Bivši ugledni ravnatelj slavonsko-brodske Poljoprivredne škole Matija Antun Relković; bivši pomoćnik ministrice znanosti i obrazovanja za područje srednjoškolskog obrazovanja; bivši povremeni kolumnist portala SBplus… Vlado Prskalo, uputio nam je tekst koji sadrži njegova razmišljanja o inteligenciji i obrazovanju u Hrvatskoj. Respektirajući profesorovo znanje i iskustvo te autonoman način izričaja, sadržaj objavljujemo u originalu, bez ikakvih intervencija.
Postoji jedna izreka ..;
„Ako netko zna da ne zna - poduči ga , ako netko ne zna da zna - probudi ga, ako netko zna da zna - slijedi ga, ako netko ne zna da ne zna - ne slušaj ga „ .
Kad sam bio ravnatelj škole mijenjao sam u postojećim prilikama uvjete rada i nastavu u toj srednjoj školi i to od neželjene škole , škole na kraju grada ,do poželjne i ugledne škole na Europskoj razini .
Isto tako kada sam bio u visokoj politici , htio sam mijenjati obrazovni sustav , spasiti učenike od loših i slabih škola ( škola nije samo nova zgrada , fasada i slično…), radio sam na stvaranju izvrsnih nastavnika , boljeg obrazovnog sustava , novih kurikuluma , boljih uvjeta za obrazovanje u cjelini , međutim , to ne ide jednostavno , ali se može.
Zašto te promjene ne idu brže ?
Zato što većina ne vidi kao prioritet brigu za obrazovanu naciju .
Ne treba kriviti političare , jer političari nikada nikome nisu pomogli, oni su tu da provode naređenja onih koji nikada neće odgovarati .
Snaga je u učenicima , roditeljima , nastavnicima , ravnateljima da konačno shvate da su prevažna karika u „lancu" svake države ,da ne pristaju na ono što ne zadovoljava postojeće potrebe.
Da li smo kroz povijest bili , a i danas svjesni, što se događalo i što se i danas događa oko nas , ili slijepo vjerujemo i slušamo ?
Svaka kriza je test za naše osobno i kolektivno znanje , da bi onda shvatili da na nju znamo ili ne znamo odgovoriti.
Današnji obrazovni sustav je postavljen tako da se kroz 4- 8-10-12-16-18 i više godina uče znanja, koja su nam potrebna za stvarni život .
Teškom mukom stječemo svoje svjedodžbe , diplome , magisterije , doktorate , razne nagrade….i sve je to uglavnom dobiveno na račun učenog , a ne znanja .
Na taj način suzbijamo prirodnu radoznalost kod djece , učenika , studenata .
Tek kada dođu pravi životni izazovi, shvatimo da i nismo baš dobili od sustava ono što nam treba za život , te se često pojavljuje i osjećaj prevare( nismo nikom potrebni , sjedimo više godina na zavodu za zapošljavanje , radimo nekakve priučene i slabo plaćene poslove..).
Treba graditi novi obrazovni sustav na potrebnim znanjima i razvijanju osobnih intuicija …
Da bi razumjeli život koji živimo, to nije jednostavno , teško će ga biti konačno razumjeti i shvatiti ,zato nam treba novi obrazovni sustav, koji propitkuje, a ne vjeruje „autoritetima".
Da bi pronašli istinu moramo se znati boriti za istinu , za to nam treba obrazovni sustav koji će nas pripremiti za tu borbu ; rijetko gube oni koji se bore za istinu , koji se bore za bolji život, oni koji se bore za ljubav.
Živimo u vremenu u kojem se sve mijenja tako brzo i ne možemo pratiti što se događa.
Vrijeme je , kada smo prisiljeni donositi razne odluke koje nam mijenjaju život i nemamo pojma što je ispravno i koji put odabrati za sebe .
Često nam se govori što je istina ,vjerujemo bez razmišljanja, a da to i ne provjeravamo , kao da postoji samo jedna strana istine npr . ; svjetska kriza , recesije, siromaštvo, bolest, alkohol, nezaposlenost , iseljavanje , loša politika, korupcija , kriminal, priče o obitelji, zajednici, ceremonijama, duhovnosti i još mnogo toga.
Ovim tekstom želim potaknuti čitatelje, da se svi kritički angažiramo za prosijavanje informacija koje dobivamo , kroz tri tzv. Sokratova sita : sito istine, dobrote i koristi. Stvaranje odgovornih , a ne poslušnih , onih koji razumiju i vide postojeće i dolazeće krizne izazove i donose vlastite odluke za svoje dobro i dobro zajednice u kojoj žive .
