetnost "Vladimir
Nazor" 1993. godine za režiju dokumentarnih filmova „Dvorana" i „ 730 dana
poslije" te "Grand Prixa", Velike zlatne arene za najbolji film na filmskom
festivalu u Puli 1999.godine.
Na istom festivalu dobitnik je i Vjesnikove nagrade "Breza"
za najboljeg debitanta godine te još dvije „Zlatne arene" - za najbolju mušku i
najbolju žensku glavnu ulogu. Dva dokumentarna filma ušla su mu u izbor
najboljih hrvatskih dokumentarnih filmova prikazanih u New Yorku 1996., a iste
godine prikazana su samostalno i u programu New York-kog Muzeja moderne
umjetnosti.
Autor je i nagrađenih reklama i glazbenih spotova, igranih i
dokumentarnih serija. Uz Snježanu
Tribuson potpisuje i režiju prve dvije sezone popularne TV-serije „Odmori
se, zaslužio si".
Autor dvadesetak dokumentarnih filmova. Njegov zadnji
dokumentarni film „Ovrha" dobio je nagradu na „Liburnia film festivalu" 2014.
godine , te je s uspjehom prikazan na festivalima u Leipzigu, ZagrebDoxu i
Mediteran film festivalu.
Izvor: Društvo hrvatskih filmskih redatelja