Moramo odmah početi..;„You can't fatten a pig on market day” iliti „Ne možete toviti svinju na pijačni dan"
Dobro je da se svaki problem pogleda sa više strana i više izvora informacija , da se uzmu u obzir različiti završetci istih kriznih stanja .
Postavljamo si pitanje , što je istina, koju stranu zauzeti ?
To i takva pitanja sežu nekoliko tisuća godina unatrag.
Nisam ja taj koji će vam reći što je istina i koju stranu treba zauzeti . A nisu ni znanstvenici - barem kada je riječ o znanosti.
Mnogi ljudi su pokušavali pronaći istinu ,otkriti istinu…
Prema „ Encyclopedia of Philosophy" istina je objektivna, potvrđena dokazima i - ili bi barem u idealnom slučaju trebala biti - univerzalno prihvaćena.
Da li živimo u vremenu objektivne, potvrđene dokazima istine ili se istinom manipulira?
Subjektivna istina, ovisi o mišljenju i perspektivi – tu stvari postaju izazovne/moguća je svakodnevna manipulacija istinom sa nekim određenim ciljem, npr. kompanije , politika, politički izbori, pokušaji kontrole činjenica kroz medije , Internet, a sve je to vezano za naš svakidašnji život..
Tražimo odgovor i razumijevanje načina na koji svijet i priroda funkcioniraju, da bi bili korak ispred prirodnih i društvenih katastrofa, koje su neminovne i koje nas zatiču.
Odgovor se mora također tražiti u novom obrazovnom sustavu, koji će pripremati ljude na sve veće izazove za preživljavanje u novonastalim okolnostima.
U medijima su također prisutne tzv. "lažne vijesti” , vijesti koje različitim ljudima znači različite stvari. Ponekad te vijesti mogu biti propaganda koja je namjerno osmišljena da zavara čitatelja, ili mogu biti osmišljene i napisane za ekonomske poticaje (pisac zarađuje na broju ljudi koji kliknu na priču).
Kako se boriti za objektivnu istinu ?
Možda nemamo uvijek pravi plan ili pravi odgovor., ali ako smo spremni suočiti se s ovim ružnim trenucima, ako smo spremni mijenjati obrazovanje , boriti se za svoj život ,te kad svi očekuju da odustanemo , onda će nam svi ti teški trenuci poslužiti kao poticaj za traženje boljeg puta.
Mi živimo i ponašamo se u svojoj svakodnevnici , kao da te nevolje nisu važne i da se nas, kao, ne tiču i kao da će se stvari riješiti same od sebe, da će sve nestati preko noći i da se možemo vratiti svom normalnom životu.
Ali sve što zasigurno znam, kada te ovakvi trenuci pogode poput prirodne katastrofe , kada se čini da teška vremena ne završavaju, kada
se poteškoće samo gomilaju na tvojim leđima , tada stvarno trebaš ustati i
boriti se svom snagom.
Tada stvarno trebamo očvrsnuti i donijeti sve teške odluke.
Tada stvarno moramo biti sila s kojom
treba računati, jer to su trenuci koji te ojačaju ili slome. To su trenuci koji izgrađuju naš
karakter. To su trenuci koji nas oblikuju u jaku i otpornu
osobu. Ovo su izazovi kroz koje
moramo proći , kako bi se mogli
prilagoditi nepredvidivim plimama života.
Obrazovanje za koje se zalažem, je ono koje će nam osiguravati
bolju i sigurniju budućnost , koje će
imati odgovore na ove izazove , a to se može ako imamo nastavnike i roditelje koji imaju iskrene i jasne ciljeve što žele od odgoja i obrazovanja ,te tako sa
jasnim ciljevima mogu izvršiti snažan
pritisak za promjenu na vladajuću
većinu.
Vlado Prskalo,
7.11.2021. god. Zagreb
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
marketinghr08.11.2021. u 18:59
- Nikad nećete izgubiti ako se borite za istinu!-reče profesor. Stranka mu je najveća laž! On je u njoj uljez, jer je pošten čovjek! Pozdrav gospodinu Prskalu! Volio bih ga vidjeti na čelu brodskog HDZ-a!
-
AculeusApis08.11.2021. u 10:37
E sad poštovani Vlado ako ste Vi skoro na početku odustali zbog objektivne istine onda ok, ali ako ste odustali zbog "gomilanja poteškoća na leđima", zašto niste "ustali i borili se svom snagom" i dalje. Ako su razlozi (istina) objektivni,... Prikaži sve onda isprika (mnogi to ne znamo) Ali hoćete li se složiti da je "svijet lakše tumačiti nego mijenjati".
-